Gå til innhold

Bytte OS på server, men beholde md0

Gjest medlem-83883

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

Min server består av en Intel SSD som kun kjører OS, og 5X2TB snurredisker som er satt opp i et software Raid 5 array med mdadm. Raidet ble satt opp med Ubuntu server 13.04 installert på systemdisken. Det jeg lurer på, er om det er mulig å bytte til et annet OS uten å ødelegge raidet. Jeg kunne tenkt meg å gå over til CentOS 6. Jeg ser for meg at jeg bør ta vare på mdadm.conf fra Ubuntu-installasjonen, så kan jeg bare formatere systemdisken og installere CentOS. Er det noen som har prøvd seg på dette tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Det burde nok gå fint ja. Slik jeg forstår det skal mdadm kunne finne raid som er satt opp tidligere hvis man kjører mdadm --assemble --scan.

Skal gi det et forsøk, og krysse fingrene for at det funker.

Lenke til kommentar

Dette er helt uproblematisk. Er egentlig ikke nødvendig å spare på mdadm.conf filen heller. Bare å peise på.

Eneste jeg kom på når jeg leste innlegget om igjen. Metadata på Ubuntu 13.04 kan være v1.2. CentOS 6 ser jeg på min maskin har v1.1. Usikker på om dette kan forårsake problemer når du skal "assemble" md enheten på CentOS 6.

EDIT: Har sjekket man sidene på CentOS 6, den støtter metadata versjon 1.2. Grunnen til at min er 1.1 er at jeg installerte systemet i det CentOS 6 kom ut, og har siden oppgradert til dagens versjon (6.4).

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...