Gå til innhold

Problem med kontakt detaljer på android mobil.

Anbefalte innlegg

Det er en Huaweii U8800 mobil jeg har.

Problemet er ganske enkelt at nummerene til kontaktene jeg har på mobilen helt tilfeldig blir konvertert til å se slik ut: 123-456-78 (legg merke til bindestrek). Jeg vet dette er typisk utenlandsk måte å skrive det på, så jeg satte mobilen min til norks igjen. Ingen hell.

Det som også er rart er at når jeg åpner detaljene for en enkel kontakt, så får jeg opp nummeret dems flere ganger. Altså navn, nummer og eventuelt mail står flere ganger nedover. Skulle gitt dere screenshot, men det er ikke mulig på min mobil...

Før jeg går og legger ALLE nummerene inn på nytt, er det noen helter her som kan gi meg en metode hvor jeg kan få nummerene til å se normale ut igjen, og kanskje (men ikke akkurat viktig) å få kontaktene mine til å bare ha detaljene sine lagt in kun en gang?

Å ta factory reset er uaktuelt ettersom jeg trenger mobilen nesten hele min våkne tid... I såfall må det være absolutte siste, nødvendige løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den burde ikke det, ettersom all data er slått av det meste av tiden. Har heller ikke sync på for noe om nett er på uansett, alt er satt til manuell sync. Kan uansett ikke finne de kontaktene igjen på den Gmail kontoen som er lagt inn på mobilen, så... Kan faktisk ikke slette den, selv om jeg legger inn en ny, men det er ikke viktig her, bare nevner det. Er vel fordi mobilen ellers er "knyttet opp" mot den.

Endret av Sharain
Lenke til kommentar

Oppdatering:

Mobilen var satt til norsk. Jeg mistet uheldigvis mobilen i bakken slik at batteriet datt ut, ergo slo mobilen seg av. Når jeg slo den på igjen var nummerene tilbake til det normale.

Spørsmålet på siden nå, blir jo om det er noe jeg kan gjøre for å ha mobilen på engelsk språk (trengs for at jeg skal kunne lettere feilsøke), uten å fucke opp nummrene igjen.

Glem det... Nummrene er fortsatt problematiske. Ser dog ut til at noen numre har stilt seg til det bedre, men noen har faktisk blitt verre (nå står det bare 123-45)...

Endret av Sharain
Lenke til kommentar

Oppdatering 11.06.2013:

Tok og eksporterte kontaktene til SD kort, resatte mobilen til fabrikk, impoterte kontaktene igjen for så å synce dem opp mot en annen mail konto. Nå har jeg ordnet alle numrene manuelt, samt har dem backet up på en google konto jeg faktisk bruker.

Problem relatively solved!

Lenke til kommentar

1 (123)-456-7890 , eller 1-123-456-7890 er det nord amerikanske nummerformatet.

Resten av verden benytter internasjonalt format som heter E164.

Det amerikansk lokaliserte nummeret over skrives da som +1234567890.

I mobiler , outlook , skype , contacts i andre program bør man venne seg til å benytte 10 siffer med plus foran E164 for også nasjonale norske nummer , slik +47xxxxxxxx.

I mobiltelefoner ser man det oftest ved sync tjenester hvor nummeret du har skrevet inn faktisk lagres i en annen database og du får tilbake en lokal replika.

F.eks Facebook contacts integrering i mobil har medført amerikans formaterte nummer i mobilers kontakt liste !?/×÷#$@='"':#%.

Så stikkordet mitt her er egentlig facebook.

Hadde du facebook integrasjon til telefonens contacts funksjon ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Godt mulig at det var saken, ja. Heldigvis suger facebook appen ganske hardt balle, så jeg skal ikke bruke den nå etter factory reset. Skal se om jeg får roota mobilen igjen for å fjerne den helt.

Takk for heads-up. Nå vet jeg (om dette er noe jeg ser igjen) at jeg skal sikte meg inn på det som måtte være av facebook apps og kontakt-sync apps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...