Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær til rundt 10.000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år som laptopgamer ( :hm: ) og konsollgamer har jeg nå tenkt å kjøpe en stasjonær PC i deler og bygge den selv. Siden det snart er ti år siden sist jeg bygget en PC er jeg helt utdatert på hva som er bra og hva man må huske på av deler.

Etter en del research og lurking her på forumet har jeg satt opp følgende liste: (se vedlegg)

Hva tror dere som har peiling om dette? Er det noen teite valg (f.eks. Win8, psu eller type ssd?) eller er det kanskje noe jeg har glemt? Jeg har mus, tastatur og headset fra før.

Ps. Vil selvfølgelig ha ting så billig og bra som mulig, men vil helst slippe å kjøpe fra altfor mange nettbutikker. Prisrammen er egentlig ca 10.000,-

Håper noen kan hjelpe en rusten desktopgamer :)

post-306665-0-07165500-1370280429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut ...

Noen ting:

1. Corsair CX er billigserien til Corsair. Ville ikke kjøpt denne.

2. Ville tatt Intel 335 over 520.

3. Har du HDD? SSD blir fort fult ...

Ellers ser det bra ut. Win 8 = Go for it. Du får startmeny og greier. Skjermen kjenner jeg ikke, men denne har du sikkert lest om. Kan også anbefale å kjøpe en egen CPU-kjøler. Evo 212 er billig og bra. Er det Direct CU II toppen til Asus på det skjermkortet BTW?

Lenke til kommentar

Direct CU II er helt topp. Kaldt og fint.

Vurder også denne PSU'en du har satt opp. Et par ting du kan tenke på vedr PC bygg: Kabinett og PSU kan du ha mye lenger enn f.eks GPU og CPU. Det blir ikke gammelt like fort. Dermed kan det være lurt å invistere litt i disse to tingene.

Videre, hvis du ikke skal overklokke noe så trenger du ikke "K"-serien til Intel, og kan kanskje spare noen kroner? Men hvis du vil ha maskinen til å vare, så kjøp K. Så klokker du litt med tiden og får god-følelsen av at ting er litt raskere ^^

En annen populær SSD er Samsung 840 pga god ytelse til lavere pris, men 335 er kongen på haugen imo.

Lenke til kommentar

Letteste måten å få ned prisen er selvsagt skjermkortet.

Samtidig er jo dette en vesentlig del av en (spill)PC...

Det er ingen problem å få ned prisen, men du får jo selvsagt litt kleinere komponenter da.

Du kan eventuelt se på en socket 1155. Haswell er jo rykende ferskt og koster således litt ekstra. Jeg tipper du sparer noen hundrelapper på dette viset. Videre klarer man seg uten SSD. Der sparer du litt. Men SSD er den "billigste" oppgraderingen av en PC ift ytelsen det gir. Så du har ikke lyst til det heller.

Må du ned i pris? Du kan jo si til deg selv ... "Skjermen er ikke en del av PC'n, så maskinen er ikke like dyr som prislappen tilsier". :)

Og, Ja det er komplett og 750W holder lenge.

Klarer du bygge dette da?

[Edit] Tenk også på at kabinett, PSU og skjerm (nesten 27% av totalen) kan du ha i mange år!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kjøpte nettop ny maskin for en kompis og byde opp i helgen. Vi valgte et HK fra MSI som er en del billigere enn det du har der, men så skulle vi heller ikke overklokke eller fikle med noe som helst. UEFI biosen var enkel og grei og det bootet feilfritt på første forsøk. Det fine med det var at det bootet utrolig raskt kombinert med en Samsung 840 SSD og i7 3770K. Med fresh windows var vi under 10 sec fra power on til desktop ready uten noe som helst fikling med innstillinger :)

Vi kjøpte også et CX 750 som ikke ble anbefalt over her, men det er mer enn nok kraft. Bruker dog HX-serien selv. For single GPU holder det stort sett med 550W PSU, skal du ha SLI bør du ha 750, for tri-quad SLI bør du ha 850-1000 osv. En kjøler er også en veldig enkel oppgradering du kan gjøre i ettertid når du får mer penger.

Om du ikke skal overklokke trenger du ikke ekstra CPU kjøler. Stock cooleren gjør jobben og jeg ble overrasket over at den ikke bråkte mer enn den gjorde (rettere sagt var den helt stille i samme kabinett som du har satt opp).

Uansett så er det et oppsett som gir ekstrem ytelse > pris. Jeg ville kanskje revurdert windows 8 mot en win7 versjon fra bukta.

Du kan spare inn på SSD ved å kutte størrelsen i 2. Legg kun programmer og mye brukte dokumenter osv. på SSD, resten (spill osv.) på HDD. Jeg klarte meg fint med 64 GB i nesten 3 år før jeg oppgraderte til 840 120 GB i fjor høst, har fortsatt 30 GB ledig + at jeg har lurt inn et par spill på den for testing så i prinsippet har jeg fortsatt 50 GB ledig.

Så, hvis du slasher litt her og der kan du lett spare 1900 kr:

120 vs. 240 GB SSD: -300

Dropp Windows 8: -750

Dropp CPU kjøler: -250

Kjøp billigere HK/gå for 1155 istedenfor 1150: -650kr

Total: 11700.

GTX 770 vs. 670 er også et punkt her. 770 sies å være det nye 680, men 680 yter som kjent omtrent det samme som 670, er marginal forskjell så lenge du spiller i 1080. F.eks Guru3d kan rapportere at stock GTX 770 yter 49 fps mot 42 fps (670) i Crysis 3. Men, så vet man jo aldri hvordan ytelsen vil være når det kommer nye drivere og nye spill. Men om du MÅ spare mer i forhold til tipsene allerede gitt, så vil du naturlig nok lett kunne spare ytterligere 1400 kr ved å gå for et Asus DCUII 670 (ikke OC) istedet, og dermed havne på 10300.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Takk for gode råd! Har du noen tips til PSU forresten?

Ville styrt unna Corsair til de har klart å fått orden på vifte slurping og coil whine.

Et bedre valg vil være: Seasonic X 750W (Platiunum serien er enda mer high end, og betydelig dyrere)

Eller så har du Cooler Master V1000 (1000w) som etter det jeg har fått med meg bygget på Seasonic OEM komponenter. Dette er blir da en solid 1000w til greit pris

Edit: ser jeg hadde feil link på CM V1000

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Jeg må nok ikke ned og innser at jeg gjerne vil betale litt ekstra for haswell og gtx 770 :wee:

Betalte vel rundt 15.000,- sist jeg kjøpte PC i deler, inkludert skjerm, så det er jo ikke akkurat ille dette her!

Jeg har bygget to PCer før, men som sagt for rundt ti (og tretten) år siden. Første gang hadde jeg hjelp, mens jeg klarte det alene andre gang. Den gang var jeg mest redd for montering av vifta på CPUen.

Er det noe kritisk jeg må ha i bakhodet ved byggingen nå? Kanskje jeg må mase litt her igjen hvis jeg står fast ;)

Lenke til kommentar

Mas i vei ...

Jeg ville kanskje revurdert windows 8 mot en win7 versjon fra bukta.

Hva mener du her egentlig? Piratkopi? Fuck det da...

Ville styrt unna Corsair til de har klart å fått orden på vifte slurping og coil whine.

Har hørt mye om dette i det siste, og derfor jeg anbefalte XFX som er Seasonic based.

Seasonic er sjefen på PSU, men er dyr.

Lenke til kommentar

Det er bare tull å kjøpe Win 7 lisenser.

1. Win 8 er billigere

2. Det yter like bra

3. Man kan få det å se ut som Win 7

4. De faser ut support til Win 7

Bottom line: De presser oss over på ny OS fordi Gates skal ha til salt i grøten. Det er bare å gå for Win8.

[Edit] Og med bukta regner jeg med du henviser til pirate bay, og det er bare å slå fra seg. Ikke alle som er 14 år og vil sitte å kødde med cracks og dritt for å klare å få ned en update. Jeg vil aldri anbefale en piratkopiert windows, ikke siden Win 98.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har hørt mye om dette i det siste, og derfor jeg anbefalte XFX som er Seasonic based.

Seasonic er sjefen på PSU, men er dyr.

Jau, har funnet ut at XFX er bygde på samme komponenter. Mista tiltroen til XFX etter 3 RMA'er, men ser ut til at de har "skjerpet" seg og funnet andre komponenter. =D

Er det fortsatt mulig å kjøpe W7 lisenser?

Windows 7 og 8 priser: http://www.prisjakt.no/product.php?j=843252,843263,1434882,1440122,1406708

Lenke til kommentar

[Edit] Og med bukta regner jeg med du henviser til pirate bay, og det er bare å slå fra seg. Ikke alle som er 14 år og vil sitte å kødde med cracks og dritt for å klare å få ned en update. Jeg vil aldri anbefale en piratkopiert windows, ikke siden Win 98.

Piratkopiert windows fungerer som bare f. :)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Flott at dere gir så mange tilbakemeldinger her! :w00t:

Jeg er veldig usikker på hva som skiller ulike hovedkort fra hverandre. Angående både PSU og hovedkort er jeg ikke interessert i SLI, siden jeg har lest mye dårlig om det. Tenker heller å bytte grafikkort når den tid kommer.

Er disse to bra alternativer til hovedkort og PSU, eller overkill? (Vil gjerne handle så mye som mulig fra Dustin pga bra priser og samlet fraktkostnader):

PSU: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

HK: http://www.dustinhom...z87-s-1150-atx/

Edit: Vil helst unngå å seile på de syv hav ;)

Endret av Bananfutteral
Lenke til kommentar

De valgene av HK og PSU blir nok veldig bra.

Godt å høre ang piratkopi ...

Vær forberedt på "barnesykdommer" ifm socket 1150. Veldig nytt ...

Og vær forberedt på at skjermkort blir sprekere når nye drivere kommer :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Er disse to bra alternativer til hovedkort og PSU, eller overkill? (Vil gjerne handle så mye som mulig fra Dustin pga bra priser og samlet fraktkostnader):

PSU: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

HK: http://www.dustinhom...z87-s-1150-atx/

Edit: Vil helst unngå å seile på de syv hav ;)

PSU: 650W er vel nok til oppsettet ditt. Ville anbefalt å tatt en 750W, da jeg tror med 750W så er du litt bedre rusted for framtiden. Og en PSU holder i _mange_ år når du velger en god en. Gjerne gjennom flere pc-rigger.

MSI hovedkort har jeg ingen erfaring med, så tør nesten ikke svare på det. Asus/Gigabyte er det jeg vanligvis anbefaler. Men jeg skal selv teste Asrock i min neste build om noen uker etter gode anbefalinger fra andre brukere på forumet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...