Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Slike kjøretøy bure i større grad utstyres med kamera som filmer blindsonen

Om ikke kamera, så i hvertfall sensorer som de fleste nyere biler har idag, som indikerer i dashbordet om det er noe bil eller annet i nærheten.

Er jo i utgangspunktet en billig teknologi, som garantert hadde hindret veldig mange ulykker årlig, bare i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastebiler bør i større grad byttes ut med bussdesign, der føreren sitter lavt og har god oversikt..

Det brukes allerede noen steder av brannvesenet, og enda flere steder av renovasjonsarbeidere.

Tradisjonelle lastebiler med blindsoner du kan gjemme en buss i bør forbys i bytrafikk omgående og på motorveistrekningene gradvis over noen år.

Nysalg av slike doninger bør stoppes umiddelbart.

Lenke til kommentar

Nå er både jeg og han som kjører "kamerabilen" yrkessjåfører, så vi har tålig grei erfaring og oversikt over lure ting. Jeg skal være enig i at det kan være fordelaktig å holde seg unna storbiler, men legg merke til at også storbilen her endrer hastighet betydelig. Når jeg kjører en 15 meter lang buss må jeg hele tiden bruke mer enn mitt eget felt, men da hviler også ansvaret på meg for å sørge for at plassen jeg trenger faktisk er ledig.

Lenke til kommentar

Lastebiler bør i større grad byttes ut med bussdesign, der føreren sitter lavt og har god oversikt..

Hvor vil du da ha plassert motoren ol? på taket?

Er vel ikke noe problem det?

mercedes-benz-econic-2629-bl,yx08%20atf_

Har mine tvil på at de bilene der kan kjøre rundt med 50tonn bak seg, men nå er jeg ingen lastebilekspert heller.. :)

Lenke til kommentar

Til dette bruket der og andre områder hvor behovet for lengre lastebiler eller behovet for å overnatte i bilen ikke er tilstede vil en slik løsning være ideell. Ulempen med et slik bygg per i dag er at selve lastebilen blir lengre når hytten er montert så langt foran den fremre akslingen og at motoren fortsatt står på samme plass som den ville gjort ellers som da begrenser plassen inne i hytten.

Skal man derimot ha en trekkvogn eller bil og tralle og kunne nytte så mye som mulig av lengden på bilen og ha en sjåfør som skal bo noen dager i lastebilen så er det der per i dag en ubrukelig løsning.

Lenke til kommentar

Hvor vil du da ha plassert motoren ol? på taket?

Har mine tvil på at de bilene der kan kjøre rundt med 50tonn bak seg, men nå er jeg ingen lastebilekspert heller.. :)

Er ingen ekspert heller, bare viste at det fantes slike... når jeg jobbet på søppelbil i sommer veide bilen gjerne rundt 25 tonn når vi tømte de forøvrig.

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert heller, bare viste at det fantes slike... når jeg jobbet på søppelbil i sommer veide bilen gjerne rundt 25 tonn når vi tømte de forøvrig.

Godt mulig. :) Men som Hansien påpeker, så er det ikke en bil man vil bo i over flere dager.

Når det er sagt så burde de iallefall få opp kamera\sensorer som varsler sjåføren. Til de kommer frem med noe brukbart "design" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...