Gå til innhold

Etisk riktig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å laste ned filmer ulovlig er ikke etisk riktig. men hvis jeg laster ned, ser på den, sletter den også kjøper den i butikk, vil det da bli etisk riktig? hva tenker dere?

Tja, om du stjeler i en butikk og senere kommer tilbake og gjør opp for deg så tror jeg ikke det får konsekvenser for deg.

Slik jeg ser det har du betalt for varen, bare litt i seneste laget.

Hender jeg kjøper bøker på nett og laster ned en piratkopi før boken kommer fram i posten. Juridisk sett så tviler jeg på det kan få konsekvenser og jeg synes ikke det er problematisk etisk sett heller.

Lenke til kommentar

Hvis man går utifra at det å laste ned en film er uetisk(noe som kan diskuteres), så vil den handlingen være uetisk uavhengig av om du kjøper filmen senere.

Selvfølgelig ikke, det handler ikke om at jeg stjeler den og betaler om jeg har lyst, saken er at jeg vil prøve et produkt før jeg kjøper det. 9 av 10 spill som kommer ut på markedet har bra markedsføring, et flott cover og et så ræva gameplay at jeg gidder ikke mer etter 30 minutter. Dette er ikke en overdrivelse. Du kan gjerne kalle meg kresen, men sånn er tilfellet. Jeg har verken økonomi til eller interesse av å bruke 499 kr på 30 minutter med frustasjon. Ved å laste ned og kjøpe de spillene jeg faktisk nyter, vil bruke masse tid på og vil ha tilgang til alt innholdet til (i tilfeller ved online spill) så belønner jeg de gode utviklerne på bekostning av de dårlig. Istedenfor at de med best reklame får pengene mine så er det de med best gameplay. Om det er uetisk å betale utviklere, designerer og programmerere når man kjøper spill, fremfor PR og reklamefolk så har du et merkelig syn på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakker ikke her om hvorfor handlingen er uetisk eller ikke. Trådstarter spør om en handling nuller ut en annen handling som gjør opp for eller reverserer den opprinnelige handlingen. Hvis jeg skyter noen i beinet, så er det en uetisk handling. Hvis jeg etterpå hjelper personen, så vil ikke dette gjøre den opprinnelige handlingen bedre. Det samme gjelder her.

Vi kan selvsagt diskutere i det vide og brede om det er uetisk å laste ned film/spill ulovlig, men det er ikke det som er spørsmålet her. En god handling nuller ikke ut en dårlig handling, og en dårlig handling nuller ikke ut en god handling.

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Mange spørsmål rundt det, er det etisk riktig dersom jeg kjøper en film, for å så ta den opp til en venn og ser den?

Tror film og musikkbransjen ikke skulle hatt staten som sitt Gestapo for å ta dem som deler filmer med andre. Hvis de vil tjene penger burde DE gjøre det på etisk riktige måte, f.eks. konserter og kinoer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du blir tatt før du rekker å kjøpe filmen har du driti på leggen. Tror nok ikke at du kommer så langt med "jeg hadde tenkt å kjøpe filmen etterpå assa" rent juridisk siden bevisbyrden ligger på deg da. Hvordan beviser du at du hadde tenkt å kjøpe filmen dagen etterpå?

Blir som å stjele en ost i butikken, myndighet følger etter deg hjem, stopper deg på trappen og konfiskerer osten, anmelder deg og så unnskylder du deg med at du hadde tenkt å betale for den i butikken i morgen.

TL;DR: Det er ikke bare uetisk, det er ulovlig.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

å laste ned filmer ulovlig er ikke etisk riktig. men hvis jeg laster ned, ser på den, sletter den også kjøper den i butikk, vil det da bli etisk riktig? hva tenker dere?

Det er etisk riktig hvis du bestemmer deg hardt for å aldri kjøpe en film, for da har de ikke noe å tjene på deg uansett siden du aldri hadde kommet til å bruke penger på film uansett.

Så, enjoy

Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke ta. Man kan derimot dele eller kopiere av hverandre.

Det er en forskjell på tyveri og kopiering.

La oss si jeg kjøper et brettspill, og vil dele det med deg, du finner ut at du kan lage en kopi, og får se på mitt spill. Deretter kopierer du det slik at du får en lik kopi. - Har du stjålet da?

Lenke til kommentar

Etikk er irrelevant. Hvilken interesse har det å avgjøre om en handling du skal utføre er "riktig" etter en rent teoretisk og nærmest metafysisk målestokk? Det eneste rasjonelle er å utelukkende se på de objektive og praktiske aspektene.

Det du må overveie når du skal utføre en handling som bryter med enten lover og/eller kulturelle normer er 1. er handlingen lett å gjennomføre? 2. hvor sannsynlig er det at det får negative konsekvenser? og aller viktigst 3. er det i din interesse å gjøre det? Når det kommer til såkalt ulovlig nedlasting må svarene bli "ja", "lite sannsynlig" og "ja". Det er det du trenger å vite.

Hvis det blir en strengere lovgivning overfor fildeling kan svarene selvfølgelig endre seg. Det vil ikke være "riktig" å gjøre det hvis det er høy sannsynlighet for at du får en bot som koster deg mer enn å kjøpe produktet du laster ned.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Vi snakker ikke her om hvorfor handlingen er uetisk eller ikke. Trådstarter spør om en handling nuller ut en annen handling som gjør opp for eller reverserer den opprinnelige handlingen. Hvis jeg skyter noen i beinet, så er det en uetisk handling. Hvis jeg etterpå hjelper personen, så vil ikke dette gjøre den opprinnelige handlingen bedre. Det samme gjelder her.

Vi kan selvsagt diskutere i det vide og brede om det er uetisk å laste ned film/spill ulovlig, men det er ikke det som er spørsmålet her. En god handling nuller ikke ut en dårlig handling, og en dårlig handling nuller ikke ut en god handling.

Gir det mening å bare dele opp ting på den måten? Om jeg glemmer å betale for en vare i butikken og går ut, merker det en meter utenfor, snur og betaler, er det uetisk? Er handlingen like uetisk som om jeg ga faen? Ikke i mine øyne. En god handling kan fint nulle ut en dårlig handling. Om jeg dytter noen så de ikke skal bli påkjørt, så er det ikke uetisk å dytte de, om jeg dytter de for å plage de, så er det uetisk.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du glemmer å betale for en vare, så har du ikke begått en uetisk handling, fordi en uetisk handling vil være der du bevisst går inn for å gjøre noe galt. I ditt tilfelle så har du ikke noen sånn hensikt. Hvis man derimot stjeler varen, angrer seg etterpå og går tilbake og betaler, så vil fortsatt den opprinnelige handlingen være uetisk, selv om man retter det opp ved å gjøre det riktige.

Hvis du dytter noen for å redde dem, så er ikke handlingen uetisk. Dytter du noen for å plage/skade/drepe, så er den det. Det er 2 forskjellige handlinger, selv om den fysiske utførelsen er lik, så er meningen bak det totalt forskjellig og kunne like godt være en klem og et slag.

Lenke til kommentar

Hvis du glemmer å betale for en vare, så har du ikke begått en uetisk handling, fordi en uetisk handling vil være der du bevisst går inn for å gjøre noe galt. I ditt tilfelle så har du ikke noen sånn hensikt. Hvis man derimot stjeler varen, angrer seg etterpå og går tilbake og betaler, så vil fortsatt den opprinnelige handlingen være uetisk, selv om man retter det opp ved å gjøre det riktige.

Hvis du dytter noen for å redde dem, så er ikke handlingen uetisk. Dytter du noen for å plage/skade/drepe, så er den det. Det er 2 forskjellige handlinger, selv om den fysiske utførelsen er lik, så er meningen bak det totalt forskjellig og kunne like godt være en klem og et slag.

Og hvordan er det annerledes å hente ned noe med planer om å kjøpe det senere? Meningen bak det og å bare hente ned er totalt forskjellig, og man har ikke til hensikt å gjøre noe galt?

AtW

Lenke til kommentar

I tilfellet til trådstarter, så er det ikke sikkert han skal kjøpe det senere. Synes han filmen er mongodårlig, så er han fullt klar på at han ikke skal kjøpe den.

For the record, så synes jeg det IKKE er en uetisk handling å laste ned en film fra nettet, men jeg går bare utifra trådstarteren sitt utgangspunkt for diskusjonen(som jeg også nevnte i min første post lengre opp). Utgangspunktet er at det er en uetisk handling

Lenke til kommentar

I tilfellet til trådstarter, så er det ikke sikkert han skal kjøpe det senere. Synes han filmen er mongodårlig, så er han fullt klar på at han ikke skal kjøpe den.

For the record, så synes jeg det IKKE er en uetisk handling å laste ned en film fra nettet, men jeg går bare utifra trådstarteren sitt utgangspunkt for diskusjonen(som jeg også nevnte i min første post lengre opp). Utgangspunktet er at det er en uetisk handling

Synes ikke han er klar på noe som helst :) Innlegget sier jo lite annet enn akkurat handlingsmønsteret, hva han tenker og hva han gjør om filmen er dårlig framgår jo ikke? Uansett om han tenker det, så er det jo en annen mening bak enn ved en "ren" nedlastning?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...