Gå til innhold

Definisjon av en stor by?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal man si hvis noen sp;r om byenes befokning_ Skal man si det urbane omer[det eller bysonens befolkning_. Bor i Trondheim BTW

Urban befolkning passer nok best etter min mening. Urban befolkning er der bebyggelsen stopper og er dermed uavhengig politkere.

Bysonen kan bli definert i et lite område som Salt Lake Cirty og blir dermed veldig misvisende.

Lenke til kommentar

Urban befolkning passer nok best etter min mening. Urban befolkning er der bebyggelsen stopper og er dermed uavhengig politkere.

Bysonen kan bli definert i et lite område som Salt Lake Cirty og blir dermed veldig misvisende.

Så da er Oslo en Millionby? Endret av SliceFTW
Lenke til kommentar

Mega by ja, metropolis... men ikke STORBY

Tja, MegaCity, kan lett oversettes til Storby på norsk, faktisk tror jeg ikke MegaBy er ett ord som du vil finne i ordboka.

På den annen side, hva man betegner som storby er nok veldig subjektivt. Jeg vokste opp på ett lite sted, og da man dro til ett tettsted med 10,000 innbyggere var det en "Storby", senere når man besøkte enda større steder så ble disse referansen for Storby, deretter fikk man seg en tur til Oslo, da ble det referansen, så til utlandet, og til slutt til noen av de nevnte MegaCities. ;)

Lenke til kommentar

Snart så vil urban befolkning i Oslo bli mer enn 1 million mennesker.

PS: Ta en titt på tataturet ditt. Du har satt på amerikansk tastatur.

Brukte et nettbrett med tastatur isted :p ÆØÅ. Hva er det eksakte nummeret på urban befolkningen i Oslo nå da? Endret av SliceFTW
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tja, MegaCity, kan lett oversettes til Storby på norsk, faktisk tror jeg ikke MegaBy er ett ord som du vil finne i ordboka.

På den annen side, hva man betegner som storby er nok veldig subjektivt. Jeg vokste opp på ett lite sted, og da man dro til ett tettsted med 10,000 innbyggere var det en "Storby", senere når man besøkte enda større steder så ble disse referansen for Storby, deretter fikk man seg en tur til Oslo, da ble det referansen, så til utlandet, og til slutt til noen av de nevnte MegaCities. ;)

Jo forresten. Urbanbefolkningen i LA og NY er LA = 13M og NY = 22M
Lenke til kommentar

Her er det ingen fasist, Engelsk mennene mente en stund at man skulle dele byer opp i towns og cities, hvor skille var på ca. 500.000 dessuten kan man aldri bli enig om hvor stor en by egentlig er, det hele har med by grenser og gjøre, ta feks stavanger, de har et relativt lavt innbygger tall fordi grensene hindrer tett bebygde nærområder å slenge seg på, da mener jeg feks sola og sandnes. Samme gjelder feks. New York, visste dere at det ikke bor mere enn kun 600.000 i manhatten som vi ser for oss når vi tenker på New York, de store fole mengdene bor i bydelene, men selve metropolet og storbyområdet streker seg over to stater.

Man kommer aldri til å bli enig om hvilken by som er verdens største heller, I diverse brasilianske byer og Mexico City oppføres ikke innbyggertallet, Men Mexico by har veldig klare grenser ettersom byen ligger innesperret mellom fjell, etter min mening er Tokyo den største byen. Byen har ca. 30 millioner innbyggere i stor området, men grenser på alle kanter til andre japanske tettbebyggelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...