Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mørket som gjør det, eller?

https://youtu.be/PcewKt5lVJs

Rødt lys er vel like ugreit uansett?

post-226353-0-76701600-1513193619.jpg

Som andre påpeker: Det du ser er fotgjengerlys, og lysreguleringen for billistene som kommer fra samme sted som meg er på trafikkøyene i krysset.

Jeg kjørte ikke på rødt, men om jeg hadde gjort det, hadde det ikke opphevet andres plikter ved feltskifte. 

Lenke til kommentar

Den siste var faktisk så drøy at jeg ringte politiet med mistanke om rus. Kjøringen fortsatt slik som på videoen. Desverre skjedde noe med minnekortet i ettertid, så fikk ikke med resten av turen... H*n kjørte til en adresse på Bekkestua. Politiet hadde ingen ressurser til å håndtere det. 

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Ingen vits i å ringe politiet i Norge

Brenner det så kommer brannvesenet, er noen skadet kommer ambulansen

Skal politiet komme så må du si at du så et våpen, da har de plutselig kapasitet

Hvis du sier til politiet at du har sett et våpen for å få de til å komme raskere, uten at det faktisk er et våpen der, da er du en helt spesiell form for kronidiot. Politiet kan ikke prioritere alt, og det er deres oppgave å prioritere, din oppgave er å ikke lyve. Ja, dessverre betyr det at ikke alle får "øyeblikkelig hjelp", verden er ikke perfekt.

Jeg ringte for å gjøre dem oppmerksom på det, slik at de eventuelt kan bygge bevisbyrder hvis det jeg så var en kjenning av dem fra før av. 

Erlend Osnes legger ut alt på itunes og soundcloud, gratis!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjørte ikke på rødt, men om jeg hadde gjort det, hadde det ikke opphevet andres plikter ved feltskifte.

Det er utrolig enkelt å "framprovosere" situasjoner med biler kontra mc i trafikken. MC er i utgangspunktet usynlig for annen trafikk og hvis du ikke er ekstra utrustet med DRL så ringer det voldsomt i aktsomhets-bjellene....

En erfaren MC-fører står IKKE på kravene og sine rettigheter i trafikken....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er utrolig enkelt å "framprovosere" situasjoner med biler kontra mc i trafikken. MC er i utgangspunktet usynlig for annen trafikk og hvis du ikke er ekstra utrustet med DRL så ringer det voldsomt i aktsomhets-bjellene....

En erfaren MC-fører står IKKE på kravene og sine rettigheter i trafikken....

Ja, jeg er pinlig godt kjent med sårbarheten min etter snart 8 år på MC. Hadde jeg stått på kravet mitt i denne situasjonen hadde det ikke nødvendigvis gått bra. Poenget med kommentaren min var at om jeg hadde kjørt på rødt, hadde det ikke gjort noen forskjell for denne situasjonen. At noen andre har gjort noe galt, løser deg ikke fra dine egne plikter i trafikken og rettferdiggjør at du selv kan gjøre noe galt. 

Jeg er derimot usikker på hvilke bjeller du snakker om. Det hjelper ikke med DRL, når andre trafikanter ikke bruker speil eller ser seg for. Jeg kjenner ikke så godt til hva slags undersøkelser og empiri som finnes rundt lysbruk på MC, men konklusjonene jeg oftest har hørt er at du ikke er bedre synlig med mindre du gjør deg synlig. 

Som en bekjent med motorsykkel sa for mange år siden: Det hjelper ikke helsen min at jeg hadde retten på min side når jeg smeller inn i en SUV. 

Nettopp derfor burde egentlig alle kjøre litt MC som en del av føreropplæringen sin. Slik at du faktisk vet hvordan det er å være sårbar og usynlig i trafikken. 

Lenke til kommentar

....når andre trafikanter ikke bruker speil eller ser seg for......

Trafikanter bruker speil og ser seg for......og hvis du er synlig nok.....blir du sett

Så kan man diskutere hvor MYE som skal til for å bli sett, men konklusjonen er at det som kreves for å bli "sett".....er mer enn det som er regulert i forskriftene....pt

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

....når andre trafikanter ikke bruker speil eller ser seg for......

Trafikanter bruker speil og ser seg for......og hvis du er synlig nok.....blir du sett

Så kan man diskutere hvor MYE som skal til for å bli sett, men konklusjonen er at det som kreves for å bli "sett".....er mer enn det som er regulert i forskriftene....pt

Det er jo nettopp det de ikke gjør. Hvis alle trafikanter hadde brukt speil og tatt seg bedre tid til å gi signalement om hvor de skal og ikke minst se i blindsonen, så hadde det vært noe helt annet å kjøre MC. De fleste opptrer bra, men noen skiller seg ut. De som skiller seg ut gjør det helt uforutsigbart og ganske usikkert for meg som kjører MC, og jeg må altså alltid behandle alle trafikanter som om at de ikke har sett meg. 

Det hjelper ikke å plassere seg riktig, ha riktig lys, blinke eller til og med bruke hornet på folk, enten du er bil eller MC, hvis ikke trafikanter bruker hjelpemidlene de har for å se deg. Jeg kan selvfølgelig gjøre det lettere/vanskeligere, men ser du ikke i utgangspunktet, så har ikke det så mye å si. Ute av syn, ute av sinn.

Du kan sammenligne det med en fotgjenger med masse reflekser på seg i mørket. Personen er usynlig hvis du ikke har lys på bilen din. Fotgjengeren kan ikke gjøre noe mer for å bli sett, det kan du for å se den.. 

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det de ikke gjør.

I utgangspunktet gjør de det....det er du som konkluderer basert på din egen oppfatning og ikke hva som faktisk skjer.....og det er i de fleste tilfeller umulig? fordi du er en helt annen plass i trafikkbildet og sitter ikke på skulderen til vedkommende som du antar utfører en "feil" ?

Det du oppfatter som at de ikke "ser" deg....kan like mye være en vurdering av at du er så langt borte og kjører så sakte at de rekker fint å utføre sin manøver uten komplikasjoner...

Din "aggressive" kjørestil kan selvfølgelig påvirke andre trafikanters vurderingsevne til å bli en ulempe for deg....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det de ikke gjør.

I utgangspunktet gjør de det....det er du som konkluderer basert på din egen oppfatning og ikke hva som faktisk skjer.....og det er i de fleste tilfeller umulig? fordi du er en helt annen plass i trafikkbildet og sitter ikke på skulderen til vedkommende som du antar utfører en "feil" ?

Det du oppfatter som at de ikke "ser" deg....kan like mye være en vurdering av at du er så langt borte og kjører så sakte at de rekker fint å utføre sin manøver uten komplikasjoner...

Din "aggressive" kjørestil kan selvfølgelig påvirke andre trafikanters vurderingsevne til å bli en ulempe for deg....

Det er mulig det ble for generelt av meg lengre opp, men handlingene til  trafikant som ikke ser meg, og/eller en som ikke ser hvor langt unna jeg er, vil være likt for meg. I praksis er det altså liten eller ingen forskjell i måten jeg må opptre for disse to, hvorav påstandene/kommentarene mine. Det samme vil jo også gjelde når jeg kjører bil, men da må jeg ikke være like defensiv, ettersom at jeg er vesentlig bedre beskyttet.

Jeg kommenterer basert på 8 års erfaring på MC og 11 år i bil, så ja, det blir selvfølgelig subjektivt, akkurat som dine kommentarer er din subjektivitet. Jeg tror ikke noen av oss har mer eller mindre rett eller galt enn den andre, og egentlig virker vi å si nøyaktig det samme: Motorsyklister er mindre synlige, og må kjøre deretter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Ruter skal ta tak i det".

Såpass grove hendelser bør anmeldes slik at den ansatte og selskapet ikke kan "håndtere det internt", spesielt med bevis som denne videoen. Bussen er jo ikke i rute med passasjerer, men å ta en slik manøver med det ansvaret du har i et stort kjøretøy like før en blind sving bør være avskjedigelsesgrunn og førerkortbeslag likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...