Martjn Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Kjøpte meg et nytt kabinett, og skulle sette sammen pcn. Når jeg trykka på på-knappen skjedde ingenting. Har settet sammen pcer flere ganger uten problemer, så jeg er sikker på at jeg har gjort alt riktig. Alt får strøm. Hovedkortet lyser og skjermkortet lyser. Kan være at prossessoren er ødelagt, men jeg ser ingen grunn til det ettersom jeg har h80i liquid cooling i pcen + at jeg aldri har hatt noen problemer med varme i pcen. Har også settet pinene riktig ( det står hvor de skal på pcen). Har også prøvd med en skrutrekker på power knappen, men det funker heller ikke. Jeg har intel pc, er ikke sikker på hovedkortet og prosessoren, men har 750w cw strømforsyning fra corsiar, asus 660 skjermkort og et corsair obsidian 800d og lg1156 socket på hovedkortet og prosessoren. Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Kanskje det er en extra knott på kabinettet som (kortslutter) hovekortet ditt. Se om det er noen extra der som ikke skal være der. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hvis du er brennsikker på at alt er koblet/kablet riktig, og du har forsøkt å "re-seat" alle komponenter for å verifisere at noe ikke er satt inn for dårlig kan det være noe som kortslutter. Har du noe uisolerte kabler noen plass (skade på plasten) f.eks. Jeg har også vært borti at en H60 gjorde at et maskin ikke fyrte. Dette fordi kobberet på blokka kom borti deler av HK. Trekker du for mye strøm på noen av kablene dine fra PSU? Har du forsøkt å bytte ut noen av kablene dine, kanskje du har noen som er ødelagt (Har vært borti at molex kabler fra PSU som ikke fungerer, når PCIe og SATA gjør. Dette har noe med spenningen (konfigurasjonen av pinner) de ulike utgangene fra PSU har). Har du forsøkt å ribbe maskinen for alt du ikke trenger, for å se om den fyrer, for så å sette inn en og en komponent? [Edit] Har du power knapp direkte på mobo? Hvis ikke kan du kjøpe en billig powerknapp og se om det bare er knappen på kabinettet ditt som er fucked. Endret 3. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Martjn Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Sjekket alt du sa nå, og har ikke det problemet. Lot bare ramen, kjøleren og skjermkortet stå og den starter ikke. Bruker en skrutrekker for og starte pcn btw. (Ikke til vanlig, bare nå som jeg test booter utenfor kabinettet.) Sjekket alt du sa nå, og har ikke det problemet. Lot bare ramen, kjøleren og skjermkortet stå og den starter ikke. Bruker en skrutrekker for og starte pcn btw Endret 3. juni 2013 av Martjn Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hvordan starter du maskinen med skrujern? Kan du ta et bilde av denne ribbede maskinen din, så jeg kan se hva du har koblet opp? Endret 3. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvordan starter du maskinen med skrujern? Kan du ta et bilde av denne ribbede maskinen din, så jeg kan se hva du har koblet opp? du tar skrujernetr, og "jump start" på hovedkortet- der du egentlig skal koble til "power" "reset" med mer gjor dette på min pc som eg hadde fra 2003-2009 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Hvis dette er noe du driver med vil jeg anbefale en liten kabellask med en bryter på. Får du kjøpt rundt forbi for en hundrelapp. [Edit] Har du kanskje ødelagt jumperen med skrujernet ditt? Endret 3. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvis dette er noe du driver med vil jeg anbefale en liten kabellask med en bryter på. Får du kjøpt rundt forbi for en hundrelapp. [Edit] Har du kanskje ødelagt jumperen med skrujernet ditt? testa det på den pcn den levde i 6 år. kjøpte en shit av HP stasjonær i 2009 .... bygde ny i sommer ifjor. men nei det er ikke til å anbefales å gjøre Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Du kan jo også ha vært uheldig å ha ødelagt hovedkortet ditt når du har hatt det utenfor kabinettet. Et menneske har mer enn nok spenning i kroppen til å antenne en gass/skape en eksplosjon i form av statisk elektrisistet, så det kan jo være du har hærpa det. It happens .. Lenke til kommentar
Martjn Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Har bare prøvd og jump starte 2 ganger, er ikke noe jeg vanligvis gjør. Bruker et statisk elektrisitet bånd, + kabinettet tar imot statisk elektrisitet eller noe, så jeg tar på det før jeg rører komponenter. Men kan ha skjedd selvom. Hadde hovedkortet lyst om det hadde fått statisk elektrisitet? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Vondt å si ... Starter maskinen 1 sec og slår seg av, eller skjer det ikke en dritt? Har du prøvd clear cmos / ta ut og inn batteriet? Endret 3. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Martjn Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Den starter ikke i det heletatt. Viftene går ikke( har 1 120 mm på radiatoren) har prøvd og resete cmos. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvis ikke det skjer noe som helst lener jeg litt mot at CPU er gåen. Dette er jo det eneste som kalkulerer noe som helst, så uten denne er det ingen respons. Men det blir litt gjetning. Lenke til kommentar
Martjn Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Har prøvd med 2 cpuer Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Ok .. 1. Du har testet to CPU og to hovedkort (Mot hverandre også regner jeg med). Da kan vi så godt som eliminere dem. 2. Du har kontroll på kabling, kobling og kortslutning, vi sier at det er OK. 3. Du har ribbet maskinen for alt hardware du ikke trenger (regner med dette innebærer ROM, HDD, SSD, GPU, alle rambrikker utenom 1 (og prøvd med forskjellige brikker) . Du kan fyre uten GPU du får bare ikke bide. 4. Du er sikker på at skrujerntrikset ditt funker. Hva gjenstår da? PSU er vel det eneste ? Endret 3. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Sjekket alt du sa nå, og har ikke det problemet. Lot bare ramen, kjøleren og skjermkortet stå og den starter ikke. Bruker en skrutrekker for og starte pcn btw. (Ikke til vanlig, bare nå som jeg test booter utenfor kabinettet.) Dette har jeg gjort masse. Er ikke farlig å starte PC sånn i det hele tatt. Jeg har også hatt en on-off knapp som var ødelagt og klippet knappen av for å ta ledningene borti hverandre for å starte PC. Det er det som skjer når du trykker på knappen uansett, gjorde dette på min gamle PC i mange år fordi jeg var så lat at jeg ikke gadd å bytte knappen Men det er selfølgelig ikke å "anbefale". Det virker som om du har ganske peil på mekking av PC. En gang jeg byttet HK så hadde kjøleren satt seg fast på CPU ganske hardt, jeg brukte ikke mye krefter men jeg måtte dra litt for å få den av. Det som skjedde da var at en pin på CPU ble løs (tror jeg) og den ble ødelagt. Da ble det svart Har også erfart at det har vært koblet for mange vifter (og ting som tar strøm) på selve hovedkortet, selv om det er uttak til det der så klarte HK ikke dette så bra. Da kom det lys på hovedkortet og ble svart etter ca 1 sekund. Har du koblet den lille høyttaleren på HK? Den gir forskjellige meldinger (piper forskjellig) ved forskjellige feil. Når jeg hadde et liknende problem en gang så koblet jeg på denne og vips så visste jeg hva som var feil. Det står som regel i HK boken hva de forskjellige pipene betyr, men det var lenge siden så jeg vet ikke hvor mye det er brukt i dag. Har hovedkortet et feilmeldings display på seg? Jeg har det på mitt hovedkort og når noe ikke er riktig så får du feilkoder som sier hva som er galt. Ellers så er forslagene her bra, samme som jeg pleier å gjøre når jeg får slike feil. En siste løsning er å måle forkjellige ting på hovedkortet med ett multimeter for å sjekke at alt får riktig strøm, dette er det de gjør noen ganger når man sender PC inn til produsent. Jeg kan ikke noe om det så jeg tror noen andre får hjelpe deg der... PSU, som sagt over, kan også se ut som den virker uten at den faktisk gjør det. Jeg har opplevd en gang at PC "startet", lyste opp for så å bli svart, men fant ut at det var PSU alikevel. PSU kan virke "litt" og skape slike problemer, høres rart ut men Håper du skriver her når du har funnet ut av det, skriv også hvordan du fant det ut så er du snill. Det hjelper veldig med kollektiv erfaring :) Endret 3. juni 2013 av blablabling Lenke til kommentar
Martjn Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Blabla, det skjedde med meg også for en liten stund siden.Kjølepastan som fulgte med satt fast som lim, så den ble røska ut av socketen ^^ Endte med at jeg måtte kjøpe ny prosessor og HK. Men når jeg finner ut av det skal jeg skrive her Skal prøve med et annet hk og prosessor (kan være at begge er ødelagt, det ene har bare ligget i en boks) også skal jeg prøve med en annen strømforsyning jeg får låne av en kompis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå