Gå til innhold

Politiet tar ibruk skjulte laserkontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det dør rundt 500 mennesker som tar livet sitt, enda kutter man i psykiatrien.

At det dør noen når mennesker velger sette seg i et kjøretøy som veier 2000kg som går i gjennomsnitt 60km/t ? ganske normalt vil nå jeg si..

 

Det er ikke så uvanlig at det er andre mennesker enn de som forårsaket ulykken som dør. Og for all del det er sikkert mye som kan gjøres innen helsevesenet, men min kommentar dreide seg altså om politiets prioriteringer. Det er ikke så mye politiet kan gjøre med helsevesenet, annet enn å kanskje preventivt begrense hvor mange som havner der med f.eks skader fra trafikken.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

2-300 liv i året er det verdt å forsøke å gjøre noe med..

Men hvor mange av disse omkommer på flerfeltsvei? Og hvor mange på vei med møtende trafikk?

 

Det høres ut som om du akkurat meldte deg frivillig til å finne ut dette. Sammenhold gjerne med hvor politiet er mest tilbøyelig å foreta aksjoner.

 

Om du lurte, jeg er tilbøyelig til å tro at politiet helst aksjonerer der de kan oppfylle sine KPIer enkelt, og jeg tviler på at de KPIene er så direkte korrelerte til lavere dødstall som byråkratene som har definert de kanskje tror, men jeg er også tilbøyelig til å endre mening gitt datagrunnlag som tilsier det.

Lenke til kommentar

Jeg kjører helst alternative veier, de fleste steder er det omveier å ta, jeg tar gjerne de i stedet.

Jeg vet svært godt hva som gjeldler av sanksjoner både i form av prikker og bøter.

 

Kommer du til å holde fartsgrensen om det blir vanligere med skjulte kontroller?

Lenke til kommentar

"Etter forholdene" er jo veldig vagt. Om det er tørt og ikke mørkt kan jeg nok fint kjøre på E6 i 180 km/t, for det passer jo forholdene.

Men jeg gjør det? Nei.

 

Ofte kan fartsgrensene her i landet være litt lavt satt, men ofte er det en grunn til det. Gangfelt over veien, kommende rundkjøring, lyskryss, farlig kryss, og mye annet.

 

Kjører du i 70 km/t i tettbygde strøk bare fordi du ikke ser noen mennesker eller andre biler, og forholdene "tillater" det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tilpasser hastigheten etter forholdene, i noen tilfeller vil det si at jeg kjører i lavere hastighet enn maksimal tillatt hastighet, i andre tilfeller at jeg følger fastsatt begrensning, og i noen tilfeller at jeg kjører raskere enn tillatt.

 

Som regel holder jeg meg under beslagsgrensen siden et førerkortbeslag vil medføre store ulemper for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som jeg finner latterlig tragisk. Ja, jeg er 18 og har hatt lappen i 6 måneder osv så jeg er fersk blablabla. Kl 02 på natten kommer jeg susende nedover E6 i 140-160. Er ikke en bil på sikkert 5km. Plutselig kommer onkel og stopper meg, jeg mister lappen klart og bot.

 

Når jeg kjører så fort mitt på natten er jeg kun til fare for meg selv og autovernet. Hadde jeg kræsjet ville jeg mest sannsynlig død, dette ville kostet staten 2-3millioner og veldig trist for familie. Sannsynligheten her for å kræsje er relativt liten.

 

Men nå er det rushtid ut av oslo, kommer inn på 4-felten rett utenfor oslo E6 rettning gardermoen. Farten er ca 80-100km/t. De ligger 20-50 biler med 10 meter mellomrom, en av de 20-50 bilene bremser ned for å slippe til en tulling som hiver seg ut i feltet hans. BAM, han bak smeller inn fordi han hadde for liten avstad. BAM,BAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAM. Massekollisjon pågrunn av for liten avstad, skadene hoper seg opp i mange millioner og 30% av de som var med fikk varige skader i nakken og må ha hjelp resten av livet.

