Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må aldri stole på blinklys...

Så når du skal ut på en forkjørsvei med mye trafikk og du venter og venter og venter på at det skal dukke opp en luke, da blir du likevel stående når du ser en fra venstre som blinker inn mot dit du kommer fra? Alt tyder på at han skal svinge av forkjørsveien og at det er trygt for deg å kjøre ut på veien, men du blir altså stående og vente fortsatt?

Lenke til kommentar

Det er noe helt annet, for da ser man jo tydelig at han slækker ned farten og man ser tydelig at han skal av. I en rundkjøring for eksempel hvis noen kommer i full fart med blinklys på er det ingenting annet enn blinklyset som indikerer at han skal svinge av, og da bør man være mer forsiktig.

Jeg hadde uansett ikke byttet felt inn på en motorvei og antatt at vedkommende hadde byttet felt fordi sist jeg så i speilet hadde han på blinklyset sitt til venstre. Kikket du ikke i speilet igjen i det/rett før du byttet felt selv? Eller bare antok du han var borte fordi noen sekunder siden hadde han på blinklys?

Lenke til kommentar

@TMB - prøv å gasse på mer neste gang.

Det er fartsdiffereansen til øvrig trafikk som vil kunne skape farlige situasjoner. Her er det 100-sone og da må det tråkkes litt ekstra på gassen - ikke tenk for mye miljø/økonomikjøring når du skal ut på motorveien.

(Baserer min observasjon på at det pleier å være ca 50m mellom lysmaster. Du bruker ca 2,5 sek på dette = 20 meter/sekund => 72 km/t. Du bør opp i 28m/sek = 100 km/t. Stemmer også godt med at bilen farer fra deg i såpass stor hastighet... )

Endret av Rune_says
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner forsatt ikke helt, men slik jeg forstår det så du i speilet at han blinket for å bytte felt, for å slippe deg inn, og da antok du bare han allerede hadde byttet felt så du byttet felt selv, uten å faktisk sjekke om han forsatt var der eller ikke..? Eller er det jeg som misforstår hva du mener?

Lenke til kommentar

Fikk en sprekk på 3cm på mandag selv, så bestilte ny frontrute på Riis idag. På vei ditt idag gikk sprekken fra det lille hjørnet sitt helt bort til motsatt hjørne av vinduet, så passet bra med timen. Egenandel på kr2000, selve ruta koster kr12000 på grunn av varmekabler :confused:

Lenke til kommentar

Du skulle ha kastet ut personen som filmet vertikalt. :nei:

Beklager, men som du ser, så er det samme person som filmer og kjører bilen. Da tenker man på litt andre ting enn å sette opp tripod i førersetet og legger tilrette for perfekt filming. :)

Tuller ikke med sikkerheten, spesielt i et trafikkert området. Nå var det jo i utgangspunktet galt nok i seg selv og filme i det heletatt men men.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt feilfri i denne situasjonen (jeg skulle ha begynt å bremse tidligere), men jeg syns det var litt unødvendig av bilen foran å stoppe helt opp midt i krysset. Jeg mistenker sjåføren trodde gruppen med folk på venstre side skulle krysse veien, men 1) de var et stykke fra overgangen, og 2) bilen var laangt fra overgangen.

Når folk bremser på den måten før/i et kryss tenker jeg at de skal svinge av, ikke stoppe helt opp.

https://vimeo.com/119600570

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når folk bremser på den måten før/i et kryss tenker jeg at de skal svinge av, ikke stoppe helt opp.

Med tanke på at bilen foran ikke blinket så burde du kanskje resonnert at den bremset for en hindring og følgelig bremset tidligere.

Uansett merkelig oppførsel av bilen foran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...