Gå til innhold

SLI spørsmål


blinc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge det er samme modell så spiller alt det andre ingen rolle. Er det GTX 680 så vil alle 680-kort gå i SLI.

Minnemengde, frekvenser eller referanse eller ei spiller ingen rolle om det går eller ikke.

 

Selv om det er ønskelig å ha så likt kort som mulig for at det svakeste ikke skal holde igjen det andre kortet.

Lenke til kommentar

CFX blir da begrenset det også. ;)

 

I nyere tid har jeg sett at SLI nå kan kjøre med forskjellig frekvens på de forskjellige kortene. Men har ikke fått testet/bekreftet det på noen måneder, da jeg i skrivende stund kjører uten SLI.

 

1. Det andre kortet som er svakere vil fortsatt vente på at det ene kortet blir ferdig med sin del(frame) før det kan gå videre.

2. Minnet vil (også på CFX) bli begrenet til det kortet med minst minne, siden begge kortene trenger å ha den samme informasjonen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om det er en buffer som legger til en frame. Men at det i praksis endrer rimelig lite, da det er andre instillinger (som f.eks tripple buffering) som gjør ting langt værre.

På eldre drivere før 300-serien til Nvidia så kunne man også deaktivere denne buffren (render ahead = 0), men det skaper mer microstuttering.

 

Men siden man kjører SLI og dermed øker antall frames som kjøres gjennom, så vil også hastigheten denne (og andre buffere) legger til minke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

 

Jeg vil anta det settes inn en buffer som gir en anelse mer input lag? Noen som vet ca hvor mange ms?

Hver GPU må ha en frame å jobbe med, så det blir en ekstra frame med input lag. Dette påstår mange blir kompensert for ved at SLI gir deg høyere framerate, men oftest bruker man SLI for å øke bildekvaliteten først og fremst.

Det ser ut som om det er en buffer som legger til en frame. Men at det i praksis endrer rimelig lite, da det er andre instillinger (som f.eks tripple buffering) som gjør ting langt værre.

På eldre drivere før 300-serien til Nvidia så kunne man også deaktivere denne buffren (render ahead = 0), men det skaper mer microstuttering.

 

Men siden man kjører SLI og dermed øker antall frames som kjøres gjennom, så vil også hastigheten denne (og andre buffere) legger til minke.

Det er i praksis Triple Buffering med to-veis SLI, når du aktiverer "Triple Buffering" i spill blir det Quad Buffering med to-veis SLI.

 

"Render Ahead Limit" styrer kun antall frames Direct3D bufrer mellom spillet og driveren, ikke antall frames som er bufret på GPU-siden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Heisann relativt ny til disse greiene, men sånn som det ser ut for meg:

- GPU må bare ha samme kjerne.

 

Altså siden msi sitt gtx 680 lightning er gk 104 (såvidt eg husker)

Så vil det fungere med ett gtx 760 som også er gk 104?

 

Vis sli ikke fungerer er det noe alvorlig som blir ødelagt eller bare lar det være å fungere?

Lenke til kommentar

Nei, det går ikke. GTX 760 har en gk 104-kjerne, men den er ikke lik som GTX 680, da den har kuttet bort en del av kjernen, og dermed langt færre intakte transistorer og streamprosessorer.

 

Det skjer selvsagt ingenting alvorlig, og du kan bruke begge skjermkortene for å f.eks få flere skjermer. Men du kan ikke kjøre dem i SLI (du vil ikke få mulighet i driveren til å sette dem i SLI) for økt ytelse.

 

Alle GTX 680-kort kan du kombinere med de GTX 680-kortene du har, men selv GTX 770 vil ikke gå (selv om den har en fullverdig gk104 kjerne som GTX 680, så vil minnet operere på en frekvens GTX 680 ikke kan, og dermed vil heller ikke GTX 770 dukker opp som et alternativ i SLI).

Lenke til kommentar

Nei, det går ikke. GTX 760 har en gk 104-kjerne, men den er ikke lik som GTX 680, da den har kuttet bort en del av kjernen, og dermed langt færre intakte transistorer og streamprosessorer.

 

Det skjer selvsagt ingenting alvorlig, og du kan bruke begge skjermkortene for å f.eks få flere skjermer. Men du kan ikke kjøre dem i SLI (du vil ikke få mulighet i driveren til å sette dem i SLI) for økt ytelse.

 

Alle GTX 680-kort kan du kombinere med de GTX 680-kortene du har, men selv GTX 770 vil ikke gå (selv om den har en fullverdig gk104 kjerne som GTX 680, så vil minnet operere på en frekvens GTX 680 ikke kan, og dermed vil heller ikke GTX 770 dukker opp som et alternativ i SLI).

 

Aaah då skjønner eg :D

 

Takker for kjapt svar og veldig god info :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...