Thale97 Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hei! Jeg går i tiende, og i morgen har jeg prøvemuntlig i norsk. Skal snakke om teksten "Att döda ett barn". Har skrevet en analyse av teksten, som varer 7-8 minutter. Skal snakke i ti minutter, og er fortsatt en del av oppgaven jeg ikke har gjort. "Du skal presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med klassiske verk fra norsk litteraturarv". Syns denne delen av oppgaven er litt vanskelig, noen som kan hjelpe meg? Tenkte å sammenligne den med en novelle. Jeg kjenner til Caps, Gartneren, Fantomteikning, Ventetiden, Liket, Karen og Kniv fra før av. Kan noen av disse være aktuelle å sammenligne med? Endret 3. juni 2013 av Thale97 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hei! Jeg går i tiende, og i morgen har jeg prøvemuntlig i norsk. Skal snakke om teksten "Att döda ett barn". Har skrevet en analyse av teksten, som varer 7-8 minutter. Skal snakke i ti minutter, og er fortsatt en del av oppgaven jeg ikke har gjort. "Du skal presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med klassiske verk fra norsk litteraturarv". Syns denne delen av oppgaven er litt vanskelig, noen som kan hjelpe meg? Tenkte å sammenligne den med en novelle. Jeg kjenner til Caps, Gartneren, Fantomteikning, Ventetiden, Liket, Karen og Kniv fra før av. Kan noen av disse være aktuelle å sammenligne med? Jeg anbefaler deg å sammenligne to tekster med felles tematikk. Nå har du jo analysert '' Att døda et barn'' så jeg går ut ifra at du har med punkter som tematikk, budskap og problemstillingen i novellen. Hvis du har gjort dette så tenker du på for eksempel tematikken når du velger novelle å sammenligne med. Da velger du disse to tekstene med felles tematikk og forteller da om likhetstrekk og hva som skiller tematikken i disse tekstene. Du bør også ha med punkter som for eksempel når tekstene ble skrevet, hvis det er relevant i forhold til analyseringsoppgaven din. Når du skal avslutte er det viktig at du har med en konklusjon/avslutning, der du drøfter over hvorfor du mener tekstene har felles tematikk eller ikke( du kan selvfølgelig velge to tekster med felles tematikk og fortelle ut ifra dette) og det er også viktig at du drøfter og reflekterer gjennom hele framføringen av analysen. Du kan for eksempel si noe om at de eksistensielle spørsmålene tas opp i tekstene du har valgt å fokusere på. Siden jeg har lest ''Att døda et barn'', vet jeg at de eksistensielle spørsmålene er relevante, og det vil de mest sannsynlig være i den andre teksten du velger. Et annet tips er at du har god flyt i språket. Dette er toppen på kransekaka. Hvis presentasjonen/analysen( innholdet) er på et særs høyt nivå, hjelper det ikke hvis språket ikke er det. Da tenker jeg for eksempel på at du bruker begreper som eksistensielle spørsmål, filosofiske spørsmål osv. men det forutsetter at du viser sensor/lærer at du kan disse begrepene. Endret 5. juni 2013 av Bassa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå