simenss Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg jobber med en forretningsidé, og har fått med meg to partnere: en programmerer og en designer. Begge er venner av meg. Prosjektet vil være et samarbeidsprosjekt, men jeg ønsker å beholde kontrollen med foretaket. Med et aksjeselskap ville det vært enkelt: jeg ville beholdt 66,7 % og fordelt de resterende eierandelene på de to andre. Jeg føler likevel at det er litt "overkill" å etablere et AS til et slikt prosjekt. Vi investerer intet annet enn vårt eget arbeide. Og det virker derfor unødvendig å bruke flere tusen kroner på å sikre alles rettigheter. Det beste hadde vært om jeg kunne benyttet enkeltpersonforetaket jeg allerede har, også skrive en kontrakt med de to partnerne mine om fremtidig eierandel av et AS. Men vil en slik kontrakt være juridisk solid nok for både meg og mine to partnere? Finnes det andre løsninger? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Dere kommer vel på ett eller annet tidspunkt til å bruke noe penger, og med kapitalgrense på 30'000 er jo ikke et AS noen dum idé. Dersom dere ikke har kapital til det, kan dere velge et partnerskap. Ren kontraktsregulering er jo også en måte, men en avtale om "fremtidig eierandel av et AS" skurrer litt i mine ører. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Enig i at det skurrer litt, derav innlegget. Utelukker heller ikke å starte et AS, men hadde foretrukket en mindre kostbar løsning (jeg er student...). Hvordan ordner man formelt et partnerskap? Etablerer hver og en av oss et eget enkeltpersonforetak? Og hvordan fordeles "eierandel" i dette parterskapet? Lenke til kommentar
Holoskeptiker Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Gylden regel med NUF, er at alle bedrifter du kjøper produkter av, vil være svært motvillige til å selge noe som helst til dere. NUF er som regel nærmest umulig å kreve penger fra, og behandles deretter. Endret 3. juni 2013 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Ansvarlig_selskap ? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) ANS og NUF kan jo også være aktuelle. Men det foretrukne alternativet ville vært å beholde enkeltpersonforetaket. Hva slags formaliteter må oppfylles for at en kontrakt knyttet til rettigetene til en programvare skal være gyldig? Må jeg engasjere en advokat til å sette opp kontrakten, eller er en selvskreven kontrakt "like god"? Endret 4. juni 2013 av simenss Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Aksjeselskap koster lite å starte, tidligere var det krav om hundre tusen i aksjekapital, men nå er det bare tretti tusen. Dere klarer vel å skrape sammen det? Hvis ideen er god, og noe det er verdt å satse på, så er jo dette en liten investering. Et aksjeselskap er mye mer "ryddig" enn et ANS eller et enkeltpersonsforetak med en hjemmesnekret kontrakt---spør du meg. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Nå mente vel Ståle ikke ANS, men et DA. Forskejllen mellom ANS (ansvarlig selskap) og DA (delt ansvar) er at i et ANS hefter stifterne (eierne) solidarisk for alle forpliktelser, mens i et DA hefter de tilsvarende sin andel (og eier sin andel). Har du en 20 % andel, hefter du for 20 % av gjelda og eier 20 % av selskapet . Da gir også muligheten til å etablere den eierstrukturen som du ønsket. DA er egentlig AS med ubegrensa ansvar. NUF bør du uansett glemme - det har mange ulemper og er etter endringene i norsk aksjelov (ikke nødvendig med revisor samt kun behov for 30 000 i aksjekapital) ikke særlig rimeligere enn AS. Et NUF koster fort en 10 000 kr å etablere, i og med at man må ha profesjonell bistand. AS koster egentlig ikke noe mer, da aksjekapitalen på 30 000 kr ikke må være penger (kan være tingsinnskudd også), samt at registeringsutgiftene kan dekkes av aksjekapitalen. Men selskapsform løser ikke nødvendigvis alle problemstillinger knyttet til eierskap når det gjelder programvare eller ting som er utviklet i selskapet. Særlig når det gjelder utvikling av noe som kan ha en potensiell verdi av noe omfang - bør man faktisk vurdere om det er behov for også andre avtaler knyttet til dette. Personlig anbefaler jeg alle i en situasjon tilsvarende TS å diskutere dette med en advokat/annen kompetent rådgiver. Man avtaler i utgangspunktet bare maks et par timers rådgivning (bør man få til for en 2 - 3 000 kr) - ikke at advokaten/rådgiver skal lage alle papirer - men for å får råd/svar på spørsmål. Så må man vurdere derfra hvor mye hjelp man vil ha. Og om man snakker om en ide med potensiale - ja da snakker man egentlig om småpenger for å sikre seg avtale- og selskapsmessig framover. Ser man ikke potensiale for å ta en kostnad på en 30 - 50 000 for å sikre ideen - ja da er jeg langt fra sikker på om man i det hele tatt bør legge ned ressurser i utviklingen. 2 Lenke til kommentar
simenss Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Takk for langt og velskrevet svar Bolson. Skal ta en titt på DA (ikke ANS). Har registrert skrekkhistorier om deleiere i DA som har blitt ansvarlige for partnernes gjeld, fordi de har tatt opp lån gjennom selskapet. Men et vel vel mulig å sikre at alle partnere må godkjenne nye låneopptak o.l. NUF er glemt. Vi er foreløpig tildig i etableringsfasen, men skal helt klart vurdere profesjonell bistrand om det går den veien jeg håper på. 50-30.000 er jo egentlig småpenger, om man har troen på prosjektet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå