Gå til innhold

Tips til slanking

Anbefalte innlegg

Veier nå 90 kilo. Ca 180 høy, og prøver å komme meg ned 10 kg.

Planlegger å kutte ut alt sukker, begynne å drikke vann til alle måltider, starte å løpe, og gjøre noen endringer på maten.

Men jeg lurte på om dere kunne komme med noen råd, hva bør jeg gjøre? Når er det vittig å spise et lite måltid i istedenfor å samle 2 måltider i et stort. Jeg skal begynne å løpe 45 minutter intervall på tredemølle et par ganger i uken, og har planlagt å starte med styrketrening, men jeg leter enda etter et program å jobbe etter. (vinkvink, noen som har tips?).

Utenom det vet jeg ikke hva annet jeg kan gjøre, tips tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Copy/paster mitt eget svar i en annen tråd siden det tok en stund å skrive, samt at nøyaktig det samme gjelder i din situasjon:

Jeg blir alltid motivert når jeg leser om folk som innser at de er på feil vei livsstilsmessig og er motiverte og inspirerte til å snu om på det! Du har min fulle støtte!

Kan gi deg noen gode, grunnleggende tips for vekttap:

1) Dropp alt som er søtt eller anses som godteri (simple karbohydrater). Brus, cheese doodlez, potetgull. Alt må vekk. Ligg også unna saltet mat.

2) Begynn med styrketrening. De første par gangene er det kanskje litt slitsomt, men man blir veldig avhengig når man begynner å se resultatene. Samtidig er følelsen etter en fullført treningsøkt uslåelig. Grunnen til at styrketrening er bra for deg i din situasjon her, er fordi økt muskelmasse forbrenner litt fett også. Samtidig er det jo veldig greit at det kommer frem noen muskler når den ønskede fettmengden er borte.

3) Få i deg masse proteiner. En generell regel er vel bortimot 1,5-2,5g protein per kg kroppsvekt. Proteinholdig mat er f.eks kylling, fisk, egg, nøtter, karbonadedeig (bedre enn kjøttdeig!), kjøtt generelt, melk, osv. Du kan finne haugevis av matguider på nett. Men vær obs på at det er dyrt å spise sunt!

4) Få i deg vitaminer. Grønnsaker og salat inneholder mye mineraler og vitaminer som du trenger for å føle deg frisk og opplagt. Samtidig hjelper det på alle de naturlige prosessene som skjer i kroppen din. Om salat er offlimits, vil jeg anbefale å investere i multivitamin tabletter som du tar daglig, for å passe på å få i deg det som trengs.

5) Forstå hva vekttap egentlig er. Det er energi inn minus energi ut. Alle har en basalmetabolisme (BMR), en forbrenning som er aktiv hele døgnet rundt. Din BMR er sannsynligvis på litt over 2000 kalorier, og dette er før vi regner med dine daglige aktiviteter. Så, for å gå ned i vekt, trenger du å spise mindre kalorier enn kroppen din klarer å forbrenne per dag. Kroppen din lagrer kalorier i form av fett når du spiser mer enn kroppen kan forbrenne vekk. Dette er for at den skal kunne tappe inn i disse fettlagrene og ta ut fettet i form av energi til senere, i fall du ikke får i deg 'nok' mat (som er nøyaktig hva du skal gjøre!). Regn ut din BMR med en kalkulator på nettet og legg kalori-inntaket ditt ca. 500 kcal under det du forbrenner hver dag.

6) Vit nødvendigheten av cardio. Om du har kostholdet i sjakk, blir cardio fort overkill og du kan ende opp med å forbrenne muskler heller enn fett. Om du kun vil ned i vekt, kan du for all del kjøre på med cardioen. Vektløfting vil erstatte cardioen da en intensiv 30 min-økt med tunge vekter ofte forbrenner MER enn 45 min jogging i moderat tempo på tredemølla ville gjort. Det handler om å holde pulsen jevnt oppe over lengre tid.

7) Ikke la deg selv skeie ut. Mange føler at etter en god treningsøkt, kan de ta seg en velfortjent tur til McDonalds etterpå. Dette er motproduktivt og vil ende opp med at du enten ikke går ned i vekt eller faktisk øker i vekt nettopp fordi du overvurderer hvor mye du har forbrent. Prøv å motstå søtsuget og fast food-suget i best mulig grad.

8) Tell kalorier. Gjør det til en vane å se bakpå alle matinnpakninger for å finne kcal per 100g. Først etter du begynner å se på næringsinnholdet av tingene du spiser og får en dypere forståelse av hva en kalori er, vil du virkelig begynne å se vekttapet. For å sette ting i perspektiv, om du spiser en stor pakke melkesjokolade (200g) og en standard grandiosa på en dag, vil det være nok til å treffe vedlikeholdspunktet ditt. Spiser du mer enn det, legger du nok på deg den dagen.

Dette var noen punkter jeg kom på i farta. Det er garantert noe viktig jeg glemmer, men jeg har døgna og er ganske tett i pappen akkurat nå, så dette får holde i første omgang.

Still så mange spørsmål du bare klarer, så skal jeg prøve å svare på dem alle til min beste evne. Jeg står ved deg i vekttapet ditt!

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Styrketrening med tunge vekter

2. Gerilja kardio

3. Spis grovt, bytt ut loff, kornblanding osv. med så grovt brød du finner og havregryn eller 4-korn.

4. Spis mye proteiner som f.eks. laksefilet, kyllingfilet, mager kesam osv. grønnsaksblandinger i frysedisken kommer veldig godt med.

5. Å kutte ut alt sukker klarer du ikke, i hvertfall ikke brått. Søtsuget vil komme, og spesielt etter trening og hvis du kjeder deg må du ha en viljestyrke uten like for å kunne holde deg unna "for alltid". Prøv og hold deg til en dag i uken hvor du kan spise så mye du vil av hva du vil.

6. Drikk mindre alkohol, selv om burgeren/kebaben du kjøper på byn er det som er verstingen når du skal ned i vekt.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...