Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Når det er skiltet slutt på 60-sone, så er det jo alltid landeveisfart på 80 som gjelder. Hvis grensen blir lavere, så er det skiltet ny grense, jeg har hvertfall aldri opplevd noe annet.

Det er en design feil. Ingen teknisk grunn til at ikke pilen også kan være rød, gul, grønn og på den måten minimere risikoen for misforståelser/feiltolkninger slik som man til stadighet opplever.

Irriterer meg når de som bygger slikt ikke tenker på å gjøre ting helt 100% forståelig. Det skaper så mye unødvendig rot i trafikkbildet.

I tilfellet i videoen over her, så ville det vært meningsløst å ha rød pil. Har du grønt og kan kjøre rett frem i et normalt kryss, så kan man alltid svinge til høyre også.

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke en gang (for lenge siden) at når særskilt fartsgrense 50 km/t ble opphevet ble det 70 km/t og når særskilt fartsgrense 60 km/t ble opphevet gikk det til 80 km/t?

Når en kjører RV35 (Jarlsberggata) i Tønsberg mot kirken fra E18 så er det skiltet 80 km/t men når du kjører motsatt vei så er det særskilt fartsgrense 50 km/t som opphører - og trafikken den veien går som oftest i 70 km/t. Liten kuriositet.

Lenke til kommentar

Det er en design feil. Ingen teknisk grunn til at ikke pilen også kan være rød, gul, grønn og på den måten minimere risikoen for misforståelser/feiltolkninger slik som man til stadighet opplever.

Irriterer meg når de som bygger slikt ikke tenker på å gjøre ting helt 100% forståelig. Det skaper så mye unødvendig rot i trafikkbildet.

I tilfellet i videoen over her, så ville det vært meningsløst å ha rød pil. Har du grønt og kan kjøre rett frem i et normalt kryss, så kan man alltid svinge til høyre også.

Det skaper jo forvirring uten, slik som du ser i videoen, derfor er det ikke meningsløst. Trafikkbildet må tilstrebes å være tilnærmet 100% idiotsikkert.

Det er heller ikke en uvanlig tolkning av lyskrysset å vente på "grønn pil", selv om det ikke er riktig. Her kunne man enkelt og billig skapt bedre flyt i trafikken ved å koste på seg en ekstra rød pil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja, man trenger jo ikke rød pil til høyre. Men jeg er enig at man kunne aktivert den grønne pilen når det faktisk er grønt, for å unngå slike misforståelser. Når det er rødt, så holder det at kun det normale røde lyset er aktivert. Problemet er vel ikke så mye at folk kjører på rødt, men at de ikke kjører på grønt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/140566

Vil si dette er barnslig oppførsel av politibilen. Jeg er enig i at "snikere" er noe forbanna møkk, men her burde politiet gått ut av bilen og snakket til førerer, om de mener de hadde en sak. Å stoppe opp trafikken i flere felt på den måten her bidrar jo bare til å skape den farlige situasjonen de kanskje vil til livs.

Jeg synes heller det er bra håndtert av politiet. Dersom de må gå ut av bilen for å forklare at det "snikeren" gjør er et soleklart brudd på trafikkreglene, så bør de inndra sertifikatet samtidig ettersom kunnskapsnivået da ikke er forenlig med å ha sertifikat.

Her velger politiet å markere at sjåføren må finnen en annen lovlig rute til målet, isteden for bøter++

At han ikke gir seg og heller stopper trafikken er nok en feil av snikeren.

Blålys og uttrykningssertifkat tildeles de som trenger det i sitt yrke, de som ikke har fått det må forholde seg til reglene.

Lenke til kommentar

Ser mange dumme forbikjøringer for tiden. Var en dødsulykke nær der jeg bor for noen dager siden på grunn av en dårlig forbikjøring...

http://drm24.no/nyheter/politiet-den-19-ar-gamle-jenta-var-helt-uten-skyld-1742726

Lastebilsjåføren skal ha skryt. Fulgte godt med og la seg så langt ut mot grøfta som han klarte. 

Endret av Hårek
Videoer skal ikke siteres!
Lenke til kommentar

Lastebilsjåføren skal ha skryt. Fulgte godt med og la seg så langt ut mot grøfta som han klarte.

Det var vel ikke helt slik det skjedde. Det begynte med at lastebilen fikk problemer inne i tunnelen, blinket til høyre og la seg ut i kanten. Bilen bak (Teslaen) oppfattet dette som et klarsignal til å kjøre forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det klarte jeg ikke tyde utifra videoen. Er det en tilhørende artikkel? 

Er mer utfyllende artikler hos NRK og dagbladet utenom youtube filmen :) .

Saken ble først omtalt av NRK, som også har vært i kontakt med de to andre involverte, trailersjåføren og bilisten som kjørte forbi:

- Inne i tunnelen hørte jeg en merkelig lyd fra traileren. Jeg blinka til høyre for å signalisere at jeg skulle kjøre ut til sida, så snart det lot seg gjøre. Da har trolig bilen bak oppfattet det som om at jeg ga klarsignal til en forbikjøring, sa trailersjåføren til NRK.

Personen som kjørte forbi vogntoget oppfattet blinklyset annerledes:

- Føreren av vogntoget ga tegn til høyre og at jeg kunne kjøre forbi. Jeg er lokal og stoler på yrkessjåfører, sa bilisten som også 

Farlig forbikjøring på Fylkesveg 7 Teslaen legger seg i motgående kjørefelt på vestlandsvei (Dagbladet)

– Eg såg døden i kvitauget  Leidulf Hovden frykta for livet då ein bil kom mot han i same køyrefelt (NRK)

EDIT: Laget ny lenke

Endret av Bendorama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/140566

Vil si dette er barnslig oppførsel av politibilen. Jeg er enig i at "snikere" er noe forbanna møkk, men her burde politiet gått ut av bilen og snakket til førerer, om de mener de hadde en sak. Å stoppe opp trafikken i flere felt på den måten her bidrar jo bare til å skape den farlige situasjonen de kanskje vil til livs.

Vis det var så tidskritisk hvorfor ble det ikke fraktet med et utryknings kjøretøy.

Lenke til kommentar

Kjørte hjem fra en kompis i forgårs. Det var mørkt og det regnet og sluddet som bare pokker, og jeg rakk ikke verken se eller stoppe i tide for den norske faunaen som er ute på vandring :(

edit: fauna, ikke flora

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...