Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

OpenWRT + 4G modem + TP-Link WR1043ND = sant?

Anbefalte innlegg

Når har jeg da klart å få ordnet meg et mobil abonement uten denne forhatte strupingen av datatrafikk, samt LTE støtte. Har sjekket dekningskartet for Trondheim, og jeg ligger akkurat innenfor 4G området, og godt innenfor 3G området. Så da tenker jeg det bare er å investere i et skikkelig modem.

Jeg tenker da å kjøpe det siste modemet fra Huawei, E3276: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760974

Den skal støtte følgende nett:

LTE FDD: 800/900/2600/1800/2100 Mhz

Så da skal det ikke være noen problem i fremtiden, da jeg får både dagens, og kommende frekvenser. 150mbit er jo også mer enn det jeg kan få på fiber her i området, så det skal også holde i noen år tipper jeg.

Etter å ha lest litt rundt, fant jeg dette:

http://www.ofmodemsandmen.com/supported.html

http://whirlpool.net.au/wiki/router_openwrt

Ruteren jeg har er en TP-Link WR1043ND, og den er jo på listen over støttete routere, og modement er testet med full LTE fart.

Planen er da å kjøre modemet inn på USB porten, og så dele nett vidre fra routeren til resten av huset. Er det noe jeg har glemt her eller som kan skape trøbbel?

Er litt surt å kjøpe modem til tusenlappen og så finne ut at det ikke fungerer til det som var planen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når har jeg da klart å få ordnet meg et mobil abonement uten denne forhatte strupingen av datatrafikk, samt LTE støtte. Har sjekket dekningskartet for Trondheim, og jeg ligger akkurat innenfor 4G området, og godt innenfor 3G området. Så da tenker jeg det bare er å investere i et skikkelig modem.

Jeg tenker da å kjøpe det siste modemet fra Huawei, E3276: http://www.komplett....aspx?sku=760974

Den skal støtte følgende nett:

LTE FDD: 800/900/2600/1800/2100 Mhz

Så da skal det ikke være noen problem i fremtiden, da jeg får både dagens, og kommende frekvenser. 150mbit er jo også mer enn det jeg kan få på fiber her i området, så det skal også holde i noen år tipper jeg.

Etter å ha lest litt rundt, fant jeg dette:

http://www.ofmodemsa.../supported.html

http://whirlpool.net.../router_openwrt

Ruteren jeg har er en TP-Link WR1043ND, og den er jo på listen over støttete routere, og modement er testet med full LTE fart.

Planen er da å kjøre modemet inn på USB porten, og så dele nett vidre fra routeren til resten av huset. Er det noe jeg har glemt her eller som kan skape trøbbel?

Er litt surt å kjøpe modem til tusenlappen og så finne ut at det ikke fungerer til det som var planen.

Vel, jeg ble selv tatt på senga av at Netcom (med 4G Netcom-ruter) ikke tillater natting (selv om routeren har port-forward funksjon i webgrensesnittet) med mindre abonnementet er et bedriftsabonnement..

Lenke til kommentar

Du kan omgå det med VPN, men skulle gjerne sett hvordan de hindrer nat'ing, det skjer jo i routeren.

Ser ut til at Huawei modemet er offisielt støttet av openwrt, og mange brukere rapporterer suksess. eksempelvis http://mybroadband.c...TP-Link-routers

løp og kjøp :)

At routeren er heldig nok til å ha public IP og egen NAT betyr ikke at routere i Netcom sitt nett (imellom deg og Netcom sine peeringforbindelser) kan ha ACL eller DPI. De har nok systemer for å forhindre abuse de som alle andre..

Lenke til kommentar

Kjenner du til oppsettet til netcom? ACL og DPI kan være hva som helst, vet du hvilken trafikk de forsøker å blokkere? Hva mener du med abuse?

Når det gjelder modemet er kanskje problemet nettop at den bruker nat og at du ikle får satt den i bromodus? Det vil isåfall forklare problemet. Normalt er det fast ip du må betale ekstra for, ikke å kunne forwarde porter eller sette modem i bromodus.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til NetCom sitt oppsett nei, men abuse (stenge porter, som regel 25 og 587, når kunder frivillig & ufrivillig sendte horder av SPAM) var en del av arbeidsoppgavene når jeg jobbet for NetCom/Chess sitt eks-søsterselskap NGT. Det var helt simpel ACL på RADIUS, men vet at det eksisterte DPI-nivå, men det var helt automatisk hw fra Symantec (pålagt fra NorCERT). Uansett, poenget er at det er veldig mange måter NetCom kan hindre deg i å portforwarde selv om du har full kontroll på CPE.

Lenke til kommentar

For mange forkortelser her til at jeg skjønner noe xD

Men ja, jeg har bruk for å kunne forwarde porter til meg selv, for å bli "connectable", og jeg tenkte å løse dette med VPN, da jeg uansett trenger VPN pga egen paranoia, og fordi jeg vil se serier fra USA på netflix :D

Men du mener altså, Del, at om jeg bruker VPN, så er det ingen problemer med port forewarding, selv om jeg sitter på et Netcom 4G nett?

Lenke til kommentar

Forkortelsene burde være ganske greie å google deg frem til hvis du ikke vet hva det går i (og vil lære litt).

For min egen del er det ikke connectable status på private trackere jeg higer etter, heller det å kunne administrere ting koblet på nettverket hjemme (SSH, SABnzbd, SickBearch, CouchPotato, Deluge WebGui, VNC etc), og for å slippe VPN (med dynamisk IP og DynDNS) med sånn halvræva hjemmemekket opplegg så tok jeg likegodt og betalte for bedriftsabonnement til Netcom (siden linjelengden er 3000+ meter og jeg så vidt klarer 8Mbps ned og 0,5 Mbps opp..

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til NetCom sitt oppsett nei, men abuse (stenge porter, som regel 25 og 587, når kunder frivillig & ufrivillig sendte horder av SPAM) var en del av arbeidsoppgavene når jeg jobbet for NetCom/Chess sitt eks-søsterselskap NGT. Det var helt simpel ACL på RADIUS, men vet at det eksisterte DPI-nivå, men det var helt automatisk hw fra Symantec (pålagt fra NorCERT).

Dette er vanlig, å sperre port 25 (og port 587 for den saks skyld) for utgående trafikk. I praksis betyr det at du må gå via relay serveren som for nextgentel er smtp.boradpark.no. Altså mer knot men ikke verdens undergang. Å sperre porter kan de naturligvis gjøre. Å scanne trafikk som går i klartekst kan de også gjøre. Kryptert trafikk derimot er det lite å gjøre med uansett hvor dypt pakkene inspiseres. Dvs. at et VPN oppsett vil omgå alle sperrer, en erfaring nasjoner som Kina har gjort for lenge siden.
Uansett, poenget er at det er veldig mange måter NetCom kan hindre deg i å portforwarde selv om du har full kontroll på CPE.
De kan sperre porter, og sperre tilgang til andre domener. Begge deler kan omgås med ssh eller VPN dersom du har tilgang til en maskin som ikke er sperret. I tilfellet Netcom og disse 4G-modemene var jeg nysgjerrig på eventuelt hvilke snubletråder som var lagt inn. De to jeg så for meg kunne være ekle var at modemet selv gjorde nat'ing uten mulighet til forwarding fra ekstern IP eller mulighet for bromodus. Jeg kan ærlig talt ikke se for meg stort andre måter å hindre en ssh kobling via 4G.

For mange forkortelser her til at jeg skjønner noe xD

Men ja, jeg har bruk for å kunne forwarde porter til meg selv, for å bli "connectable", og jeg tenkte å løse dette med VPN, da jeg uansett trenger VPN pga egen paranoia, og fordi jeg vil se serier fra USA på netflix :D

Men du mener altså, Del, at om jeg bruker VPN, så er det ingen problemer med port forewarding, selv om jeg sitter på et Netcom 4G nett?