 

Folk som kjører har for liten avstand! Er 1000x ganger værre en det som kjører fort når veien er fri og føret/været tilsier at det er forsvarlig.

 

Leste forøvrig en sak i VG. Her hadde UP vært på øvelse, de kommer hjem og kjører gjennom oslofjord tunnelen. Dette var ganske nylig etter fartsgrensen ble endret til 70, fra 80 grunnet spesielle forhold.

 

ATK'en plukker opp første bil i over 200km/t, nestemann blåser forbi i 176km/t og 3. 4. i 130km/t. Ingen ble straffet. Motargumentet til Politiet her og grunnen til at dem ikke ble straffet er: Disse bilene er spesialbygd til å kjøre i høy hastighet.

 

Fint at fettern min har en Corvette ZR1 som gjør over 300km/t. Betyr det at han kan da kjøre i den farten også si til politiet når han blir stoppet: Sorry mac, den bilen her er lagd får å kjøre i over 300km/t så da kan jeg det. Snakkes.

 

Jeg er så utrolig glad for at du mistet sertifikatet.

 

Du ser det dessverre ikke selv enda, men du har ingenting på veien og gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

FYI: Jeg har ikke mistet lappen. Det var ett eksempel som jeg nevnte.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det mange fler som dør grunnet fyllekjøring. Det synes jeg er ett større problem enn en som kjører i 200km/t alene på motorveien mitt på natten.

 

Ja tar litt tid hvis jeg blåser forbi i 160km/t. Men hvis jeg ikke tar feil så kjører (NOEN) sivil politi de nye 2013 r36. Med rundt 300hk. Hvordan jeg veit? Jeg møtte på en for ca 2 ukers tid ved mosseveien. Og de går rimelig greit, bedre enn gjennomsnittlige nordmann sin bil. Ikke glem at politiet har radio som går relativt mye fortere enn hva jeg, og andre greier å pushe på motorveien.

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål om tid før det går raskere å sykle fra A til B enn å kjøre bil. (ref evig nedsatte fartsgrenser)

 

Har opplevd det meste bli nedsatt fra 80 til 70 eller 60. Mange av stedene det tidligere var 80-sone har blitt nedsatt til 60 uten noen god grunn.

 

Målet er jo selvfølgelig det vanlige, får vi fartsgrensen så langt ned at speedometernålen ikke beveger seg, vil jo ingen dø i trafikken, og vi kan toppe en ny liste i verden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det mange fler som dør grunnet fyllekjøring. Det synes jeg er ett større problem enn en som kjører i 200km/t alene på motorveien mitt på natten.

 

 

Høy fart medvirket til halvparten av dødsulykkene på norske veger i 2005-2008. Manglende bruk av bilbelte medvirket i vel 40 prosent av disse ulykkene. Ruspåvirkning medvirket i 22 prosent av tilfellene. Om lag èn av fire omkomne motorsyklister brukte ikke hjelm, noe som også var tilfelle hos flertallet av omkomne syklister. I fem prosent av dødsulykkene i trafikken var det i 2005-2008 mistanke om selvvalgt ulykke.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,7200&MainContent_6263=6464:0:25,7201&List_6212=6218:0:25,7202:1:0:0:::0:0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig nok skjedde det i 2008 kun 3 dødsulykker i 100-sone..

Verstingen er 80-sone, der 120 dødsulykker inntraff.

Av dødsulykkene i 80-sone inntraff kun en enkelt ulykke på vei med 4 felt eller mer. Hele 99 inntraff på 2-felts, 6 på 3-felts, og 14 på 1-felts vei. (1-felts er så smal at det ikke er to adskilte kjørefelt..)

 

Dette taler et tydelig språk.. Samfunnet taper noen millioner pr. dødsfall i trafikken (3+?), det vil si at det i 2008 ble tapt minst 120x den summen.

Det tilsvarer noen meter 4-felts vei det..

 

Over 90 prosent inntraff på vei uten fysisk midtdeler.

Førerdyktighet var avgjørende årsak i 44 ulykker, stor i 99 ulykker, og mindre i kun 50.. Da kan vi vel konkludere med at nivået på førerne i Norge er for dårlig.

Førertilstand er den som er avgjørende i flest ulykker, hele 65 faktisk.

 

Høy fart etter forholdene var avgjørende i 17, stor i 38, mindre i 17.. I alt årsak til 72 ulykker!

Godt over fartsgrensen var til sammenlikning kun en årsak i 47 ulykker.

 

Ruskjøring var årsak i 65 ulykker.

Tretthet var årsak i 32 ulykker.

Veg og vegmiljø har vært årsak til 69 ulykker.

 

Totalt sett er konklusjonen at den faktoren ved trafikantene som utgjør størst risiko er manglende førerdyktighet.. Dette kan kun løses med opplæring og erfaring.

Ruspåvirkning er jo også vesentlig som årsak til 64 ulykker, og tretthet med 32..

 

Hastighet har kun vært en årsak i 121 ulykker.

Når ulykken først skjer er riktignok hastighet den enkeltfaktoren som har størst påvirkning på resultatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette taler et tydelig språk.. Samfunnet taper noen millioner pr. dødsfall i trafikken (3+?), det vil si at det i 2008 ble tapt minst 120x den summen.

Det tilsvarer noen meter 4-felts vei det..

Det tilsvarer noen meter med 4-felts vei ja. Ett par kilometer kanskje. 4-felts vei er ikke billig.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det tilsvarer noen meter med 4-felts vei ja. Ett par kilometer kanskje. 4-felts vei er ikke billig.

 

Jeg er fullt klar over at det er dyrt å bygge ja..

Men vi kan jo også tenke på at for hver døde i trafikken har vi noen flere som blir hardt skadd..

Hvis disse ikke hadde blitt hardt skadd ville vi jo også spart penger der.

 

Jeg vil tro det er realistisk å si at trafikkskadde koster noen milliarder til i året.

Si at en milliard eller.no kommer av ulykker på stamveinettet vårt, det er neppe urealistisk.

 

Hvis vi så i tillegg regner med inntektene næringslivet går glipp av som følge av ulykker og kø tenker jeg regnskapet samfunnsøkonomisk fort tilsvarer at vi bør få fortgang i en haug av utbyggingsprosjekter.

Som kjent vil også økt omsetning for næringslivet tilsi at man får økt skatteinntektene til staten.

 

Er ikke selv på FB, men om folk blir stoppet, er det ikke bare å si hvor du ble stoppet, eller dele posisjonen fra GPS eller noe? Så vet folk at der en plass, er det kontroll?

 

Ikke helt sånn, men ikke langt fra.

 

Selv varsler jeg kontroller på Waze.

Lenke til kommentar

Er ikke selv på FB, men om folk blir stoppet, er det ikke bare å si hvor du ble stoppet, eller dele posisjonen fra GPS eller noe? Så vet folk at der en plass, er det kontroll?

Hensikten med skjulte kontroller er at folk ikke skal føle seg trygge nok til at de kan råkjøre da en kontroll kan være rett rundt neste sving. Hvis det er noen som er dumme nok til å bli tatt, så har det ihvertfall hjulpet litt. Jeg håper da at politiet endrer plassering etter at de har stoppet et antall bilister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hensikten med skjulte kontroller er at folk ikke skal føle seg trygge nok til at de kan råkjøre da en kontroll kan være rett rundt neste sving. Hvis det er noen som er dumme nok til å bli tatt, så har det ihvertfall hjulpet litt. Jeg håper da at politiet endrer plassering etter at de har stoppet et antall bilister.

 

Det fine med at de endrer plassering er at de da også må gjøre testmålinger med patruljebiler igjen, noe som gjør at det tar tid å bytte plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...