Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt skjermkort til en S775 plattform

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en pc som er basert på LGA775 og står pr idag med en Q6600 cpu.

Har lyst å prøve å beholde denne litt lenger, og lurer derfor på om jeg når et tak mtp skjermkort å kjøpe til denne? Vil det være et punkt hvor prosessorkraften ikke klarer å holde følge med et evt skjermkort?

Jeg kjører dette på et Gigabyte GA-P35-DQ6 hovedkort, som evt har muligheten for SLI/Crossfire. Vil det gjøre noen forskjell?

Og til slutt. Hvilket skjermkort vil dere anbefale til denne riggen? Jeg er ikke avhengig av å kjøre alt på ultra super duper mega så lenge ting flyter greit. Ikke vet jeg hva jeg kommer til å spille heller, for jeg har ikke brukt riggen på lenge :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tenkt så mye på prisklasse, men 3000,- er nok i øvre sjiktet ja :)

Vil være mer komfortabel med rundt 2000 +/- 500.

Har lenge hatt en forkjærlighet for AMD men har ikke vært på "scenen" en stund så vet ikke hvordan det ligger an for tiden...

Lenke til kommentar

Kort svar er nei

Litt lenger svar er det kan variere i forskjellige kjøle løsninger, og noen kort kan være overklokket fra fabrikk eller komme med mere en 2gb vram som er standard på 770

Edit

var litt for sen :p

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

S775 er fint til enkelte ting. Skal du spille MMO blir det lit veikt. Jeg oppgraderte min [email protected] under guild wars 2 betaen, og World vs World vs World gikk fra slideshow til absolutt spillbart, selv med samme skjermkort. Ytelsen økte også ganske betraktelig i mange spill, spesielt RTS spill, men også i spill som GTA4 og Saints Row3. Nå hadde jeg kun et GTX285, og likevel var CPU faktisk bottleneck i flere spill.

Du kan selvsagt satse på å beholde skjermkortet etter du oppgraderer resten, men du betaler litt ekstra for de dyre kortene. Et fabrikk overklokket GTX660 eller 7870 vil være ca like raskt som beste kort i GTX500 serien, altså et kort som kostet godt over 3000kr for et og et halvt år siden, så hvis du tenker å vente litt med å oppgradere ville jeg spart en tusen lapp og kjøpt 660/7870.

Om skjermkortet du kjøpte er fra samme periode som q6600 sitter du i bestefall på en 9800gtx, og midrange kortene i dag til rundt 1500kr (660/7870) er mange ganger raskere.

Du bør forøvrig ha en god overklokk på q6600, da den har gode muligheter for overklokking, noe som vil strekke skjermortet endel lengre.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på et 8600GT eller GS om jeg ikke husker helt feil :) Vifteløst sådan ;)

Så det meste vil være en oppgradering ;)

Har ikke klokket CPU i det heletatt da jeg har hatt en crappy kjøler på den. Har en helintegrert vannkjøler på den nå, men et eller annet i maskina er dødt for tiden, så jeg har ikke fått prøvd å klokka noe særlig med den. I tillegg så var det vel snakk om at Q6600 kom i 2 steppinger hvor den ene var lite klokkbar, og jeg tror det er den jeg har :/

Lenke til kommentar

Hvis du har en 8600GT snakker man nesten ti ganger bedre ytelse på et 660/7870.

Q6600 har B3 og G0 versjonene. B3 versjonene stopper stort sett i 3.0-3.2GHz området og G0 kan ofte gå 3.6GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...