Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aner at dette kommer til å bli en kjempediskusjon igjen, men jeg kan godt kaste første stein i forsvar av steinrawr.

Jeg mener at varebilen har vikeplikt for all trafikk inne i rundkjøringa uavhengig av felt. Vikeplikt ved feltskifte kommer først til anvendelse hvis varebilen hadde kommet seg inn i rundkjøringa uten å bryte vikeplikt. Meninga med rundkjøring er jo ikke at man skal stoppe opp inni der for å "slippe fram" folk fra utsida.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Det kan egentlig slå begge veier. Jeg mistenker at varebilen kjørte fordi kamerabilen lå i innerste felt og dermed (hvis han blinker ut) skal ut i det venstre feltet etter rundkjøringen, og da er det høyre feltet som varebilen stod i og fortsetter i faktisk ledig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Angående den hvite varebilen som sneik. I Drammen er det et tofeltsvei på noen km som fortsetter fram til en rundkjøring, der høyre felt svinger til høyre og inn på en bro, mens venstre felt fortsetter rett fram på rundkjøringen. Er så irriterende at de som skal til høyre på rundkjøringen begynner å plassere i høyre felt helt fra begynnelsen, noe som hele tiden fører til kø i høyre felt, mens venstre felt er helt tom. Da hender det at jeg kjører forbi og "sniker".

Lenke til kommentar

Da det er 2 felt etter rundkjøringen er det faktisk kamerabilen som må vike. Kamerabilen skulle enten fortsatt i venstre felt, eller skiftet felt umiddelbart etter forrige avkjøring så den lå i riktig felt.

Varebilen kan jo selvsagt kjøre da kamerabilen ligger i et annet felt og det er 2 felt ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Da det er 2 felt etter rundkjøringen er det faktisk kamerabilen som må vike. Kamerabilen skulle enten fortsatt i venstre felt, eller skiftet felt umiddelbart etter forrige avkjøring så den lå i riktig felt.

Varebilen kan jo selvsagt kjøre da kamerabilen ligger i et annet felt og det er 2 felt ut av rundkjøringen.

Jeg vil nå si at jeg allerede var godt i gang med mitt feltskifte da han kjørte inn i rundkjøringen. Husk at du har vikeplikt for trafikk som befinner seg inne i rundkjøringen, og i utgangspunktet uavhengig av felt. Jeg lå midt i mellom feltene, og skrudde på blinklyset så tidlig at han skulle ikke kunne misforstå min intensjon. Hvor mange felt det er etter rundkjøringen er ikke spesielt relevant, det er to felt i rundkjøringen, og jeg hadde startet feltskifte til det ytterste før han kjørte inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kontrollspørsmål til deg da: Om du hadde skulle kjøre inn på en tofeltsvei, du står i krysset med vikeplikt, det ligger en bil i venstre felt, har du da vikeplikt for denne bilen siden du skal ut i høyre felt?

Endret av noxon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontrollspørsmål til deg da: Om du hadde skulle kjøre inn på en tofeltsvei, du står i krysset med vikeplikt, det ligger en bil i venstre felt, har du da vikeplikt for denne bilen siden du skal ut i høyre felt?

Ja, det har du. Spesielt om du også ser at bilen blinker til høyre og er på vei over i høyre felt. Har du vikeplikt for en vei, har du implisitt vikeplikt for alle som befinner seg på veien, uavhengig av felt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...