Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han var nok i blindsonen da det skjedde, men lastebilsjåføren burde visst at han befant seg der.

Det er ganske merkelig at lastebilen holder seg så lenge i venstre fil med ingen biler foran, samt at kamera-bilen driver å leker parallelt med, og i blindsonen til lastebilen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke snakka med ham om det, men jeg antar at han bare holdt den hastigheten han selv ønsket ut fra forholdene, helt uavhengig av storbilen i venstrefeltet. Det eneste jeg kan si mot episoden er at jeg syntes at han i storbilen tangerte linjene så mye i forkant at jeg tror jeg ville brent litt krutt og kjørt unna, men det er som kjent ganske mye enklere å være etterpåklok enn spåmann.

Edit: Litt snålt å se lysglimtet av airbagene som blåses av og gnistregnet mot autoværnet. Eier regner med at bilen blir kondemnert.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Det er 20/20 hindsight ja. Selv så har jeg fullstendig noia rundt lastebiler, nettopp på grunn av slike ting som dette. Skal ikke si at det umulig kunne skjedd med meg, men jeg hadde trolig bremset ned eller gasset på om jeg var i en lignende situasjon, spesielt med lastebilen i venstre fil og så mye vingling.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke fartsgrensen på stedet, eller hvor fort det faktisk gikk, men man skal vel uansett ikke ta forbikjøring i høyrefila.. så fremt lastebilen ikke kjører langt under fratsgrensen da. Passering i høyrefila er jo lov. :)

Jeg ville iallefall ha bremset en del ned, slik at det hadde vært god plass til lastebilen, slik at han fikk komt seg inn i høyrefila.

Bra det gikk godt for begge parter da (ut ifra det jeg ser).

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Kjenning av meg fikk seg en overraskelse...

http://1drv.ms/1Exitc5

På det stedet (E18 inngående mot Oslo v/Bygdøylokket) er det både trangt og svingete. Forbikjøring av trailer i høyrefeltet i regn og mørke er fullstendig vettløst.

Jeg så ingen "forbikjøring", jeg så kun en bil som holder den hastigheten føreren til en vær tid fant hensiktsmessig. At hastigheten er variabel i forhold til et annet kjøretøy i et annet felt ser jeg som lite relevant.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gassen i bånn. Er ikke mye kraft i en Partner varebil på 90Hk når det i tillegg er oppoverbakke.

Da må du planlegge bedre, og helst bruke aksellerasjonsfeltet helt ut før du legger deg over.

Alternativet er selvsagt å bytte til en bil som kan holde trafikkflyten.

Jeg er ikke helt feilfri i denne situasjonen (jeg skulle ha begynt å bremse tidligere), men jeg syns det var litt unødvendig av bilen foran å stoppe helt opp midt i krysset. Jeg mistenker sjåføren trodde gruppen med folk på venstre side skulle krysse veien, men 1) de var et stykke fra overgangen, og 2) bilen var laangt fra overgangen.

Når folk bremser på den måten før/i et kryss tenker jeg at de skal svinge av, ikke stoppe helt opp.

Du kjørte vel faktisk på et sett som kunne ført til førerkortbeslag.

Du var jo langt unna når han skiftet felt da... har du aldri kjørt i Danmark eller Tyskland når det er litt tett trafikk? Eneste jeg kan se er irriterende er at han holdt lav fart, men han gjorde ikke noe galt da du ikke umiddelbart trengte å bremse. Det er vel heller du som gjør noe galt som holder såpass fart selv om han byttet felt og du så det..?

(PS, virker som om du er stoooor fan av såkalt venstrefilkjøring, men du skal vel kjøre forbi neste kø og så da er mam vel unntatt regelen..? Rundt slutten tenker jeg)

Når ble det tillatt å legge seg ut mens en annen holder på med en forbikjøring? Dette er eksplisitt forbudt.

Jeg kan se frustrasjonen din og er enig, men det er noe jeg opplever dsglig med enda mindre margin enn det du hadde. Kjører du i Danmark og nedover til Tyskland er dette noe man opplever stadig vekk. Hvor fort kjørte du pg han egentlig? Hvis du holdt en fart på 140kmt og han 95 så er det nok bare at hsn ikke forventet du kjørte så fort.

Tl;dr han gjorde vel lovlig sett ingenting galt, men han burde gasset på litt ja

Klart han gjorde noe galt.

Folk som ikke ser det burde virkelig ikke fått beholde lappen.

Lenke til kommentar

Angående han som blir truffet av lastebilen: Selv om bilføreren bare holdt en sunn hastighet i forholt til føre, så burde han tilpasset seg lastebilen. Jeg vil nok tro at all skylden havner på lastebilføreren i en forsikringssak, men her kunne bilfører spart seg for mye problemer ved å 1. Enten vente til lastebilen flytter seg til høyre fil eller 2. gasse på nok og få lastebilen på avstand. De aller fleste med litt erfaring i trafikken vil nok se at det ikke ser særlig trygt ut å passere en lastebil på høyresiden i det føret, i den svingen og i en så lav hastighet. Jeg hadde i alle fall passet litt bedre på å holde meg i blindsonene kortest mulig.

Man kan lese fra regelboka så mye man vil, men det forandrer ikke det faktum at blir du skvist av en lastebil så ligger du tynt an. Tenk i tillegg på at det er masse raringer fra utallige forskjellige land som kjører rundt i de kjøretøyene med vekt fra 5 til 50 tonn.

Lastebiler og møtende trafikk er det mest farlige man kan møte, om man ser bort ifra hvem som sitter bak rattet.

For å ikke bare diskutere, her er et par andre dashcamvideoer (ikke mine såklart). Kommer mye bra på LiveLeak.

Utålmodig lastebilsjåfør skaper kollisjon

http://www.liveleak.com/view?i=281_1424911432

En bilfører som har havnet i kollisjon glemmer å ta bilen ut av gir og gjør situasjonen litt verre

http://www.liveleak.com/view?i=2b3_1425138467

Endret av uTukt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsatt aldri lurt å kjøre forbi andre kjøretøy, spesielt store lastebiler på høyresiden i og med at de rett og slett ikke forventer deg der, eller tror du kjører saktere enn dem mtp at du er i høyrefeltet.

Hallo i luken - selvfølgelig kan vi forvente at biler er der. Man tror ikke, man vet - det er det speilene er til for.

Blindsoner.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...