Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomgangsregulator - hvor?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det gjelder en VW Passat 3B5 2000-modell med en 1.6l-motor. Motorkoden er ARM.

 

Den kveles nesten mellom gass og tomgang, samt at den bruker litt tid etter sluppet gass for å stabilisere seg. Jeg tenkte derfor å rengjøre tomgangsregulatoren, men mistenker mer og mer at den er innebygd i spjell-huset.

 

Noen som har peiling på disse motorene som kan bekrefte/avkrefte?

 

Hvis ja, kan den rengjøres? Hvordan?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trippelsjekk etter falskluft/defekte åndeslanger er mitt først tips.

 

Motoren går helt fint ellers. Den akselererer bra og går fint på tomgang. Det er akkurat mellom de-aktivering av gass-spjeldet og aktivering av tomgangsregulatoren at fuskingen kommer. Det varer i ett til to sekunder, så stabiliserer den seg igjen. Noen ganger kveles den i kryss, men ikke ofte.

 

 

Se der, ja. Takk for info!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har byttet dette en gang, på en Golf III med samme (?) motor, den hadde veldig ustabil tomgang. Sjekk slanger først er et godt tips, det var falsk luft på min også (men det løste ikke problemet, spjeldhuset måtte byttes). Kostet ca 4.500.

 

Hadde også samme problem på en Astra-G, her fikk jeg feilkode. Plukket fra hverandre og renset, men samme problem. Fordel med Opel'n var at man fikk kjøpt bare regulatoren, kostet ca 1.200.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Har tenkt på om hele spjeldhuset må byttes siden tomgangsregulatoren er innebygget, men det frister å prøve med rengjøring først.

 

Tomgangen er ikke utstabil, men den virker som det er en treghet i tomgangsregulatoren mellom passiv og aktivt gasspjeld.

 

Er det mye jobb å bytte det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det finnes flere utgaver av denne delen, selv om de ser like ut. Min Golf III hadde automat, og der hadde delen et annet partnummer enn tilsvarende for manuell, med samme motor. Sjekk nummeret på gammel del først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...