Jappesen Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg er møkka lei min HP-345sc som har gått ut på dato og denne gangen vil jeg igjen bygge min egen pc, men trenger hjelp til å velge/sette sammen utstyr. Spec på HP'n: Microsoft Windows 7 Home Premium x64-based PC Processor Intel® Core i7 CPU 860 @ 2.80GHz, 2801 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s) Installed Physical Memory (RAM) 16,0 GB DDR3 SDRAM nVIDïA GeForce GTX 260 Video Chipset Codename: GT200 Motherboard MSI 2A9C Chipset Intel HS7 (IbexPeak DH) hp BDDVDRW CH20L [bD-ROM] SATA 1.5 Gb/s *********************** Jeg har sett meg ut kabinettet Obsidian 550D som anbefales. Jeg vil ha en Intel I7 m/kjøler, alt annet enn msi HK, Nvidia garfikkort, 16GB RAM m/mulighet for 32GB og PSU. Måvel ha pasta for å montere I7 på sokkelen? Satser på å bruke BD-ROM'en jeg har. Minnehastigheten på 1600Hz kan kanskje være raskere? Ellers har jeg HD's, mus/tastatur og skjerm, Jeg bruker den til backup av filmer og ser på dem. På HP'n hakker ofte på blu-ray, særlig hvis jeg spoler meg frem i filmen. Ellers er det mail/surfing. Netonnet har fått inn de nye Intel prosessorene: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/prosessor/intel-socket-1150 Sum: Bygge en pc kraftig nok for smooth playback av blu-ray. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Klarer virkelig ikke den du har playback av bluray? Prøv å hive inn en SSD Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Prøv å reinstallere Windows. Gjør PCer ofte mye raskere. Lenke til kommentar
DGN Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Sum: Bygge en pc kraftig nok for smooth playback av blu-ray. Hvis playback + mail og surfing er eneste maskinen skal brukes til burde den du allerede har være mer enn god nok. SSD upgrade vil nok hjelpe en del som marius nevner. Og ikke minst en reinstallering. Kan være driver tukling og anna "rot" som gjøre avspilling hakkete. Men om du helst vil oppgradere, og dette muligens er en stuepc til avspilling, ville jeg anbefalt å sjekke ut tråden til Marius som er "sticky", og se på BitFenix Prodigy builden. Dette er en helt grei stuepc som takler ditt bruk og mer. Og til en grei pris også. Håper marius kanskje oppdaterer den med nye haswell 1150 socket også =) Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 i7 prosessor for og spille av Bluray??? Det er ganske så overkill! Hvis du absolutt skal bygge ny maskin, kan du heller kjøpe en apu fra AMD. Men som sagt, så holder det med reinstall og ssd. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvis playback + mail og surfing er eneste maskinen skal brukes til burde den du allerede har være mer enn god nok. SSD upgrade vil nok hjelpe en del som marius nevner. Og ikke minst en reinstallering. Kan være driver tukling og anna "rot" som gjøre avspilling hakkete. Men om du helst vil oppgradere, og dette muligens er en stuepc til avspilling, ville jeg anbefalt å sjekke ut tråden til Marius som er "sticky", og se på BitFenix Prodigy builden. Dette er en helt grei stuepc som takler ditt bruk og mer. Og til en grei pris også. Håper marius kanskje oppdaterer den med nye haswell 1150 socket også =) i3 Har ikke kommet til prisguide enda Ikke Z87 HK heller! https://prisguiden.no/sok?pg-q=Z87&n=0 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hadde en bekjent som ville ha ny laptop. Den han hadde var helt ferdig sa han. Jeg hjalp han med å plukke ut en ny maskin og han var kjempefornøyd. Jeg spurte så om jeg kunne få den gamle maskinen, og dette var helt OK for han. Jeg re-installerte windows, og maskinen "var som ny". Det viste seg at maskinen var under 2 år gammel og fortsatt helt OK. Jeg fikk 3K for den brukt ^^ Så jeg vil absolutt henge meg på anbefalingen om å re-installere og evt kjøpe en SSD. Mail og BR krever ikke mye .. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Og sørg for en clean install, ikke HP recovery eller noe sånt. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Til dere som har svart: Jeg har nettopp re-innstallert Windows og playbackproblemet er det samme som før. Det jeg er interessert i er tips til deler til ny pc. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Til dere som har svart: Jeg har nettopp re-innstallert Windows og playbackproblemet er det samme som før. Det jeg er interessert i er tips til deler til ny pc. Og det eneste du vil bruke den til er blueray/mail/surfing? Her er en overkill PC til riktig pris (inkl skjerm): http://www.finn.no/f...nnkode=41884490 (Hvis du vil bygge selv: i5-4670k og nVidia 760/770) Endret 3. juni 2013 av iFire Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Til dere som har svart: Jeg har nettopp re-innstallert Windows og playbackproblemet er det samme som før. Det jeg er interessert i er tips til deler til ny pc. Med HP recovery, eller clean install? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvis du vil ha et nytt bygg så kan jeg gjerne sette opp et forslag til deg. Hva har du av budsjett? Når det er sagt NEKTER jeg å tro at GTX 260 og i7 860 sammen med 16 GB RAM ikke klarer BR playback. Jeg gjør det samme med en i3, et 5570 og 4GB RAM. Mulig du har faulty HW da, har du kjørt noen diagnoser? Prime 95, Furmark, Memtest ... 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Prøvd å boote XBMCbuntu med Linux Live USB?! Lenke til kommentar
DGN Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Ingen skal selvsagt nekte deg kjøpe ny maskin =D. Som Kyrre nevne trenger vi som skal hjelpe deg et budsjett vi bør holde oss innafor. Eventuelt andre preferanser enn bluray/surfing. Er dette en stuepc? Ønsker du en liten kloss som passer fint på pulten eller i stua etc. Men ofte er det desverre slik at noen som vil oppgradere, kanskje egentlig ikke trenger det. Og da prøver vi være behjelpelig med å spare deg som TS for litt penger =) Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Her er et skjermbilde av blu-ray video når jeg spoler frem så dere kan se selv. Jeg har intet av HP's crapware innstallert og HD'n renskes med bl.a. CCleaner flere ganger daglig og noen ganger i uken defragger jeg. Jeg skal ha: Corsair Obsidian Series 550D Intel Core i7-4770S Samsung 256GB SSD Så trenger jeg hjelp/råd til resten: Grafikkort (max. kr. 1.000), hovedkort, RAM (1600Hz el. høyere), PSU, kjøling samt hva jeg må ha glemt. Den står i stua så den bør være så stille som mulig. Jeg forstår dere ser på dette som overkill, men jeg må få være en freak 1 Lenke til kommentar
DGN Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Her er et skjermbilde av blu-ray video når jeg spoler frem så dere kan se selv. Jeg har intet av HP's crapware innstallert og HD'n renskes med bl.a. CCleaner flere ganger daglig og noen ganger i uken defragger jeg. Jeg skal ha: Corsair Obsidian Series 550D Intel Core i7-4770S Samsung 256GB SSD Så trenger jeg hjelp/råd til resten: Grafikkort (max. kr. 1.000), hovedkort, RAM (1600Hz el. høyere), PSU, kjøling samt hva jeg må ha glemt. Den står i stua så den bør være så stille som mulig. Jeg forstår dere ser på dette som overkill, men jeg må få være en freak En greit stuePC. (kanskje litt overkill for deg). http://www.prisjakt....ist.php?l=52575 CPU: Har valgt en i5 fremfor i7. Men kan selvsagt lett bytte tilbake til i7 hvis det heller ønskes. GPU: kan evt byttes med Asus GeForce GTX 650 Ti 1GB DirectCU II TOP (dette er ikke en MINI kort) Kabinett: Tok en BitFenix, da den ser uttrolig mye penere ut i stua enn 550D PSU: Er mulig en Seasonic X-460FL 460W holder, men er ikke store prisforskjellen opp til 650W, og en 650W vil holde godt nok for framtiden for deg vil jeg nok regne med. Endret 4. juni 2013 av DGN Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Så trenger jeg hjelp/råd til resten: Grafikkort (max. kr. 1.000), hovedkort, RAM (1600Hz el. høyere), PSU, kjøling