Gå til innhold

60 studiepoeng - ett semester

Pfui

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt 60 studiepoeng på ett semester? Hvor mye arbeid kreves det for å komme seg igjennom? Jeg tenker på å kanskje ta et årsstudium på ett semester, er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omtrent dobbelt så mye arbeid som å ta ett semester på et semester, i tillegg til alt ekstraarbeidet med å sørge for at alle eksamensdatoene dine matcher. Det finnes dog visse fordeler, f.eks. hvis du tar emner som er tematisk ganske like eller har en intern sammenheng.

Årsstudium er ofte vanskelig å ta på ett semester, siden emnene sjelden tilbys både vår og høst. Du kan tross alt ikke ta et emne som ikke tilbys.

Jeg vil ikke tilrå noen å ta det antallet studiepoeng med mindre de har behov for det (f.eks. fordi man er forsinket og trenger det for å få omgjøring fra Lånekassa). Men mulig er det - jeg tok en integrert femårig master på (cirka) halv tid.

Lenke til kommentar

Hvis målet ditt bare er å få bestått 60 studiepoeng, så bør det være overkommelig. Du har antakelig skjønt at du ikke vil få toppkarakterer. Og som de andre har vært inne på, så kommer det også an på hva for et studie det er og om det er praktisk mulig.

Lenke til kommentar

Årsstudium i hva? Flere faktorer som spiller inn, for eksempel vanskelighetsgraden på årsstudiumet og på hvilket universistet/høgskole du skal gå. NTNU har stort sett årsstudium med 8 emner, mens flere andre steder har de 5 eller 6. Har du åtte eksamner så skal det mye til at ingen av de krasjer og emnene kjøres gjerne ikke hvert semester.

Lenke til kommentar

Tok opp noen fag i høstsemesteret 2012, endte opp med 60 studiepoeng. Ble vanvittig mye å gjøre, og ble litt for mye for meg, endte opp med 4 B-er, 1C og 1D. Anbefaler ikke arbeidsmengden. 2 av fagene var egentlig plankekjøring, men allikavel, ble det sykt mye å gjøre

Lenke til kommentar

Planen er å kanskje ta årsstudium i fysikk eller matematikk på UiA eller UiS. Jeg har aldri tatt 30 studiepoeng på ett semester, så vet ikke hva jeg skal sammenlikne det med (går Vg3 nå). I år har jeg både fysikk 2 og R2 (med 6 i begge), og tenker kanskje at det gjør at det blir enklere å komme gjennom 60 poeng. Fysikkårsstudiumet bygger vel på fysikk 1.

Lenke til kommentar

Jeg er nå nettopp ferdig med 52,5 studiepoeng på ett semester og jeg ser for meg rett over B i snitt når alle karakterene er i havn. Det går fint an å ta 60 også på ett semester, men det krever mye av deg. Det er ikke vits å gjøre det hvis det fører til at du får betraktelig dårligere karakterer enn du ville over ett år.

Det som kreves er at du er flink til å prioritere før eksamensperioden. Jeg har jobbet flere timer med skole så og si hver dag(utenom helgene) og siden slutten av april har jeg ikke gjort annet enn skole utenom noen få unntak(17. mai, bryllup o.l.). Det skal sies at jeg ikke akkurat har 100% effektive timer(sitter her og skriver til deg nå selv om dette er en lesedag) og jeg jobber 30% utenom på kveldstid.

Håper dette gav deg en pekepinn på hva du kan forvente. VGS er helt annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å gjøre dette?

Med 6 i både Fysikk 1 og R2 burde du ha et veldig godt utgangspunkt, men jeg har hørt om flere med slike karakterer som har fått det vanskelig på universitet og høyskole. Nivået er generelt høyere, progresjonen er raskere og man må jobbe mer selvstendig enn hva man er vant med på VGS.

Det er helt sikkert mulig, men problemet er vel at det fort kan gå utover karakterene dine, så tenk på det før du bestemmer deg. :)

Selv skulle jeg gjerne hatt raskere studieprogresjon når jeg nå begynner på høyere utdanning og er nesten 30 år, men jeg har tenkt å prøve på A i snitt slik at jeg kan dominere på jobbmarkedet og da tror jeg at jeg får nok slik det er. :)

Lenke til kommentar

Det er absolutt mulig. Det, det kommer an på er om du har evnene og motivasjonen til å gjøre det.

Hvis fysikk 2 og R2 gikk lekende lett for deg så ville jeg ikke vært bekymret.

Som foreslått tidligere så kan du prøve. Ingen stor skade vil skje om du tar f.eks. 40 poeng i stedet for 60 poeng. Mulig du vil få litt mer i studielån, men det er absolutt ingen krise. Tror faktisk det er en fordel at du vurderer å ta årsstudium i realfag. Der beror prestasjonene dine mer på dine evner. Til forskjell fra humanistiske fag der du gjerne må lese gjennom store mengder pensum og prestasjonen beror mer på pugg.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Kommer vell litt an på fagstrukturen også. Noen fag har ikke engang arbeidskrav, mens andre har full pakke bestående av arbeidskrav, prosjekter m/rapport, lab øvinger m/rapport osv. Har selv hatt 10 stp fag som har vært mye mer tidskrevende enn f.eks 15 stp fag.

Så, om du vil være helt sikker, sjekk opp lærerplan for fagene.

Vil forsåvidt også si at Matematikken er annerledes på høyere nivå...på VGS var det stort sett enda "plug and chug", mens på høyere nivå blir du å se på matte litt annerledes. For ikke å snakk om at tempo er raskere.

Kan alltids starte med 60 stp, for så å hoppe av fag om det skulle bli for hardt.

Lenke til kommentar

Som foreslått tidligere så kan du prøve. Ingen stor skade vil skje om du tar f.eks. 40 poeng i stedet for 60 poeng. Mulig du vil få litt mer i studielån, men det er absolutt ingen krise.

Jeg er ganske uenig her. Skal man skille seg ut i arbeidslivet er karakterene første sted å begynne. Hvis dette gjør at han består med dårlige karakterer tror jeg ikke det er lurt å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg uttaler meg selvfølgelig om denne spesifikke situasjonen.

Dvs. å ta et årsstudium (evt. 40 studiepoeng som jeg legger fram som et hypotetisk utfall) på et halvt år. At du som jobbsøker stiller sterkere med gode karakterer er ingen hemmelighet, og jeg forfekter på ingen måte det heller.

Samtidig må det presiseres at det er snakk om et årsstudium, som ikke er et spesielt bra grunnlag for å søke jobb på. Prestasjoner ved eventuell senere utdannelse vil da ha mye mer å si.

Lenke til kommentar

Jeg skal uansett ta en mastergrad etterpå. Dette med årsstudium er kun for å ha noe interessant å gjøre i halvåret før jeg skal begynne for fullt.

Da foreslår jeg at du tenker deg nøye om. Hvis du er motivert til å jobbe mye på egenhånd og føler du har evnene til å klare å få greie karakterer så går du all in. Hvis du er litt usikker så tror jeg det vil være bedre å ta et halvt årsstudium og heller få innblikk i hvordan du må jobbe når du begynner på mastergraden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...