Friisern Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hei. Skal bygge min første gaming pc og angående dette er det noen ting jeg lurer på. Har et relativt stramt budsjett og prøver å holde det under 9000 for bare pc'en. Skjerm og alt det andre, har jeg fra før av. For å få mer for penga, har jeg tenkt til å overclocke CPU'n og mest sansynlig skjermkortet og velger da deler etter hva som egner seg best til å overclocke innenfor mitt budsjett. Det jeg har sett på så langt, har kommet på rundt 10000 og kunne godt tenkte meg å få skalpert den prisen litt. link til ønskeliste(redigerer denne fortløpende): http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1237341&su=1639C345-085C-4C94-98F1-491286501B92 Har hardisk fra gamle pc'en, så velger det bort enn så lenge. Er usikker på om jeg skal punge ut 1400 for lydkort eller om jeg kan få noenlunde samme lyd for mindre penger. Har blitt litt kresen på lyd i det siste(har BD DT 770 pro 80 ohm headphones). TL:DR: Passer alt dette sammen? Og kan jeg få mye de samme prestasjonene for mindre penger? Endret 4. juni 2013 av Friisern Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Gå ned til 8GB ram, dropp lydkortet. Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 ram'en ser jeg, men kommer ikke til å gå for integrert lydkort. Spørsmålet er om jeg kommer til å merke mye forskjell på å bytte til xonar dx eller andre billigere typer som har dolby eller cmss-3d(styrer langt unna THX). Noe som noen mener på head-fi og andre audiofile forum. Men om de har gjort grundig research, eller snakker ut av rævva, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Så kan du jo å gå for i5 3570K som yter like bra i spill. Jeg har Asus Xonar DX/XD å er kjempe fornøyd med det lydkortet. Jeg er også ganske kresen på lyd å jeg merket STOR forskjell på lydkvaliteten kontra integrert. Endret 4. juni 2013 av 1982kims Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) gjelder det også med tanke på overclocking? edit: etter litt research, ser jeg at i7 3770k ikke har noen fordeler overfor i5 3570k når det kommer til gaming. Selv etter OC. Takk for tipset Endret 4. juni 2013 av Friisern Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Du kan vurdere denne listen. Er litt penger til overs der, så kan du velge selv hva de skal gå til:) Hvis du ikke skal kjøpe lydkort nå, så kan du bruke resten på et 7970:) Endret 4. juni 2013 av ace85 Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Takk for innputten, ace. Har redigert lista og lagt til en fungerende link. Da fikk jeg skalpert prisen til et akseptabelt nivå for mitt budsjett samtidig som jeg fikk et bedre grafikk kort. tar fortsatt imot tips om noen deler passer bedre sammen enn de jeg har lagt til i lista. edit: Og hva er eventuelt forskjellen på Gigabyte sitt hd 7950 og radeon sitt? ettersom gigabyte sitt er billigere Endret 4. juni 2013 av Friisern Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Takk for innputten, ace. Har redigert lista og lagt til en fungerende link. Da fikk jeg skalpert prisen til et akseptabelt nivå for mitt budsjett samtidig som jeg fikk et bedre grafikk kort. tar fortsatt imot tips om noen deler passer bedre sammen enn de jeg har lagt til i lista. edit: Og hva er eventuelt forskjellen på Gigabyte sitt hd 7950 og radeon sitt? ettersom gigabyte sitt er billigere Asus kortet har bedre kjøling og mindre støy fra vifter. Ser du har penger til overs, så da kan du vurdere 7970, eller en ssd. (hvis du ikke har det fra før) Bytt psu til noe fra corsair. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Den største forskjellen er vel kjøleløsningen. Enkelte kort kommer også fabrikk overclocket. CPUen du har i lista er ikke for overclocking. Du må velge 3570K Endret 4. juni 2013 av 1982kims Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 whoops, liten glipp der. Fiksa det. bytta strømforsyning til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774729 noen spørsmål: trenger jeg mere enn 650w? Er det en måte å få sjekket at strømforsyningen passer i kabinettet på? Og det samme gjelder forsåvidt hovedkortet. er det en måte å se om det passer? Anngående gpu, gigabyte har locka volt. men det er ikke noe jeg nødvendigvis hadde stilt så mye på, ettersom hva jeg har forstått, så kan det medføre litt mer slitasje. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Både strømforsyning og hovedkort bruker standard ATX som passer fint i det kabinettet. 650W er mere enn nok til ditt oppsett. Er kun visst man planlegger SLI ell Tri SLI at man må ha mere Watt. Skal nok klare SLI også med 650W nå om dagene(avhenger selfølgelig av hvilken GPU som skal kjøres i SLI). Både GPU og CPU bruker mye mindre strøm nå enn de gjorde før. Endret 4. juni 2013 av 1982kims Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) noen spørsmål: trenger jeg mere enn 650w? Er det en måte å få sjekket at strømforsyningen passer i kabinettet på? Og det samme gjelder forsåvidt hovedkortet. er det en måte å se om det passer? Dette burde du klare å google egentlig, men jeg skal være snill .. 650W holder til enkelkjerne oppsett Strømforsyninger er alltid 15cm brede og 8,noe høye. Standard ATX. Det er dypden du må se på. Disse er alt fra 14-18 cm. 16cm er veldig vanlig og passer i det fleste kabinett. Sjekk specs'a til kabinett: Hvor store PSU'er støtter dem. Sjekk så specs'a til PSU HK har størrelser fra mini-ITX til XL-ATX. Skal du ha et ATX-kort så passer det nok. Sjekk specs'a til kabinett hvilke formfaktorer det støtter. Ang PSU: Ikke kjøp CX-serien. Ikke kjøp Corsair i det hele tatt imo før de har fjernet alle problemene sine. Endret 4. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 takk Da fikk jeg plutselig en uke ekstra med nattevakter, så budsjettet mitt hopper opp en del hakk. XFX ProSeries Core Edition 650W PSU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657686#extra dette burde vel være en ganske ok strømforsyning? blir noen oppdateringer på komplett ønskelista Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Av hva jeg har lest så skal XFX være bra ja, de er bygd på Seasonic. Men jeg også hørt andre som har hatt problemer med dem (tidligere). Jeg bestilte nettopp en XFX selv til et bygg her, så jeg tar iallfall sjansen (er ikke spes redd for det..) ^^ Lenke til kommentar
Friisern Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Bytta kabinett og oppgraderte til HD 7970. Burde jeg titte på andre hovedkort, eller er det jeg har valgt ganske greit? Har forstått det sånn at asus hovedkort er ganske spesifikke og har utelatt det man ikke har behov for på sitt bruksområde for å justere ned prisen. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Bytta kabinett og oppgraderte til HD 7970. Burde jeg titte på andre hovedkort, eller er det jeg har valgt ganske greit? Har forstått det sånn at asus hovedkort er ganske spesifikke og har utelatt det man ikke har behov for på sitt bruksområde for å justere ned prisen. Hvorfor kjøper du ikke Haswell, og Z87? Lenke til kommentar
code Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hvorfor kjøper du ikke Haswell, og Z87? Hvorfor mener du han burde det? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Han henviser vel til at 1155 er litt billigere, og bortimot like bra. Og er mer "satt" mtp drivere. [EDIT] Fa** jeg surrer med... Endret 4. juni 2013 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hvorfor mener du han burde det? Koster ca. de samme, er nyere og har flere, og nyere funksjoner, hvorfor ikke? 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Koster ca. de samme, er nyere og har flere, og nyere funksjoner, hvorfor ikke? 1000kr mere for cirka 2-3% mere effekt, også dårligere effekt i flere spill når OC'd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå