Miss Daisy Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg er på let etter ny bruktbil, og har funnet en som er hos Møller Bil over 592 km fra der jeg bor. Møller bil har tilbudt å frakte bilen til neste Møller Bil nærmere meg, som da ligger 179 km fra der jeg bor, men da må jeg kjøpe bilen usett/uprøvd og bare hente den der. Å kjøpe bil usett/uprøvd strider mot all fornuft, men hos en seriøs forhandler som Møller Bil, bør man ikke kunne stole på dem at man ikke kjøper katta i sekken? Bilen har 12 mnd garanti, så jeg føler meg trygg på den, selvfølgelig hatt alle servicer, og Møller Bil verkstedkontrollerer bilen, og jeg har fått NBF tilstandsrapport på mail som det var B på alle punkter som er tilfredstillende for en 2009 modell. Her er hva Møller Bil selv skriver: "Når du handler bruktbil av oss skal du føle deg trygg. Derfor har vi Norgesgaranti som skal gi deg trygghet og sikkerhet ved kjøp av bil hos oss. Norgesgaranti omfatter: garanti, bytterett, mobilitetsgaranti, verkstedskontroll, bytte av brukt mot brukt. Alle våre biler leveres verkstedkontrollert med tilstandsrapport." Kan man kjøpe bruktbil fra seriøs bilforhandler usett? Hva er dine synspunkter eventuelt erfaring? Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøpe bil usett og uprøvd, både fra forhandler og privat. Akkurat når det gjelder Møller ville jeg vært ekstra påpasselig, men det er nok bare på grunn av egen erfaring med dem. Hvis du har veldig lyst på den bilen, så ville jeg tatt meg tid til å dra innom Møller for å se på den selv om det er et lite stykke unna. Better safe than sorry... Lenke til kommentar
Miss Daisy Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 2R, hva er din erfaring med Møller bil siden du mener en skal være ekstra påpasselig der? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 60 mil er da ingenting. Bare å ta turen for å se det.. Under sist runde jeg lette etter bil så jeg på to biler mer enn 50 mil unna, i hver sin retning selvsagt.. Og jada, jeg kjørte bare en snartur for å se på.. En om gangen med noen uker mellom. Lenke til kommentar
aBadMan Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg kjøpte bil i Lyngdal, jeg bor i Tromsø. Det var hos forhandler, jeg er veldig fornøyd med bilen min (har hatt den i 1 år snart). Det var noen småting som måtte bli fikset, men det betalte forhandleren for. Om du har mulighet for å dra å se på bilen så anbefaler jeg at du gjør det. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ser ikke helt problemet, hvis du har garanti, har du jo garanti. Er ikke slik at hvis den detter fra hverandre så er selger fritatt. Den selges jo ikke som den står når det er garanti på. Er det gode bilder og kjøper svarer på spørsmål over tlf er det absolutt ikke noe problem. Finner du feil du ikke forventet, skal du være dekket. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Garantien har verdi for ting som skjer underveis, men ikke mot eksempelvis stygg lakk og sånt. Man må rett og slett se bilen selv om man skal være sikker på at man synes den er ok. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Det er vel flere måter å løse dette på? Jeg anbefaler deg å bli medlem i NAF, først og fremst. Så kan du høre med de hva du kan forvente av en den bilen og hvor "ille" det må være før du kan snu i døra etter å ha reist 18 mil for å kjøpe bilen usett. Hvis det er garanti på den, kan du en mnds tid før garantien går ut ta bilen på en garantitest. Da vil de se over bilene og påpeke ting som forhandler bør utbedre, i henhold til garantien. Hvis de nekter, er det bare å kjøre forbrukerrådet og full pakke. Så lenge du er NAF-medlem kan du få advokathjelp der og hvis de i tillegg har grunnlag for å mene at forhandler må rette opp diverse feil, tenker jeg du har en sterk sak. Hvis du vil gjøre det litt annerledes, ber du forhandler kjøre bilen på en NAF-test for deg. Bestill time i ditt navn og presiser at det ikke er Møller som skal ha rapporten. Hvis bilen kommer tilbake feilfri, er det vel bare å slå til? Hvis forhandler ikke vil ha den på test, eller mener tilstandsrapporten er bra nok, trenger du jo ikke kjøpe den? Det er litt opp til deg hvor nøden du er på akkurat denne bilen og hvor hardt du vil stå på krava, bare for å slippe å dra 50 mil. Jeg har en kompis som bor i trondheim. For et par år siden hjalp jeg han med å finne en bil. Den stod i Stavanger. Han bestilte NAF-test på bilen og den kom tilbake uten noen særlige merknader. Så snakket han med selger igjen og sa han ville komme og se på bilen, og om den var som NAF påpekte, kjøper han den der og da. Så reiste han fra Trondheim til Oslo, så kjørte vi fra Oslo til Stavanger i min bil og titta på bilen. Han skrev under kontrakten og førte over penger, og så kjørte vi tilbake til Oslo. Endret 3. juni 2013 av johanf Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Kjøp aldri bil usett/uprøvd. Dersom du ikke har god peil på bil, ta med deg en som har, eller ta en NAF-test (helst begge deler). Garantien dekker (det meste av) feil som oppstår etter at du har fått bilen, men skader/feil som du ville oppdaget ved en besiktigelse dekkes ikke. Det er kjedelig, dersom du er ihuga ikke-røyker, å få en bil som viser seg å være godt innrøkt, eller, dersom du er allergisk mot dyr, få en bil som har hundehår i baksetet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Tar heller en bomtur enn å kjøpe en bil usett! 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hadde stolt på Møller. Møller har norgesgaranti, så det er bare å ta garantiutløpstest på den så fikser de det som dukker opp for deg på nærmeste møller verksted. Ser ingen grunn til å ta bilen på test hos naf FØR kjøp, naf test rett før garantien går ut derimot er lurt. Men å kjøpe bil usett fra en mindre forhandler skal jeg ALDRI gjøre igjen, det finnes så ufattelig mange useriøse folk der ute. Har kjøpt totalt 3 biler fra forhandlere, og det har vært rot med alt mulig. De driver jo bevist å lurer deg å unnlater å fortelle deg MASSE. Siste bilen jeg kjøpte var nylakkert, og 100% rustfri. Forhandleren har prestert å lakkere OVER rusten, så nå begynner det jo å skinne igjennom. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Kjøpe bil usett/stole på bilforhandler? NEI! 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Er alltid et dilemma det der. Generelt, om bilen har fulgt servicer og den ikke har noe å utsette på EU kontroller osv, den ikke har eftelser og forhandler gir garanti så er den sannsynligvis verdt det den står for. Er den normalt vedlikeholdt så bør den ikke være en rusthaug og lakken er som forventet på en 2009 mod. Hadde sjekket litt på honest john på modell og årsmodellen og sett om det var typiske feil på den som var dyre. NAF tester koster vel rundt 2500,- er ihvertfall det det har ligget på når jeg har sjekket. Har man 10 biler man vurderer, koster det 25000,- å sjekke alle på NAF test. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Ville ikke kjøpt en kopp kaffe usett hos Møller en gang. Nå har Møller her i Tromsø hoppet over til Sulland, men hadde litt å gjøre med dem mens de enda var Møller. Opplevde faktisk at de dikta opp feil på en eukontroll. De påsto att bilen min hadde oljelekkasje av en slik omfang at det var en toerfeil. Og om jeg husker rett så er kriteriet at det da skal være synlige oljeflekker på bakken under bilen. Jeg har lyst garasjegulv, og det var aldri en flekk på det. Bilen brukte heller ikke olje. Men ettersom jeg fortsatt var innenfor bruktbilgarantien, så mådde de selv dekke kostnadene på 12500,- for en fiktiv mangel. Det var også litt tull under kjøpet av bilen med papirer som aldri ble sendt, dekk som var montert med feil rulleretning og en selger som egentlig ikke hadde peiling på hva han solgte. Og de har hadde i tillegg noen sinnsyke priser på verkstedet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Man må selvsagt kjenne sin forhandler. Tenkte mer generelt. Om en bil har fulgt alle servicer, hatt normalt vedlikehold, blir solgt med garantier og ikke har noen kjente typiske feil, har gått gjennom eu kontrollert uten store mangler, nylig er eu kontrollert uten store mangler, ikke har heftelser osv så vil man som kjøper ha sjekket det grunnleggende. Har man få biler man ser på kan man ta en naf test, men ofte har man en liste med biler og skal man bruke 25000,- på naftester så kan man satse på at om det dukker opp feil så koster det mindre å reparere. Ville vært skeptisk om bilen hadde en dårlig historikk med kort tid mellom verkstedbesøk, mange feil på eu kontrollene, mange kjente feil på modellen, og null vedlikehold. Har faktisk kjøpt hus usett, men var likevel rimelig trygg av ulike årsaker. Personlig valgte jeg å utelukke biler som ikke var i relativ nærhet, men det var fordi jeg nå så etter eldre biler som kunne ha flere feil og mer rust. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå