Kristiansland Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg kan ikke snakke Rulle-R og jeg bor i Lofoten. Er det nødvendig å lære Rulle-R eller det er ikke dårlig? Morsmålet mitt er tysk og jeg er fra Tyskland. Takk. Lenke til kommentar
Kristiansland Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Ingen ønsker å svare meg, jeg gir opp. :( Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det er ikkje nødvendig nei. Eg har ikkje rulle-R og vil aldri lære meg det. Lenke til kommentar
Kristiansland Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Ah okay, da skal jeg fortsette å bruke som vanlig Skarre-R. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Ah okay, da skal jeg fortsette å bruke som vanlig Skarre-R. Det er ikke korrekt å ha skarre r i lofoten. Lenke til kommentar
Kristiansland Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Men forståelsen gjør allerede? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Fotballtreneren Per-Mathias Høgmo er Gratangen som jo ikke er så innmari langt fra Lofoten i nordnorsk målestokk, og skarrer, og har så vidt jeg vet klart seg bra med det hele livet. Og han er langt fra den eneste. Noen vil kanskje synes det høres litt fremmed ut, men man blir forstått. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det er ikke korrekt å ha skarre r i lofoten. For ein tilflyttar som har skarre-r er det heilt normalt. Kva legg du i "korrekt"? Ein som er oppvaksen i Lofoten har normalt ikkje skarre-r, men det betyr ikkje at tilflyttarar ikkje kan ha det. Men forståelsen gjør allerede? Alle forstår deg, uavhengig av om du har rulle-r eller skarre-r. Dialektane er blanda over alt her i landet etter som folk flytter rundt omkring. Ingen bryr seg om du rullar eller skarrar. Mange vil endre dialekten sin (bevisst og ubevisst) når dei flyttar, men det er etter mi erfaring få som endrar frå skarre-r til rulle-r. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå