MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 1000kr mere for cirka 2-3% mere effekt, også dårligere effekt i flere spill når OC'd? Jeg kan ikke se at en i5 4670K koster 2500,- er det noen andre som ser det? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 ? Akkurat, han påstår at Haswell koster 1K mer enn Ivy.. og HKene koster ca. det samme Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 4670k ligger på rundt 1799kr atm. 3570k ligger på rundt 1599kr atm. Det er nesten hips som haps, men kjøper du 1150 kan du muligens bruke neste generasjon. Jeg kjøpte 2500k rett etter 3570k kom, da 2500k gikk på salg til 1399kr på endel butikker og 3570k kostet 1799kr. Angrer ikke på at jeg sparte 400kr på 2500k den gang. Uansett, 3570k eller 4670k, begge er bra valg. Erfaringsmessig kommer 4670k sannsynligvis å ligge på 1799kr ±100kr de neste månedene, om ikke AMD kommer med noe velid sprekt Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 4670k ligger på rundt 1799kr atm. 3570k ligger på rundt 1599kr atm. Det er nesten hips som haps, men kjøper du 1150 kan du muligens bruke neste generasjon. Jeg kjøpte 2500k rett etter 3570k kom, da 2500k gikk på salg til 1399kr på endel butikker og 3570k kostet 1799kr. Angrer ikke på at jeg sparte 400kr på 2500k den gang. Uansett, 3570k eller 4670k, begge er bra valg. Erfaringsmessig kommer 4670k sannsynligvis å ligge på 1799kr ±100kr de neste månedene, om ikke AMD kommer med noe velid sprekt Altså: 4670K Kommer til å ligge på 1799,- ± 100,- Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Vet vi noe om oppbygningen til varmeskjoldet på Haswell btw? De dreit seg jo greit ut på Ivy der... Er 1150 litt sånn "hardcore OC friendly" eller er den ikke egnet til det? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Vet vi noe om oppbygningen til varmeskjoldet på Haswell btw? De dreit seg jo greit ut på Ivy der... Er 1150 litt sånn "hardcore OC friendly" eller er den ikke egnet til det? Samme driten på Haswell, hvorfor endre det, når folk kjøper det uansett? AMD kommer jo ikke akkurat til å få mer markedsplass av den grunn... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) AMD har jo tapt i denne delen av markedet. Når de prøver seg med Bulldozer, og hele ledelsen får fyken. Trist... Ikke det at jeg bruker AMD men sunt med konkurranse. Så Haswell og Ivy er likt mtp varmeskjoldet altså... Da skal ikke jeg ha Haswell... Endret 4. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg mener det er best å kjøpe haswell, siden det er en ny socket som man kan bygge videre på fremover. Er ikke snakk om mye i forskjell prismessig. Tror ikke AMD kommer med noe sprekt fremover, de konsentrerer seg vell mest om apu'er for tiden. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Skal man ha nytt i dag, kan man like gjerne kjøpe Haswell ja. Hvis man ikke på død og liv vil spare noen hundre kroner. Alternativt kjøp en Sandy og klokk den til helv#!"%! ^^ Har TS kommer opp med en revidert liste? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Skal man ha nytt i dag, kan man like gjerne kjøpe Haswell ja. Hvis man ikke på død og liv vil spare noen hundre kroner. Alternativt kjøp en Sandy og klokk den til helv#!"%! ^^ Har TS kommer opp med en revidert liste? Eller kjør vannkjøling, og delid Ivy/Haswell? Ingen vet hva AMD holder på med, men hadde byttet til dem på flekken dersom de hadde lansert noe bedre enn Haswell! , eller dersom de hadde lansert E-ATX Dual socket FM3+ Lenke til kommentar
code Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg kan ikke se at en i5 4670K koster 2500,- er det noen andre som ser det? Det er sant, jeg sammenlignet i5-3570K med i7-4770K, hvor prisen er cirka 900-1000kr forskjell på komplett, og OC'd til 4,5 så ligger i5-3570K på lavere temperatur også gir bedre resultater i fleste spill, med noen unntak. Tenkte siden denne var den jeg fant som gav tilnærmet like resultater som i5-3570K så brukte jeg den som utgangspunkt. i5-4670K er jo ikke til å sammenligne med i5-3570K engang, så kan ikke se på prisforskjellen på de cpu'ene. Greit nok at Haswell har større fremtid, men socket-1150 dør ut snart alikevel. Hvis det ikke er noe jeg overser noe veldig her, og er helt på bærtur. Jeg kan like godt hoppe ut av diskusjonen, har ikke prøvd noen av CPU'ene, er bare en ivrig leser og prøver å holde meg oppdatert, men hvis du har prøvd dem og vet at haswell er bedre skal jeg ikke si imot det. Endret 4. juni 2013 av Ares NOR 1 Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Det er sant, jeg sammenlignet i5-3570K med i7-4770K, hvor prisen er cirka 900-1000kr forskjell på komplett, og OC'd til 4,5 så ligger i5-3570K på lavere temperatur også gir bedre resultater i fleste spill, med noen unntak. Tenkte siden denne var den jeg fant som gav tilnærmet like resultater som i5-3570K så brukte jeg den som utgangspunkt. Hvis det ikke er noe overser noe veldig her, og er helt på bærtur. Er fortsatt litt tid til en vet hvordan 4670k yter ved klokking. Nesten alle av testene sålangt er gjort med engineering samples, eller spesielt utplukkede CPUer fra intel til testerene. Tipper innen ei uke vil vi se hva folk faktisk klarer og det blir vel noen sider som plukker opp 10+ fra retail og tester dem. De testene jeg har sett så kan det se ut til at haswell og ivy er ganske lik, kanskje haswell er noe dårligere. Var vel ei side (husker ikke hvilken) so hadde store problemer å i det hele oppnå stabil klokk på over 4.5GHz. En haswell på 4.5GHz burde vel kunne matche en sandy på 5.0Ghz. Uansett, det er ikke mange tilfeller en stock 4670k ikke vil være nok, såframt du ikke skal bruke emulatorer. (Nintendo Wii emulator vil gjerne ha over 4.2GHz på sandy/ivy i endel spill) 2 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Det er liten grunn til å IKKE gå for Haswell. -6 SATA6 vs 2SATA6+4SATA3 - Flere USB3 (avhenger av hovedkort) - Støtter neste generasjon Intel Broadwell - Flere hovedkortleverandører har gjort store forbedringer i UEFI BIOS - Flere hovedkortleverandører pusher Intel NIC Haswell klokker dårligere, men yter tilsvarende bedre (5Ghz Ivy = 4.7Ghz Haswell). Med de batchene som har kommet i dag, er det like stor sannsynlighet for å få en 4.7Ghz Haswell som en 5Ghz Ivy (og krever tilsvarende kjøling). Endret 5. juni 2013 av Carl Sagan 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Liten grunn til å IKKE gå for Haswell. -6 SATA6 vs 2SATA6+4SATA3 - Flere USB3 (avhenger av hovedkort) - Støtter neste generasjon Intel Broadwell - Flere hovedkortleverandører har gjort store forbedringer i UEFI BIOS - Flere hovedkortleverandører pusher Intel NIC Haswell klokker dårligere, men yter tilsvarende bedre (5Ghz Ivy = 4.7Ghz Haswell). Med de batchene som har kommet i dag, er det like stor sannsynlighet for å få en 4.7Ghz Haswell som en 5Ghz Ivy (og krever tilsvarende kjøling). Greit nok alt det du nevner, men nå vet jeg at denne personen mest sannsynlig ikke går over 2 HDD. Hvor mye bruker USB3 fortiden? Og når han skal basere buiden på OC, og benchmarks viser at IB kommer ut på toppen? 1 Lenke til kommentar
