Friisern Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Da tror jeg at jeg har fått satt opp alt. http://www.komplett....F1-491286501B92 Gikk for i5 3570k, bytta til større kabinett,en større cpu vifte og lavere ram av samme type for å få plass under cpu vifta. Endret 5. juni 2013 av Friisern Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Da tror jeg at jeg har fått satt opp alt. http://www.komplett....F1-491286501B92 Gikk for i5 3570k, bytta til større kabinett,en større cpu vifte og lavere ram av samme type for å få plass under cpu vifta. Anbefaler igjen Haswell, og det er bare tull at den er noe mer usikker på OC enn det Ivy er! Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Greit nok alt det du nevner, men nå vet jeg at denne personen mest sannsynlig ikke går over 2 HDD. Hvor mye bruker USB3 fortiden? Og når han skal basere buiden på OC, og benchmarks viser at IB kommer ut på toppen? Intel-plattformene har blitt såpass seiglivet i det siste; Sandy Bridge gir fortsatt mer enn god nok ytelse til de aller fleste spill. Det er da rimelig å anta at OP kommer til å beholde riggen relativt lenge. Ny revisjoner av USB3 og Sata6 er da rimelig kjekt å ha, for selv om man gjerne ikke har bruk for det i dag kan det forhindre behovet for å kjøpe ny plattform om et par generasjoner. Dette er random BS for å si det mildt. link 2 asrock kort med 6stk sata 6gbs http://www.asrock.co...=Specifications http://www.asrock.co...=Specifications Nei, det er ikke 'random BS'. Ivy støtter ikke mer enn 2 Sata6 porter. Asrock velger å slenge på ekstra chipper for å støtte ekstra porter, men dette er ikke normen. Vis noe troverdig referanser? Har funnet flere som sier akkurat det motsatt av hva du sier her. Asus has tested hundreds of Haswell CPUs as part of its effort to profile the chip for auto-tuning algorithms. According to the motherboard maker, Intel's new hotness has a little less overclocking headroom than Ivy Bridge does. Perhaps more importantly, Haswell apparently has more variance from chip to chip, especially in the voltages necessary to hit specific speeds. Of the processors Asus has tested, 70% hit 4.5GHz, 30% reached 4.6GHz, and 20% made 4.7GHz. Only 10% were stable at 4.8GHz. Heat is reportedly the limiting factor, and Asus recommends using a dual-fan water cooler to prevent thermal throttling past about 4.5GHz or 1.25V. Going beyond 1.35V is apparently problematic even for high-end water coolers. Kilde Har du noen kilder å komme med? Høres veldig usannsynlig at en Haswell på 4,7Ghz yter det samme som en Ivy på 5 Ghz. Edit: Rotet litt med tallene Jeg tok feil, forskjellen er større: 4.6 GHz Haswell = 5.0 Ghz Ivy Dvs. at 50% av alle Haswell klarer å nå klokkefrekvenser som tilsvarer Ivy Bridge 5 Ghz. Jeg tviler på at Ivy har så gode tall. Endret 5. juni 2013 av Carl Sagan Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Intel-plattformene har blitt såpass seiglivet i det siste; Sandy Bridge gir fortsatt mer enn god nok ytelse til de aller fleste spill. Det er da rimelig å anta at OP kommer til å beholde riggen relativt lenge. Ny revisjoner av USB3 og Sata6 er da rimelig kjekt å ha, for selv om man gjerne ikke har bruk for det i dag kan det forhindre behovet for å kjøpe ny plattform om et par generasjoner. Nei, det er ikke 'random BS'. Ivy støtter ikke mer enn 2 Sata6 porter. Asrock velger å slenge på ekstra chipper for å støtte ekstra porter, men dette er ikke normen. Kilde Jeg tok feil, forskjellen er større: 4.6 GHz Haswell = 5.0 Ghz Ivy Dvs. at 50% av alle Haswell klarer å nå klokkefrekvenser som tilsvarer Ivy Bridge 5 Ghz. Jeg tviler på at Ivy har så gode tall. Det du skrev: Liten grunn til å IKKE gå for Haswell.-6 SATA6 vs 2SATA6+4SATA3 - Flere USB3 (avhenger av hovedkort) - Støtter neste generasjon Intel Broadwell - Flere hovedkortleverandører har gjort store forbedringer i UEFI BIOS - Flere hovedkortleverandører pusher Intel NIC Du skrev det motsatte av hva du mente! Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 ASRock Z87 EXTREME3 - Haswell 1.250,00 kr. 1.250,00 kr. Intel Core i5-4670K Haswell - Box 1.725,00 kr. 1.725,00 kr. Fractal Design DEFINE R4 BLACK 790,00 kr. 790,00 kr. Antec High Current Gamer HCG-620M - strømforsyning 655,00 kr. 655,00 kr. Ikke på lager, leveringstid ukjent ASUS GeForce GTX 770 OC - 2 GB GDDR5 3.351,00 kr. 3.351,00 kr. Crucial 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Ballistix 428,00 kr. 428,00 kr. ASUS Xonar DX 530,00 kr. 530,00 kr. Cooler Master Seidon 240M 741,00 kr. 741,00 kr. Leveringsstatus: Ikke på lager, leveringstid ukjent Informasjon for å beregne rimeligste frakt. 250,00 kr. Betalingskort 0,00 kr. Pris i alt 9.720,00kr. Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) snip Jeg er enig at i7-4770K som du linker til utgir litt bedre resultater enn i5-3570K, men når det kommer til spill er dette minimalt, må også nevne at disse CPU'ene har en prisforskjell på cirka 1000kr. Men hvis du sammenligner i7-3770K & i7-4770K hvor prisforkjellen er cirka 300kr, og hvor jevnt det er på alle benchmarks(vinner litt hver), da med tanke på hvor mye mere mann får ut av Air Cooling til IB contra haswell, + all som har kommet ut å snakket om ustabilitet rundt 4,4Ghz+ så virker forsatt IB veien å gå. Eller hvis du sammenligner i5-3570K & i5-4670K som skal være tilnærmet lik i prisen, hvor i5-3570K kommer ut så langt over i5-4670K hvor det ikke er vits å sammenligne lenger. Men ser ikke helt hvorfor vi sammenligner i7, når hyperthreading ikke støtter særlig spill enda, så liten grunn til å kjøre noe annet enn i5 fortiden. Men ved vanlig benchmarking så utgjør hyperthreading mye. Endret 5. juni 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg er enig at i7-4770K som du linker til utgir litt bedre resultater enn i5-3570K, men når det kommer til spill er dette minimalt, må også nevne at disse CPU'ene har en prisforskjell på cirka 1000kr. Men hvis du sammenligner i7-3770K & i7-4770K hvor prisforkjellen er cirka 300kr, og hvor jevnt det er på alle benchmarks(vinner litt hver), da med tanke på hvor mye mere mann får ut av Air Cooling til IB contra haswell, + all som har kommet ut å snakket om ustabilitet rundt 4,4Ghz+ så virker forsatt IB veien å gå. Eller hvis du sammenligner i5-3570K & i5-4670K som skal være tilnærmet lik i prisen, hvor i5-3570K kommer ut så langt over i5-4670K hvor det ikke er vits å sammenligne lenger. Men ser ikke helt hvorfor vi sammenligner i7, når hyperthreading ikke støtter særlig spill enda, så liten grunn til å kjøre noe annet enn i5 fortiden. Men ved vanlig benchmarking så utgjør hyperthreading mye. Vill gjerne ha linker på dette!Spesielt alle som kommer ut å sier at Haswell er ustabilt på 4.4GHz! Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg er enig at i7-4770K som du linker til utgir litt bedre resultater enn i5-3570K, men når det kommer til spill er dette minimalt, må også nevne at disse CPU'ene har en prisforskjell på cirka 1000kr. Men hvis du sammenligner i7-3770K & i7-4770K hvor prisforkjellen er cirka 300kr, og hvor jevnt det er på alle benchmarks(vinner litt hver), da med tanke på hvor mye mere mann får ut av Air Cooling til IB contra haswell, + all som har kommet ut å snakket om ustabilitet rundt 4,4Ghz+ så virker forsatt IB veien å gå. Linker til at i7-3770K @ 5GHz yter omtrentlig likt som i7-4770k @ 4.6 GHz (ref. Cinebench screenshots). Antar forskjellen er tilsvarende mellom i5-3570K og i5-4670K. Eller hvis du sammenligner i5-3570K & i5-4670K som skal være tilnærmet lik i prisen, hvor i5-3570K kommer ut så langt over i5-4670K hvor det ikke er vits å sammenligne lenger. Det er feil. Les det jeg har skrevet tidligere. Men ser ikke helt hvorfor vi sammenligner i7, når hyperthreading ikke støtter særlig spill enda, så liten grunn til å kjøre noe annet enn i5 fortiden. Men ved vanlig benchmarking så utgjør hyperthreading mye. Helt enig i at forskjellen i spill, både mellom Ivy og Haswell og i5/i7, er neglisjerbar i spill. Derfor koker det ned til om man vil ha Intel NIC, støtte for Broadwell, flere native USB3.0 og SATA6 for 300-400 kr. Med tanke på hvor seiglivet Intel-plattformen har blitt, mener jeg det er en god investering da slike ting betyr mer over tid da man fint kan hoppe over 2-3 generasjoner uten at det går hardt utover spillytelsen. Broadwell byr angivelig på veldig lite nytt på den fronten, men hvis det skulle vise seg at den klokker veldig mye bedre har man muligheten til å hoppe over. Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) snip snip LINK Her sammenligner dem i5-3570K vs. i5-4670, la oss nevne at dette er uclocket, men vi trenger vel ikke engang å diskutere hvorfor IB er bedre å oc enn haswell. LINK Her sammenligner dem i7-4770K med i7-3770K, denne er til spill, hvor forskjellen på resultatene er marginalt, og må nesten kalle dem like gode. LINK Snakker om problemer med tempratur på haswell, og ustabilitet, sett det også flere ganger nevnt på www.overclock.net. [H]ARD|OCP fikk også pre-selected intel-chip til OC, 4770K og fikk den ustabilt opp til 4.8Ghz. ASUS testet 700stk 4770K med "extreme water cooling", hvor dem fikk cirka 10% til 4.8GHz, og dette var ikke veldig stabilt, tenk hvordan TS skal komme seg til 4,5Ghz med luft? Med 3570K kan du jo nesten nærme deg disse hastighetene med viften TS kjøpte. Haswell har også problemer med div. OC software, f.esk CPU-Z, dette gjør ikke ting lettere for TS som skal førstegangs OC. Jeg må bare si at husk at TS faktisk er på stramt budsjett, han skal ha en stabil CPU til OC, og han skal bruke dette til spill. At Haswell er et tema skjønner jeg ikke engang. La oss betale 300kr ekstra for noe dårligere siden det kanskje er flere sata eller usb3, og kanskje har bedre fremtid. Endret 5. juni 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
DGN Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Først skriver du at dette er gode grunner til å IKKE gå for haswell. Men bilde viser akkurat det motsatt av hva du sa i første posten? I'm confused Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Først skriver du at dette er gode grunner til å IKKE gå for haswell. Men bilde viser akkurat det motsatt av hva du sa i første posten? I'm confused Det han faktisk skriver er: "Liten grunn til å IKKE gå for Haswell." Altså: "Gå for Haswell, ingen grunner til å ikke gjøre det" Jeg "Vota" for innlegget hans selv før jeg så at jeg hadde lest helt feil. Men jeg får ikke tatt bort "like" virker det som. Endret 5. juni 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
DGN Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det han faktisk skriver er: "Liten grunn til å IKKE gå for Haswell." Altså: "Gå for Haswell, ingen grunner til å ikke gjøre det" Jeg "Vota" for innlegget hans selv før jeg så at jeg hadde lest helt feil. Men jeg får ikke tatt bort "like" virker det som. "Liten grunn til å ikke gå for" og deretter liste opp punkter, så blir det etter vanlig norsk å argumentere for å "ikke" gå for noe. Setningen er forkortet. Hadde han skrevet "Det er" foran, så blir det mer korrekt norsk og enklere å forstå setningen. Jeg ser i ettertid at han faktisk har gått inn å endret posten sin til akkurat dette. Men nok highjacking av tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå