Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så var det det med vikeplikt igjen da....

Får ikke med meg fartsgrensen, men ser ikke noe galt egentlig da lastebilen sikkert ville sluppet innpå bussen uansett

Tror det kalles samarbeid..

Endret av Hårek
Man trenger ikke sitere absolutt alt ....
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får ikke med meg fartsgrensen, men ser ikke noe galt egentlig da lastebilen sikkert ville sluppet innpå bussen uansett

Tror det kalles samarbeid..

Er 70 der, lastebilen gjorde ingen tegn på å senke farten før bussen var halvveis ute i veien, så den teorien din har jeg ingen tro på

Endret av Hårek
Man trenger ikke sitere absolutt alt ....
Lenke til kommentar

Er 70 der, lastebilen gjorde ingen tegn på å senke farten før bussen var halvveis ute i veien, så den teorien din har jeg ingen tro på

Men skulle bussen ventet til det hadde vært 100% klart, så er det ikke sikkert han har kommet utpå før i neste uke. Man må kunne lage flyt i trafikken. Forøvrig kan lastebilen ha blinket han fram - det vet ikke du.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Uten å spekulere i trafikken bak eller hva bussen tenkte, så tviler jeg sterkt på at lastebilsjåføren bremser ned den store bilen abre for å slippe innpå en buss. Det krever mye energi både å bremse ned lastebilen til 40 og å akselerere den opp igjen til 70.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I går gikk det nesten galt da jeg kjørte bak en som ikke sjekka godt nok før han skulle legge seg inn....

Slik ser det ut når det GÅR galt, og den som skifter felt og klipper hekken på en Passat er et vogntog. Passaten fikk seg en ca. 50m tur sidelengs foran fronten på vogntoget. På filmen ser du at jeg kjører unaturlig sakte og lenge før jeg stanser, det er fordi jeg kjører en 15m buss og ikke kan se om jeg er i ferd med å lage en kjedekollisjon bak meg om jeg bare stanser. Derfor kjører jeg lenge med nødblinken på, for å samle køen bak meg før jeg stanser.

Edit: Dato og klokkeslett er antageligvis feil pga. dårlig batteri i dashcam, og ja, jeg er noe stiv i ganglaget når jeg løper frem der... :p

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker ikke som dere måtte gjøre særlig mer innsats enn å slippe gassen... skal busser vente til det er helt klart hver gang kommer folk aldri fram ergo ingen tar buss ergo mer trafikk ergo ingen kommer fram.

Fra 63 til 43 på underkant av 100m bare ved å slippe gassen, da hadde jeg vært alvorlig bekymret for bilen min. Skjønner ikke hvorfor dere maser om å slippe frem bussen, og at den ikke kan vente til det blir helt klart, dette var tidlig på morgenen og ikke mye trafikk. Var helt klart bak meg, kom to-tre biler i motsatt retning før det var helt klart der. 

Endret av Orbis
Lenke til kommentar

Hvem skal vike når to biler vil inn i samme felt samtidig?

Der ble jeg veldig usikker, begge er pliktig til å tilpasse farten for å komme seg inn i det feltet, noe de begge gjør, begge bruke blinklys. De skifter fil omtrent samtidig..  Klarer ikke helt å se om det er noen gode regler her om ikke man kan bruke høyreregelen da, at mercedesen egentlig må vike da alle andre regler er opprettholdt..

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...