DGN Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Liten grunn til å IKKE gå for Haswell. -6 SATA6 vs 2SATA6+4SATA3 - Flere USB3 (avhenger av hovedkort) Dette er random BS for å si det mildt. link 2 asrock kort med 6stk sata 6gbs http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Pro4/?cat=Specifications http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87E-ITX/?cat=Specifications - Flere hovedkortleverandører pusher Intel NIC Dett er jo mega bra, endelig blir vi kvitt realtech skvipet etter min mening (selv om de fortsatt er på altfor mange billigkort) Haswell klokker dårligere, men yter tilsvarende bedre (5Ghz Ivy = 4.7Ghz Haswell). Med de batchene som har kommet i dag, er det like stor sannsynlighet for å få en 4.7Ghz Haswell som en 5Ghz Ivy (og krever tilsvarende kjøling). Vis noe troverdig referanser? Har funnet flere som sier akkurat det motsatt av hva du sier her. 2 Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Hei sann, bra at man setter igang en diskusjon på dette området. Setter pris på alle tilbakemeldinger. Det være sagt, er det aldri smart å være førstemann til å hoppe på ny teknologi. Da er det bedre å se sauene krasjlande, for så å se ossen terrenget er. Haswell's prestasjoner er ikke mye å skryte av så langt ifølge de aller fleste testene. Så å kjøpe det blir mere gambling enn 3570k når jeg skal overclocke. Jeg har ikke bruk for 6 SATA, flere USB 3.0 trenger jeg heller ikke. Og hvis hele poenget med å kjøpe haswell for å ha lagt til rette for ny teknologi senere, er heller ikke det en god nok grunn. Da vil jeg offre prestasjon nå, for så å måtte kjøpe bedre senere uansett. Da er ikke den oppgraderinga lengre unna enn å skaffe seg ett nytt hovedkort i samma slengen når den tid kommer, så er jeg like langt. Å kjøpe noe som er like stødig som en Parkinsons pasient når man skal overclocke, som var hele poenget fra starten av, håper jeg at bærplukkeren er pakka med i sekken. 1 Lenke til kommentar
DGN Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei sann, bra at man setter igang en diskusjon på dette området. Setter pris på alle tilbakemeldinger. Det være sagt, er det aldri smart å være førstemann til å hoppe på ny teknologi. Da er det bedre å se sauene krasjlande, for så å se ossen terrenget er. Haswell's prestasjoner er ikke mye å skryte av så langt ifølge de aller fleste testene. Så å kjøpe det blir mere gambling enn 3570k når jeg skal overclocke. Jeg har ikke bruk for 6 SATA, flere USB 3.0 trenger jeg heller ikke. Og hvis hele poenget med å kjøpe haswell for å ha lagt til rette for ny teknologi senere, er heller ikke det en god nok grunn. Da vil jeg offre prestasjon nå, for så å måtte kjøpe bedre senere uansett. Da er ikke den oppgraderinga lengre unna enn å skaffe seg ett nytt hovedkort i samma slengen når den tid kommer, så er jeg like langt. Å kjøpe noe som er like stødig som en Parkinsons pasient når man skal overclocke, som var hele poenget fra starten av, håper jeg at bærplukkeren er pakka med i sekken. Tipper det vil være en del barnesykdommer med haswell i starten. Men ofte blir disse løst med bios oppdaterings utover sommern og sikkert tidlig høst. Personlig velger jeg LGA2011 fremfor haswell i den nye riggen min som triver å samler inn feedback på. Men jeg tror ikke du kommer til å bli missfornøyd med haswell. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Liten grunn til å IKKE gå for Haswell. -6 SATA6 vs 2SATA6+4SATA3 - Flere USB3 (avhenger av hovedkort) - Støtter neste generasjon Intel Broadwell - Flere hovedkortleverandører har gjort store forbedringer i UEFI BIOS - Flere hovedkortleverandører pusher Intel NIC Haswell klokker dårligere, men yter tilsvarende bedre (5Ghz Ivy = 4.7Ghz Haswell). Med de batchene som har kommet i dag, er det like stor sannsynlighet for å få en 4.7Ghz Haswell som en 5Ghz Ivy (og krever tilsvarende kjøling). Har du noen kilder å komme med? Høres veldig usannsynlig at en Haswell på 4,7Ghz yter det samme som en Ivy på 5 Ghz. Edit: Rotet litt med tallene Endret 4. juni 2013 av 1982kims Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå