Gjest medlem-83883 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Min server består av en Intel SSD som kun kjører OS, og 5X2TB snurredisker som er satt opp i et software Raid 5 array med mdadm. Raidet ble satt opp med Ubuntu server 13.04 installert på systemdisken. Det jeg lurer på, er om det er mulig å bytte til et annet OS uten å ødelegge raidet. Jeg kunne tenkt meg å gå over til CentOS 6. Jeg ser for meg at jeg bør ta vare på mdadm.conf fra Ubuntu-installasjonen, så kan jeg bare formatere systemdisken og installere CentOS. Er det noen som har prøvd seg på dette tidligere? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Bør bare være å installere og boote, så det bør gå fint. Du kan teste ved å sette inn en annen disk (eller live session) og mounte arrayet. Tips: GNU/Linux-kategorien er nok et bedre sted for sånne spørsmål. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Det burde nok gå fint ja. Slik jeg forstår det skal mdadm kunne finne raid som er satt opp tidligere hvis man kjører mdadm --assemble --scan. Skal gi det et forsøk, og krysse fingrene for at det funker. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Det hadde vært nesten ubrukelig dersom raidet var tett knyttet til en spesifikk installasjon. Men ta vare på mdadm.conf Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Dette er helt uproblematisk. Er egentlig ikke nødvendig å spare på mdadm.conf filen heller. Bare å peise på. Eneste jeg kom på når jeg leste innlegget om igjen. Metadata på Ubuntu 13.04 kan være v1.2. CentOS 6 ser jeg på min maskin har v1.1. Usikker på om dette kan forårsake problemer når du skal "assemble" md enheten på CentOS 6. EDIT: Har sjekket man sidene på CentOS 6, den støtter metadata versjon 1.2. Grunnen til at min er 1.1 er at jeg installerte systemet i det CentOS 6 kom ut, og har siden oppgradert til dagens versjon (6.4). Endret 2. juni 2013 av kpolberg Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Da var serveren oppe igjen med nytt OS. Absolutt ingen problem dette her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå