Mr.Fredrik Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg har fått beskjed om at jeg kommer til å få 4 i et fag jeg veldig gjerne vil ha 5 i. I faget har vi hatt 3 vurderingssituasjoner, to vanlig prøver og tentamen. På begge de vanlige prøvene har jeg fått 5+. På tentamen fikk jeg 4. Så om jeg egentlig fortjener 5 vet jeg ikke. Men jeg har lyst til å klage. Når man klager på standpunkt vurderer ikke klagenemnda om karakteren er urimelig, men vurderer om gjeldende regler for karakterfastsetting er fulgt. Det er det jeg har tenkt å klage på. Faget er økonomi og ledelse 2. Der er det 3 kompetansemål: Bedrift og samfunn, markedstilpasning og produksjonsplanlegging, og organisasjon og ledelse, Kompetansemålet organisasjon og ledelse har vi ikke hatt noe form for vurdering i. Så er det noe man kan klage på? Hvis man får medhold, hva skjer da? Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Du kan få endret karakter. Du må sende inn skriftlig klage, snakk med kontaktlæreren din om det. Eventuelt først ta det opp med læreren i faget som du vill klage på. Eller så kan du snakke med de i resepsjonen på skolen din, de hjelper deg. Å sier hvor du skal sende klagen, å hva du skal skrive. Du må også huske at tentamen teller mest, i tillegg så er det innsats i timene, å lekser som teller også. Men dersom du mener du har gjort det bra der, så synst i hvert fall jeg at 4 er litt i underkant, med tanke på prøvene uten om tentamen. Endret 3. juni 2013 av Apocalyptoo Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Du kan få endret karakter. Du må sende inn skriftlig klage, snakk med kontaktlæreren din om det. Eventuelt først ta det opp med læreren i faget som du vill klage på. Eller så kan du snakke med de i resepsjonen på skolen din, de hjelper deg. Å sier hvor du skal sende klagen, å hva du skal skrive. Du må også huske at tentamen teller mest, i tillegg så er det innsats i timene, å lekser som teller også. Men dersom du mener du har gjort det bra der, så synst i hvert fall jeg at 4 er litt i underkant, med tanke på prøvene uten om tentamen. Nei, innsats i timene og lekser teller ikke i en vurderingssituasjon, med mindre leksene blir satt karakter på (innlevering). Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Nei, innsats i timene og lekser teller ikke i en vurderingssituasjon, med mindre leksene blir satt karakter på (innlevering). Det burde vel fungere som vippegrunnlag? I hvert fall noe av vippegrunnlaget. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei dere! Jeg lurer på en ting, deres mening. I et fag så har jeg fått 4 i standpunkt i 1. termin der jeg blant annet fikk 5 på Ekskursjonsrapport. I år har jeg fått OK+ på alle rapportene (OK+ er høy, OK er middels, OK- er lav) så fikk jeg 3+ på kap 7 og 8 prøven. 4 på kap 8 og 9 prøven. 3+ på heldagsprøven! Og hun mener jeg legger i en SVAK 3er? Syns ikke dere dette er urettferdig? Om jeg hadde en annen lærer ville hun/han gitt meg 4, fordi teknisk sett så er 3+ nærmest 4! Fortell deres mening! Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Tja, om karakteren er sterk eller svak er vel forsåvidt irrelevant når standpunkt skal settes. Men jeg vil da regne med at du får 3. Har du ikke fått karakterer under 3 så kan du umulig gå videre ned, og da heldagsprøver ofte veier tyngre så er vel det det mest sannsynlige. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei dere! Jeg lurer på en ting, deres mening. I et fag så har jeg fått 4 i standpunkt i 1. termin der jeg blant annet fikk 5 på Ekskursjonsrapport. I år har jeg fått OK+ på alle rapportene (OK+ er høy, OK er middels, OK- er lav) så fikk jeg 3+ på kap 7 og 8 prøven. 4 på kap 8 og 9 prøven. 3+ på heldagsprøven! Og hun mener jeg legger i en SVAK 3er? Syns ikke dere dette er urettferdig? Om jeg hadde en annen lærer ville hun/han gitt meg 4, fordi teknisk sett så er 3+ nærmest 4! Fortell deres mening! Du har ikke fått karakterer lavere enn 3+, og karakterene varierer fra 3+ til 5´ere. I mine øyne burde dette gi grunnlag til minst 4-. Nå er jeg bare en elev selv, men for guds skyld. Hvis alle kortene er lagt på bordet, så må læreren være helt på bærtur. Okei, nå så jeg at 5´eren var i første termin, men likevel har du fått høy måloppnåelse på flere innleveringer. 3+ burde være laveste mulige karakter for deg. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Det burde vel fungere som vippegrunnlag? I hvert fall noe av vippegrunnlaget. Nei, forskrift til opplæringsloven åpner ikke for å bruke det til vippegrunnlag. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Du har ikke fått karakterer lavere enn 3+, og karakterene varierer fra 3+ til 5´ere. I mine øyne burde dette gi grunnlag til minst 4-. Nå er jeg bare en elev selv, men for guds skyld. Hvis alle kortene er lagt på bordet, så må læreren være helt på bærtur. Okei, nå så jeg at 5´eren var i første termin, men likevel har du fått høy måloppnåelse på flere innleveringer. 3+ burde være laveste mulige karakter for deg. Ja, jeg syns vel det er ulikt fra lærer til lærer, viss dette var min kontaktlærer ville han ha gitt meg en FIRE! Men hun drøyer det og sier jeg ikke er så muntlig i timen men.. Alikavel.. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Tja, om karakteren er sterk eller svak er vel forsåvidt irrelevant når standpunkt skal settes. Men jeg vil da regne med at du får 3. Har du ikke fått karakterer under 3 så kan du umulig gå videre ned, og da heldagsprøver ofte veier tyngre så er vel det det mest sannsynlige. Jeg ville bare si til deg at du tok feil. Jeg fikk 4. Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg ville bare si til deg at du tok feil. Jeg fikk 4. Gratulerer Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Gratulerer Jo takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå