avp Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp med en oppgave her: Du kaster en ball loddrett opp i luften med utgangsfart 9,0 m/s. Sett g = 9,81 m/s2. ved hvilke tidspunkter er ballen 3,0 m over utgangspunktet? Hvilke formel kan jeg bruke til å finne ut det? Jeg vet jo ikke hva sluttfarten er, og alle bevegelsesformlene inneholder jo sluttfart. Jeg vet at det er 2 svar, det betyr at det må være en andregradsformel. Men hvordan kan jeg finne ut det? Takk for svar! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Denne inneholder bare startfart, som er 9 m/s. Du vet s og a. Ta det der i fra. Endret 3. juni 2013 av Gjakmarrja Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hva vet vi? v0 = 9 m/s h0 = 0 m (siden oppgaven ikke opplyser om dette) g = 9.81 m/s^2, som altså betyr at a = -9.81 m/s^2 Den tidløse er egentlig fin å starte med vi vet v0, a og s = strekning = 3m. Finn v, så finner du t etterpå Saken er at ballen har farten v to ganger, på vei opp (da er den positiv) og på vei ned igjen (da er den negativ), hvis vi altså definerer fart osm positivt oppover og negativt nedover. EDIT: Kan vel også bruke fremgangsmåten til posten over, men startfarten er da altså ikke 0 men 9m/s. Endret 3. juni 2013 av Selvin Lenke til kommentar
EL FUEGO Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 s=V0t+(1/2)at2 a=-9.81m/s2 V0=9 m/s s= 3m løs for t, dette er en annengradslikning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå