Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Er ikke så veldig overrasket over den kjøringen der. Holdninger til trafikanter i Norge holder på å gå rett vest. De skjønner ikke at han ikke sparte noe som helst på den forbikjøringen der, og det vil han heller ikke skjønne før han får sett og erfart det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører der ofte. Når du kommer fra R4 og skal mot Smestad på Ring 3 så skal man ligge i venstre felt inn i rundkjøringen, mens høyre felt (som bilen lå i først) går mot Sandaker/Grefsen.

Er veldig mange som sniker seg inn der fra høyre felt, og opplevde det samme selv for 2-3 uker siden.

Akkurat det der skjer nok så å si hver dag i Sinsenkrysset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*video*

Jeg deler mye frustrasjonen din, men har et par korte kommentarer til noen av klippene:

 

«Cuts me off from the side of the road»

 

Litt på kanten, men ikke noe jeg hadde blitt sint for. Du måtte heller ikke bremse veldig hardt, ifølge hastigheten nederst til høyre.

 

«Cuts me off from the acceleration lane way to early on the highway»

 

Jeg ser ikke helt problemet her. Ja, varebilen legger seg ut litt tidlig, men hadde du flyttet deg over til venstre felt med en gang varebilen begynte å blinke (noe den gjorde umiddelbart og før den svingte), hadde du sluppet å bremse ned.

 

«Passing cyclists with oncoming traffic»

 

Passaten skulle ha ventet, for å kjøre forbi i en sving på toppen av en liten bakke er svært dumt. Men, du burde heller ikke ha kjørt forbi rett foran et gangfelt. I hvert fall ikke et gangfelt hvor sikten er delvis hindret av busker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

*video*

Jeg deler mye frustrasjonen din, men har et par korte kommentarer til noen av klippene:

 

«Cuts me off from the side of the road»

 

Litt på kanten, men ikke noe jeg hadde blitt sint for. Du måtte heller ikke bremse veldig hardt, ifølge hastigheten nederst til høyre.

 

«Cuts me off from the acceleration lane way to early on the highway»

 

Jeg ser ikke helt problemet her. Ja, varebilen legger seg ut litt tidlig, men hadde du flyttet deg over til venstre felt med en gang varebilen begynte å blinke (noe den gjorde umiddelbart og før den svingte), hadde du sluppet å bremse ned.

 

«Passing cyclists with oncoming traffic»

 

Passaten skulle ha ventet, for å kjøre forbi i en sving på toppen av en liten bakke er svært dumt. Men, du burde heller ikke ha kjørt forbi rett foran et gangfelt. I hvert fall ikke et gangfelt hvor sikten er delvis hindret av busker.

 

 

Jeg blir ikke sint, men det viser rett og slett unødvendig oppførsel i trafikken. Alle klippene ser ut som de er lengre unna enn de egentlig er på grunn av vidvinkelen.

 

De fleste trafikantene som er skildret i klippene har til felles at de ikke evner å gi signal og oppføre seg slik det er forventet av dem. Det er unødvendig og gir dårligere flyt i trafikken. 

 

Audien i det første klippet gir full gass for å komme ut foran, derfor er det kanskje et "kjedelig klipp", men likevel en veldig unødvendig manøver, som viser at han sannsynligvis ikke så i speilet før han var halvveis ute av busslommen. 

 

Varebilen krysser en sperrelinje og jeg var forberedt på en fartsreduksjon, men å kjøre over sperrelinja på den måten (selv om du blinker) fremfor å bruke akselerasjonsfeltet til jeg kunne avpasset farten og/eller byttet felt på en trygg måte, ville vært det riktige. Det er direkte unødvendig, og farlig på motorvei med fartsgrense 110kmt.

Lenke til kommentar

Traff på en kar i 80-sonen i dag som tenkte det var lurt å snu i en avkjørsel og så kjøre rett ut på veien igjen uten å se seg for(åpenbart). Eg kom kjørende og såg vedkommende snu i avkjørselen og regnet med at h*n ventet til eg var kjørt forbi. Men nei. Godt eg har gode bremser og det var gode forhold...

 

 

Utrolig nok så gjør han det samme kort tid etter igjen, men denne gangen fikk eg det kun med meg i bakspeilet. Heldigvis var det da på en rett strekning men det var midt i en bomstasjon med sperrelinjer. Hadde politiet sett han hadde de nok ikke vært imponert...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ikke stor hastighet, men dersom du måtte ha stoppet for en fotgjenger ville du blitt stående mitt i veien og hindret motgående trafikk, eventuelt også ha bråbremset rett foran syklisten du kjørte forbi. Greit nok at det i seg selv ikke er ulovlig å kjøre forbi over et gangfelt, men når du passerer et gangfelt skal fokuset være på nettopp gangfeltet og ikke å komme seg forbi en syklist. Det du heller ikke tenker på er at du sperrer sikten i gangfeltet for syklisten, slik at vedkommende egentlig må senke farten. Da har du ikke kjørt forbi uten å forstyrre den du kjørte forbi, som er en viktig grunnregel.

Endret av Hårek
Sitatpyramide med video fjernet
Lenke til kommentar

Traff på en kar i 80-sonen i dag som tenkte det var lurt å snu i en avkjørsel og så kjøre rett ut på veien igjen uten å se seg for(åpenbart). Eg kom kjørende og såg vedkommende snu i avkjørselen og regnet med at h*n ventet til eg var kjørt forbi. Men nei. Godt eg har gode bremser og det var gode forhold...

 

 

Utrolig nok så gjør han det samme kort tid etter igjen, men denne gangen fikk eg det kun med meg i bakspeilet. Heldigvis var det da på en rett strekning men det var midt i en bomstasjon med sperrelinjer. Hadde politiet sett han hadde de nok ikke vært imponert...

 

fy den var stygg, der hadde jeg kjørt etter å konfrontert føreren, med utestemme :)

Endret av Hårek
Fjerner video i sitat
Lenke til kommentar

Har hatt ett par slike(og ett møte med en andefamilie i fjor rett i en sving). Disse tilfellene er og grunnen til at eg har en "clean car" regel(aka "clean desk policy"). Den må ikke være ren og ryddig hele tiden - men det skal ikke være noe som "slenger" i bilen. Mobiltelefoner skal være i egne lommer eller sikret i holder/luke, briller skal i luker osv. Ingenting løst skal ligge i bilen som ved en nødbremsing kan bli ødelagt eller skade noen i bilen.

Lenke til kommentar

Traff på en kar i 80-sonen i dag som tenkte det var lurt å snu i en avkjørsel og så kjøre rett ut på veien igjen uten å se seg for(åpenbart). Eg kom kjørende og såg vedkommende snu i avkjørselen og regnet med at h*n ventet til eg var kjørt forbi. Men nei. Godt eg har gode bremser og det var gode forhold...

 

Den var grov, hjertet i halsen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...