Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en kjernereaksjon av 1H + 7/3 Li --> 4/2 He + 4/2 He, altså hydrogenkjerne pluss litium med 3 proton og 4 nøytron og får to helium med 2 protoner og 2 nøytroner. Den frigjorte energien er 2,78 * 10^-12 j.

"Regn ut hastighetene til hver av alfa partiklene når vi regner med at de får like mye energi hver. Hvordan omgjører jeg energi joule til fart v?

Det står også " Den frigjorte energien går over til kinetisk energi i de to alfapartiklene". Så jeg antar at man skal bruke formel : Ek= 1/2 m v^2 og blir da v = kvadratrot av E / (1/2 m) --> 2,78 * 10^-12 / (0,5 * 4,0026 u * 1,66 * 10^-27 kg) = 28927590,19 m/s, men fasitten sier 2,05 *10 ^7 m/s

Så jeg lurer på om jeg har gjort det riktig eller hvorfor jeg ikke fikk akkurat samme svar som fasitten?

Takker på forhånd

Videoannonse
Annonse

Ja. Som det står i oppgaven: "Den frigjorte energien går over til kinetisk energi i de to alfapartiklene. Regn ut hastighetene til hver av alfa partiklene når vi regner med at de får like mye energi hver."

Alternativt kunne du fått rett svar ved å bruke all den frigjorte energien, men da måtte du regnet med massen til begge alfapartiklene (2m), noe som gir samme effekt som å dele energien på to når du løser likningen. Den første måten svarer nok bedre til det som legges opp til av oppgaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...