Nei, ingen problemer. ACL og DPI har lite å stille opp med der, alle pakker går som kryptert trafikk. Du trenger ikke noe VPN. Hvis du har en linuxboks i den andre enden trenger du bare sette opp ssh server der, så kan sette opp proxy i Firefox for å browse som om du sitter på den andre maskinen. Det er griseenkelt å sette opp fra scratch. VPN er litt mer knot hvis du skal sette det opp selv.
Lenke til kommentar

Da hadde jeg i hvertfall fått routeren opp å gå med korrekt firmware., så er det bare å få et modem i hus. Var antydning til panikk et øyeblikk siden jeg glemte å resette alle instillingene før jeg flashet til ny frmware, og jeg da ikke klarte å finne riktig adresse til den etterpå.

Sikkehetsmodus og telnet login ble løsningen, og jeg sier bare takk og lov for Google :D

Lenke til kommentar

Da får jeg nok modemet i posten i dag :D gleder meg som en unge til å gå fra tidlig 3G hastighet, til 4G!

Men har et spørsmål til Del: Hva er forskjellen på DD-WRT og Open-WRT?

Mange av VPN tilbyderne krever DD-WRT for å kunne bruke VPN på ruteren, men vil dette fungere på en Open-WRT ruter?

Lenke til kommentar

Dd-wrt bygger på openwrt, men har mangelfull implementering av det viktigste, nemlig pakkesystemet. Kort svar, ja, openwrt kan gjøre alt dd-wrt gjør. Det som dd-wrt har sin styrke på er viljen til å bruke råtne drivere. Openwrt gidder typisk ikke bruke tid på routere hvor driverne er lukket.

Lenke til kommentar

Dd-wrt bygger på openwrt, men har mangelfull implementering av det viktigste, nemlig pakkesystemet. Kort svar, ja, openwrt kan gjøre alt dd-wrt gjør. Det som dd-wrt har sin styrke på er viljen til å bruke råtne drivere. Openwrt gidder typisk ikke bruke tid på routere hvor driverne er lukket.

For å prøve å tolke deg, så bruker altså DD-WRT propertiære drivere fra produsenten av brikkene, mens Open-WRT er puristisk OpenSource med hjemmesnekkra drivere?

Lenke til kommentar

Nei, de bruker samme drivere, men openwrt gidder typisk ikke støtte enheter som mangler åpne drivere. Dette har lite med purisme å gjøre, lukkede drivere i linux er et herk og skaper mange problemer. Dd-wrt sine forum er full av historier knyttet til dette. Broadcom er gjerne synderen.

Hjemmesnekra er i beste fall misvisende utsagn, det er typisk hardware leverandørene selv som utvikler og støtter de åpne driverne.

Lenke til kommentar

Nei, de bruker samme drivere, men openwrt gidder typisk ikke støtte enheter som mangler åpne drivere. Dette har lite med purisme å gjøre, lukkede drivere i linux er et herk og skaper mange problemer. Dd-wrt sine forum er full av historier knyttet til dette. Broadcom er gjerne synderen.

Hjemmesnekra er i beste fall misvisende utsagn, det er typisk hardware leverandørene selv som utvikler og støtter de åpne driverne.

Aha, da er jeg med! Takker for infoen:)

Lenke til kommentar

Fikk modem i dag, og alt fungerer supert! Får ca 30Mb/s på det meste av nedlastinger og modemet står rett i ruteren, så det er bare vellstand!

Men, mye vil ha mer, så jeg starta å søke på eksterne antenner, og kom over denne testen fra sverige:

http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Computer-Sweden-7-2013.pdf

De får vistnok over 10-dobling av hastigheten når de kjøper skikkelig antenne! Lurer på om man ikke må prøve det og da :D

Lenke til kommentar

Skader nok ikke å ha ekstern antenne (forutsatt at modemet ditt faktisk har mulighet for ekstern antenne), men om du forventer deg en tidobbling til 300 Mbit/s så tror jeg du kommer til å bli skuffet..

Haha, nei, modemet støtter bare 150/50, så i såfall håper jeg å kommer opp på kansje 100Mbit/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...