Hardwareman Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei Er det noen der ute som har lyst til å hjelpe meg litt med Tverrfaglig IKT Eksamen? Jeg skal ha den på onsdag, forberedelse dagen begynner i dag og jeg skal fremføre om 2 dager. Er det noen der ute som kan litt om emnet jeg da skal ha om, og som kan hjelpe meg med forskjellige løsninger. Jeg har for eksempel en oppgave her som er slik : Meglerfirmaet S. Vindel AS er under etablering og de planlegger en eiendomsmegler med 10 medarbeidere. Bedriften skal ha en daglig leder, 8 eiendomsmeglere og en fotograf/grafisk medarbeider. De er usikre på om de også trenger en IKT-medarbeider. Daglig leder er også eiendomsmegler, men det meste av hans tid vil brukes til administrasjon og ledelse av bedriften, samt å knytte kontakter med andre bedrifter. Han som etablerer firmaet kjenner familien din og han ønsker din hjelp i forbindelse med oppstarten av bedriften. Megleren legger stor vekt på lokalkjennskap og vil derfor ha gode og informative prospekter. For at disse skal lages på mest mulig profesjonell måte vil de ha en ansatt som har det som hovedoppgave. Du er en nyutdannet IKT-servicefagmedarbeider og takker selvfølgelig ja til å hjelpe. Du ser her mulighetene for å kunne legge inn en god søknad på den mulige IKT-medarbeider stillingen som de kanskje vil se behovet for å ha. 1. Oversikt over hva trengs av IKT-komponenter/programvare for å dekke de forskjellige behovene i bedriften? 2. Begrunn ditt valg av kontorstøttesystem i oppgave 1 og gi tips om hvordan en kan effektivisere driften ved hjelp at dette. 3. Lag en romplan som viser plassering av all kontorinnredning og IKTkomponenter som bør inngå i kontorlandskapet. Lettvegger og dører kan tegnes inn etter din vurdering. Husk å ta hensyn til HMS-regler ved valg og plassering av utstyr og innredning (du må kunne henvise til gjeldende regelverk). Se vedlegg 1 for beskrivelse og romskisse av kontorlokalet. 4. Lag en kravspesifikasjon ut fra behovene bedriften har. Vurder tilbudet bedriften har fått fra outsourcingfirmaet L. Urt | Data. Se vedlegg 2 og 3 for tilbudet fra L. Urt | Data. 5. Vurdering av fordeler og ulemper med selvdrift opp mot outsourcing. Her skal det tenkes på kostnader, tilgjengelighet, sikkerhet, etc. 6. Ved interndrifting av IKT-systemet: Hvordan ville du ha satt opp AD, skriverserver, fildeling og andre ressurser med tanke på rettigheter, tilgang og sikkerhet. PS! Begrunn valgene dine. Hadde vært kjempe fint om noen vil titte litt på det, og eventuelt legge med noen fine svar. Dere skal så klart ikke gjøre eksamen for meg, er ikke derfor jeg legger det ut. Men jeg vil bare ha litt tips angående hva og hvordan jeg skal gå frem Takker for svar på forhånd, om det blir en fin tråd, vil jeg oppdatere og legge med mer relevant informasjon. Da begynner jeg nå å jobbe for fullt. Med vennlig hilsen Nicolai Lenke til kommentar
Eivindjn Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei! Jeg driver med den samme oppgaven nå. Må si den var ganske stor, og nesten litt utenfor det vi har drevet med i hele år. Hvordan har du gått frem for å løse den? Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 kontorsystem: SuperOffice \ SAP \annen CRM? Miljø: Linux \ Windows? Outsourceing \ interndrift Email, Lync og overvåking av nettlinjer, switcher og eventuelle servere er det jeg vile ha sattset på Lenke til kommentar
Hardwareman Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Hei! Jeg driver med den samme oppgaven nå. Må si den var ganske stor, og nesten litt utenfor det vi har drevet med i hele år. Hvordan har du gått frem for å løse den? må bare begynne med å si at jeg har sittet i hele natt og prøvd å jobbe. Skal som sagt levere på onsdag, så kan like godt sette av den tiden til eksamen, også få sovet litt etterpå. Om det er mye skrivefeil i dette innlegget så må du bare beklage, har jo ikke sovet, så jeg hallusinerer nesten. Men klarer meg Det jeg har gjort på: For det første så må man jo tegne det kontoret skulle til å gi deg oppskriften, men med nærmere ettertanke så ser jeg jo at du kanskje går i klassen min din luring Eivindjn Lenke til kommentar
Eivindjn Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 må bare begynne med å si at jeg har sittet i hele natt og prøvd å jobbe. Skal som sagt levere på onsdag, så kan like godt sette av den tiden til eksamen, også få sovet litt etterpå. Om det er mye skrivefeil i dette innlegget så må du bare beklage, har jo ikke sovet, så jeg hallusinerer nesten. Men klarer meg Det jeg har gjort på: For det første så må man jo tegne det kontoret skulle til å gi deg oppskriften, men med nærmere ettertanke så ser jeg jo at du kanskje går i klassen min din luring Eivindjn haha, det kan godt hende. Jeg er ferdig med innredning nå jeg og, så trenger ikke det! Lenke til kommentar
Eivindjn Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 må bare begynne med å si at jeg har sittet i hele natt og prøvd å jobbe. Skal som sagt levere på onsdag, så kan like godt sette av den tiden til eksamen, også få sovet litt etterpå. Om det er mye skrivefeil i dette innlegget så må du bare beklage, har jo ikke sovet, så jeg hallusinerer nesten. Men klarer meg Det jeg har gjort på: For det første så må man jo tegne det kontoret skulle til å gi deg oppskriften, men med nærmere ettertanke så ser jeg jo at du kanskje går i klassen min din luring Eivindjn Men nei vi går ikke i samme klasse. Jeg går på askim vgs Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg hadde tverrfaglig IKT-eksamen i fjor og gjennom det året hadde vi aldri noe om innredning av et lokale. Ingenting om HMS-regler som er gjeldende heller.. Men for alt jeg veit så kan det hende dette står nevnt i læreplanmåla. Anywho så er alt det andre ting som er innafor synes jeg. Knutazz nevnte det meste, og lag gjerne et LAN-diagram som viser nettverket du setter opp. Ser det var relativt lite fra økonomibiten på denne eksamenen, så regn med å kanskje kunne måtte få noen spørsmål om dette under høringen. Lenke til kommentar
Hardwareman Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg hadde tverrfaglig IKT-eksamen i fjor og gjennom det året hadde vi aldri noe om innredning av et lokale. Ingenting om HMS-regler som er gjeldende heller.. Men for alt jeg veit så kan det hende dette står nevnt i læreplanmåla. Anywho så er alt det andre ting som er innafor synes jeg. Knutazz nevnte det meste, og lag gjerne et LAN-diagram som viser nettverket du setter opp. Ser det var relativt lite fra økonomibiten på denne eksamenen, så regn med å kanskje kunne måtte få noen spørsmål om dette under høringen. Ja læreplanen har desverre blitt endret betraktelig! Nå er det så å si bare snakk om regler, økonomi sikkerhet og tull. Det fins nesten ikke hardware å skruing lenger. Det er borte fra læreplan. Økonomien er nok det verste for meg! Det andre skal jeg klare ganske greit. Har brukt tid på å gjøre det litt ordentlig, så har ikke fått virkelig begynt på oppgavene sann sett. Men har satt opp websiden som fungerer, men som så klart er helt plain om noen vil se. Det står det bare om eksamen jeg skal ha og oppgavene så sensor og lærer ser at jeg kan det og kan hente ut informasjonen min der også. Web-adresse: http://www.nicolai-magnussen-it-eksamen.tk/ Felles_programfag_vg2_IKT_servicefag.rtf Jeg tar lykkelig i mot hjelp, ideer løsninger og forslag. Sitter her bare selv og ingen hjelp her i heimen. har også døgnet for å jobbe med eksamen, jadda. Slave for skolen! Takk for alle svar og takk på forhånd Lenke til kommentar
Hardwareman Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Men nei vi går ikke i samme klasse. Jeg går på askim vgs aha, da så var sikker på at det var en i klassen for jeg så at en klassekamerat hadde besøkt profilen din. Vi skal ikke samarbeide da Eivindjn? Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Boys! kansje dere burde ta dette på privaten så dere ikke blir anklaga for juks bare en tanke;) Lenke til kommentar
Eivindjn Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Boys! kansje dere burde ta dette på privaten så dere ikke blir anklaga for juks bare en tanke;) alle hjelpemidler er tillatt. Så dette er ikke juks 1 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 alle hjelpemidler er tillatt. Så dette er ikke juks aha men da er det bvare å "PLAY BALL" hehe Lenke til kommentar
Hardwareman Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 aha men da er det bvare å "PLAY BALL" hehe bare å playe ball du å TheGaame Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Ser det er de samme læreplanmålene vi fulgte i år som i fjor så regner med læreren vår ikke fokuserte på HMS-delen. Hvis du føler at du har tid til overs så kan du jo f.eks. avskrive varene i investeringsbudsjettet ditt hvis dere har hatt noe om det. Bare for å eventuelt vise at du også har kompetanse utenfor det som blir spørt etter i oppgaven. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå