Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forelsket i min 4 eller 5 mening!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som uheldigvis har fått følelser for min egen 4 eller 5 mening.

Vi er gode venner, og sist i helgen så var vi begge på fest og vi koste med hverandre omtrent hele kvelden ( ikke seksuelt ). Jeg vet ikke om dette blir sett ned på, eller ingen bryr seg om vi er i slekt.

Noen meninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at det burde være irrelevant, men nå stilte ikke trådstarter spørsmålet "burde det være irrelevant"...

Det er hovedsakelig to forhold som berører hvorvidt det blir sett ned på om man er i et forhold til noen man er i slikt med:

- Biologisk/genetisk nærhet ("blodskam") : Jo nærmere man er i slekt, desto verre. Søsken ("enmenninger") er verst, fettere/kusiner noe bedre, et cetera. Jeg vil anta at en fir- eller femmenning i praksis ikke er i slekt med deg hva gjelder denne "regelen", man må tross alt opp fire eller fem ledd for å finne felles forfar/-mor (tipp- eller tipptippoldeforelder).

- Sosial nærhet. Denne er litt vanskeligere å vurdere, fordi mens genetisk nærhet går på objektivt målbare kriterier går sosial nærhet på i hvilken grad dere har omgått hverandre som ledd i barndom og oppvekst. Også her er det vanlig at sosial nærhet følger slektskap (man er nærmere sine brødre enn sine fettere/kusiner), men det kommer gjerne litt mer an på din konkrete familie og oppvekst.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det burde være irrelevant, men nå stilte ikke trådstarter spørsmålet "burde det være irrelevant"...

Det er hovedsakelig to forhold som berører hvorvidt det blir sett ned på om man er i et forhold til noen man er i slikt med:

- Biologisk/genetisk nærhet ("blodskam") : Jo nærmere man er i slekt, desto verre. Søsken ("enmenninger") er verst, fettere/kusiner noe bedre, et cetera. Jeg vil anta at en fir- eller femmenning i praksis ikke er i slekt med deg hva gjelder denne "regelen", man må tross alt opp fire eller fem ledd for å finne felles forfar/-mor (tipp- eller tipptippoldeforelder).

- Sosial nærhet. Denne er litt vanskeligere å vurdere, fordi mens genetisk nærhet går på objektivt målbare kriterier går sosial nærhet på i hvilken grad dere har omgått hverandre som ledd i barndom og oppvekst. Også her er det vanlig at sosial nærhet følger slektskap (man er nærmere sine brødre enn sine fettere/kusiner), men det kommer gjerne litt mer an på din konkrete familie og oppvekst.

Vi begynte å være sammen med hverandre i sommeren i fjor. Det var da vi fant ut at vi var 4/5 meninger

Lenke til kommentar

Kjør på!

Min mor og far er faktisk 3 meninger. Noe jeg synes er ganske ekkelt :p Men jeg er frisk og rask, så sunne barn blir det nok uansett.

3 meninger er jo ganske langt ute det også, men jeg synes at det er grensen.

Lenke til kommentar

Trodde 3 meninger også var greit jeg, hadde isåfall ikke tenkt noe på det.

Er ikke også søskenbarn greit ifølge låven.

Joda, det er nok juridisk tillatt, men det betyr ikkje at det er etisk riktig..

For min del har jeg ca 150 tremenninger på ene siden av slekten, har heller ikke kontroll på søskenbarna der men det er vell omtrent 30 stykker spredd over store deler av europa.

Så kan jo fort gå på en smell, har møtt folk som jeg visst nok har vært i slekt med by a coincidence :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...