samt hva jeg må ha glemt. Den står i stua så den bør være så stille som mulig. GPU: 650 eller 7790 (Sniker deg kanskje rett over 1000 lappen hvis du går for TI eller OC modeller. Selv har jeg dette i en HTPC nå og det er helt topp. Tar liten plass, er stille og leverer). HK: Vil ikke uttale meg for mye vedr disse ennå. Det er så nytt. Generelt sier jeg go for Asus. Ram er det mye greit, og billig også. F.eks disse. Selv liker jeg Kingston (vet ikke hvorfor) og jeg liker brikker som tåler mye høyere frekvens, men det er bare fordi jeg klokker på en 1366 plattform. Klokking er ikke på samme viset på nyere plattformer, så bare kjøpt 1600mhz du. PSU: Her har du faktisk en stille og god PSU for en HTPC. Hvis du trenger mer effekt, eller vil ha modulær så kan du se på denne. Vil du ha en PSU for mange mange år sjekk kanskje denne. Budsjett?: Kjøling: Spørs å mye du trenger på den CPU'n din... Kanskje en slik vil være OK. Benytt deg av et frontpanel for manull innregulering av alle vifter, for å redusere støy. Er kabinettet ditt dempet? Kanskje du vil se litt på matter til å fore kabinettet med? [Edit] CPU: Skal man ikke gå for T modeller i en HTPC da? Det het iallfal det før, de som har lav TDP. Og skulle jag hatt HTPC kabinett i dag ville jeg kjøpt dette. Men da går du for et mATX kort og en annen CPU-vifte. Endret 4. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 En greit stuePC. (kanskje litt overkill for deg). http://www.prisjakt....ist.php?l=52575 CPU: Har valgt en i5 fremfor i7. Men kan selvsagt lett bytte tilbake til i7 hvis det heller ønskes. GPU: kan evt byttes med Asus GeForce GTX 650 Ti 1GB DirectCU II TOP (dette er ikke en MINI kort) Kabinett: Tok en BitFenix, da den ser uttrolig mye penere ut i stua enn 550D PSU: Er mulig en Seasonic X-460FL 460W holder, men er ikke store prisforskjellen opp til 650W, og en 650W vil holde godt nok for framtiden for deg vil jeg nok regne med. Jeg likte ikke kabinettet, så jeg fastholder Obsidian. Når det gjelder PSU: http://www.hardware.no/artikler/disse-stromforsyningene-vil-garantert-fungere-med-haswell/133922 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Smart! Les der ja, så du ikke bommer. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 [/size] GPU: 650 eller 7790 (Sniker deg kanskje rett over 1000 lappen hvis du går for TI eller OC modeller. Selv har jeg dette i en HTPC nå og det er helt topp. Tar liten plass, er stille og leverer). HK: Vil ikke uttale meg for mye vedr disse ennå. Det er så nytt. Generelt sier jeg go for Asus. Ram er det mye greit, og billig også. F.eks disse. Selv liker jeg Kingston (vet ikke hvorfor) og jeg liker brikker som tåler mye høyere frekvens, men det er bare fordi jeg klokker på en 1366 plattform. Klokking er ikke på samme viset på nyere plattformer, så bare kjøpt 1600mhz du. PSU: Her har du faktisk en stille og god PSU for en HTPC. Hvis du trenger mer effekt, eller vil ha modulær så kan du se på denne. Vil du ha en PSU for mange mange år sjekk kanskje denne. Budsjett?: Kjøling: Spørs å mye du trenger på den CPU'n din... Kanskje en slik vil være OK. Benytt deg av et frontpanel for manull innregulering av alle vifter, for å redusere støy. Er kabinettet ditt dempet? Kanskje du vil se litt på matter til å fore kabinettet med? [Edit] CPU: Skal man ikke gå for T modeller i en HTPC da? Det het iallfal det før, de som har lav TDP. Og skulle jag hatt HTPC kabinett i dag ville jeg kjøpt dette. Men da går du for et mATX kort og en annen CPU-vifte. GT 650 høres OK ut. PSU: http://www.hardware.no/artikler/disse-stromforsyningene-vil-garantert-fungere-med-haswell/133922 Kabinettet har ikke nok brønner, så det skal byttes ut med Obsidian. Jeg er ikke ute etter en HTPC, men en ordinær pc som står i stua. Jeg har alltid vært fornøyd med Asus. og bygde meg pc'er med Ausus HK og grafikk. Men det er mange år siden nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå