Populært innlegg Evil-Duck Skrevet 24. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Hvorfor skulle han bremse? Det andre vogntoget skulle ikke ha kjørt forbi Seriøst...? Hadde han ikke bremset hadde mest trolig minst 2 menneskeliv gått tapt. Om dette er holdningen du har i trafikken oppfordrer jeg deg kraftig til å levere fra deg førerkortet ditt til dine nærmeste veimyndigheter og aldri sette deg bak rattet på noe kjøretøy noengang igjen. Endret 24. april 2018 av Evil-Duck 25 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Jeg er enig i at vogntoget som kjører forbi driter seg loddrett ut, men kamerabilen burde sakket farten mye tidligere for å ikke gjøre situasjonen verre. Så får han heller ta saken videre med politiet i etterkant. 4 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvorfor skulle han bremse? Fordi det er det riktige i følge loven om å kjøre hensiktsfullt og å unngå farlige situasjoner. Hjelper ikke å skylde på at du hadde forkjørsrett eller lignende hvis situasjonen gjør at du eller andre dør. Du har et ansvar å unngå ulykker uansett hvem som forårsaker de. 8 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Nytt klipp fra noen måneder siden. For drøyt sju år siden endret de det krysset her, slik at det ble et kryss med stopp-skilt i alle fire retninger, grunnet endel ulykker akkurat her. Her møter jeg på en idiot som kjører rett igjennom krysset uten å stoppe, med to biler som nærmer seg krysset. I Georgia kan man bli bøtelagt $1,000 (rundt 8 000 kroner) og få tre poeng på førerkortet for å ikke stoppe helt ved stopp-skilt. Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Filmet i dag morges. Ser ikke ut som bilfører var helt våken. Man ser etter biler, lastebiler, busser ol. Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Var det kontakt da? For meg ser det ut som en nestenulykke, moppen klarte å svinge unna. https://youtu.be/yx93Srl_ezA?t=10s Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Hvorfor skulle han bremse? Fordi det er det riktige i følge loven om å kjøre hensiktsfullt og å unngå farlige situasjoner. Hjelper ikke å skylde på at du hadde forkjørsrett eller lignende hvis situasjonen gjør at du eller andre dør. Du har et ansvar å unngå ulykker uansett hvem som forårsaker de. Kamera bilen kjørte hensynsfullt, det er den som kjørte forbi som risikerte alt Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Men om du blir forbikjørt på den måten, og du ser et potensielt dødelig utfall, holder du gassen eller bremser du? Jeg hadde værtfall bremsa. Endret 24. april 2018 av Simkin 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Var det kontakt da? For meg ser det ut som en nestenulykke, moppen klarte å svinge unna. https://youtu.be/yx93Srl_ezA?t=10s Jo, ser det nå..det var utvilsomt et dult. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Kamera bilen kjørte hensynsfullt, det er den som kjørte forbi som risikerte alt Kamerabilen var også involvert i risikoen. Fra det punktet lastebilsjåføren valgte å ta den vanvittige forbikjøringen så får kamerabilen et valg om å (rangert fra best til verst) 1: Bremse og la lastebilen legge seg inn tidligere 2: Stå på sitt og holde farten 3: Gasse på og hindre forbikjøring Hvis kamerabilen velger noe som helst annet enn 1 så har de tatt en risiko. De risikerer at lastebilen kræsjer og så kræsjer i kamerabilen. Eller at kjøretøy i motsatt fil svinger over i feil felt når den ser lastebilen. Det er åpenbart en stor risiko for kamerabilen, og selv om de ikke skapte situasjonen så kan de hjelpe med å ufarliggjøre den. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 1. er det en blir anbefalt til 3. er ulovlig 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Ikke anbefalt. Pålagt. Ja, forbikjøringen var ulovlig, men det fritar ikke kamerabilen for sitt ansvar for å bidra til trygg avvikling. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 I gitt setting er hva som er anbefalt, pålagt og så videre irrelevant. Dette er en nødsituasjon og man må handle deretter. Kamersbilen kunne sikkert ha gjort en hel masse ting annerledes, men essensen er at den som kjørte forbi burde under ingen omstendigheter foreta og avslutte en forbikjøring der. Det er uansett lett å sitte her i ettertid og diskutere rett og galt. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Nei, settingen her er at Dubious ser ut for å ha store vanskeligheter med å skjønne hvorfor man har et visst ansvar selv om man ikke er den som initiserer den farlige/ulovlige handlingen. Men er vel ferdigdiskutert nå skulle en tro. 5 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Som kamerabil kjører jeg ofte en lang transport, og når lengre transporter vil forbi så slipper jeg gassen og evt legger et lite trykk på bremsen. For de av dere som har erfart hvor lang tid et vogntog på Autobahn må ha for å klare å passere et annet vogntog vil helt klart en reduksjon medføre at forbikjøringen reduseres fra 5 minutter til 30 sekunder...... Tungtransporten i Norge er ekstremt dårlige på å bidra til å slippe forbi en annen tungtransport med en aktiv handling som ex. fartsreduksjon de få gangene slike situasjoner oppstår. Vegtrafikklovens §3 er like genial som den er enkel.....anbefales 4 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Ser eg feil, eller kjøyrte den bilen som var framfor lastebilen forbi sykkelen når det kom ein motorsykkel/moped i mot? Sykkelen ligger vel alt for langt ute på vegskuldra også. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Ser eg feil, eller kjøyrte den bilen som var framfor lastebilen forbi sykkelen når det kom ein motorsykkel/moped i mot? Ser slik ut ja. Ikke uvanlig at folk gjør det heller, har sett flere lignende tilfeller, somme mener trafikksikkerhet er mindre viktig enn å komme frem 20 sekunder kjappere Men det skal sies at mopedopplæringen og feiler 90% av tilfellene, de fleste mopedister ligger å nærmest kjører på hvitelinjen/veiskulderen og gjør seg selv mottagelige for slike idiot forbikjøringer, samt de ikke gir seg selv noen vei å rømme om noe skulle gå galt, kontra om de hadde ligget nærmere senterlinjen slik de faktisk burde gjøre. Da hadde forbikjøringer blitt utført skikkelig samt de hadde gitt seg selv en liten meter å komme seg ut av veien på dersom det skulle skje noe. Endret 28. mai 2018 av Evil-Duck Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Fører av bilen ville med blikk langt frem kunne tilpasse møtepunkt med å avpasse farten slik at møtende MC var passert før passering av syklist utføres på en sikker måte..... Endret 30. mai 2018 av flageborg 1 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Ikke nødvendigvis galt, bare en artig observasjon i et trafikkert kryss: 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå