Gå til innhold

[Løst] "Bråkete" spenningsregulator.


Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er rette forum, men prøver.

 

Jeg har bygget meg en svært enkel spenningsregulator, bestående av 1 stk LM338 og 2 motstander. Målet var å kunne hente ut 15v i en audio forsterker, hvor jeg bare har 35v.

 

Koblet den til igår, og alle målingene ser fine ut, fikk 15,1v ut.

Men når jeg berører motstandene med fingern, kommer det stygge lyder ut til høytalerne. Er egentlig ikke noe problem da fingrene vanligvis ikke skal inni der :nei: , men all form for støy samlig er jo fy-fy her. :hmm:

Hvorfor skjer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømnmen som går gjennom de motstandene setter utgangsspenningsverdien.

Når du tar på motstandene virker hele kroppen din som en antenne som tar opp støy, dette gjør at strømmen ikke lenger bare er avhengig av de to motstandene. Støyen forplanter seg i systemet og ender opp i høyttalerene.

Lenke til kommentar

Strømnmen som går gjennom de motstandene setter utgangsspenningsverdien.

Når du tar på motstandene virker hele kroppen din som en antenne som tar opp støy, dette gjør at strømmen ikke lenger bare er avhengig av de to motstandene. Støyen forplanter seg i systemet og ender opp i høyttalerene.

Hmm, noen spes. grunn til at slik enkel krets fanger opp slik støy?

Har satt fingern på flere andre komponenter, også motstander (for å kjenne etter varme), uten at det har produsert noe støy. Finnes det noen enkel måte å elimentere noe av støyopptaket, uten at det blir for komplisert? (Begynner å bli lite plass :o)

 

Har du ikke koblet opp 100nF kondensatorer slik det er anbefalt? Da må du regne med HF støy, som lett kan svi av hele regulatoren.

Hmm, er vel akkurat det jeg mangler. :o)

Har kondiser liggende, får vel google litt.

Lenke til kommentar

Mer avanserte kretser har jo ofte flere former for støyfiltrering, inkludert båndpassfiltere. I en enkel krets uten lavpass eller høypassfilter (båndpass) så vil du nok få en del støy om du tar på komponenter ja. ;)

 

Og det er her kondensatoren kommer inn i bildet, slik at den fjerner slik støy. :)

Lenke til kommentar

Har du ikke koblet opp 100nF kondensatorer slik det er anbefalt? Da må du regne med HF støy, som lett kan svi av hele regulatoren.

Hmm, er vel en grunn til at de fleste skjema jeg har sett på de siste 2min, har en 100nf mellom Vin og jord. :o))

Takker (Learning by doing)

Lenke til kommentar

En kondensator vil jo virke som en kortslutning for høyere frekvenser, og sender derfor all støy direkte ned i jord, i stede for at det skal forplante seg videre i kretsen. Mens DC og lavrekvent strøm vil bli blokkert slik at det ikke skjer en kortslutning.

 

Dette er dog det absolutte minimum for støyfjernerning å ha en slik koblingskondensator. ;)

Lenke til kommentar

En kondensator vil jo virke som en kortslutning for høyere frekvenser, og sender derfor all støy direkte ned i jord, i stede for at det skal forplante seg videre i kretsen. Mens DC og lavrekvent strøm vil bli blokkert slik at det ikke skjer en kortslutning.

 

Dette er dog det absolutte minimum for støyfjernerning å ha en slik koblingskondensator. ;)

Ok, skal legge det på minnet. Prøver å holde alt på ett så enkelt nivå som mulig, slik at jeg skjønner hva som skjer. Men skjønner at det er grenser for hvor enkelt det kan være. :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...