henrikrox Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Har lyst på ny PC men har ventet på haswell, nå som det begynner å komme, så lurte jeg på om noen hadde annonsert noen pcer/ultrabooker med iris 5100 evt iris 5200 pro. Bare lurer, fordi grunnen til at ultrabooks ikke har falt meg i smak, er pga dårlig 3d ytelse, selv i enkle spill som league of legends etc. Noen som vet om noe? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Ut fra det jeg har sett kommer foreløpig iris pro ikke til å bli brukt i ultrabooks grunnet varmeutvikling, kun de vanlige haswell prosessorene med HD4600. Slik jeg ser det er prosessorer med iris pro bortkastet til bærbare maskiner så lenge de ikke blir benyttet i ultrabooks. Vanlig haswell CPU + Nvidia GT740M = samme pris og bedre ytelse enn en haswell CPU med iris pro. Det eneste som er bedre er varmeutviklingen, dette burde ikke være et stort problem i vanlige bærbare. Så slik jeg ser det bommer både intel og laptop produsentene, ENESTE grunnen til å velge en iris pro haswell prosessor er om man kunne putte den i en ultrabook og få brukbar grafikkytelse. Jeg tror og håper intel innser dette på sikt og setter ned prisen, samt at laptop produsentene også innser dette og klarer designe ultrabooks som klarer å håndtere varmeutviklingen fra iris pro + haswell. Slik det er nå ser jeg bare ett bruksområdet for iris pro og det er i mediemaskiner/medieservere koblet til TV som kan nyte godt av litt bedre GPU ytelse. I vanlige bærbare er haswell + AMD/Nvidia GPU bedre og billigere. Selv hadde jeg kjøpt en haswell ultrabook med iris pro på dagen om jeg kunne få den for en god pris, da snakker jeg om prisklassen 5-6000,- Men det ser ut som det bare blir en ønskedrøm. Dette så klart med gode specs utenom, dvs fullHD/HD+ skjerm, bakbelyst tastatur og SSD eller SSD cache. Endret 2. juni 2013 av OC-Freak Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Jeg tviler på at Iris/Iris Pro blir å se i Haswell laptopprosessorene. I så fall er det dumt, for det er vel i laptoper de ville ha gjort mest nytte for seg. Men det er vel strømkravene som blir for store. Den sterkeste prosessoren for laptoper er - i hvert fall foreløpig - Core i7-4930MX, og den har bare den vanlige HD 4600 chipen. Endret 2. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Det er nok bare et tidsspørmål før det kommer modeller for bærbare maskiner dog. Ellers er jo bruken enda mer begrenset, spesielt så lenge prisen er så høy. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Tja, jeg vet ikke ... Haswell'er for laptoper (i7'er) er foreløpig: 4700MQ, 4800MQ, 4900MQ og 4930MX "Extreme" Alle med HD 4600. Du mener det kommer en enda mer "extreme" prosessor enn extremeprosessoren, med Iris eller iris Pro i? Vi kan håpe ... men som sagt, jeg tviler. Og jeg tviler enda mer på at det går å sette en slik i en såkalt ultrabok i så fall, da det er bare de laptopene med størst og best kjøling (og batteri) som overhodet kan huse Extreme-prosessoren slik den er nå. Endret 2. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 For min del kunne det gjerne vært en CPU klokket til bare 1.8-2GHz for å redusere strømforbruket på CPU delen og så inkludert iris pro for bedre grafikk. men ja det er nok tvilsomt om det kommer i ultrabooks, men håper likevel det kommer i mindre maskiner ihvertfall. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ifølge denne artikkelen (http://arstechnica.com/gadgets/2013/05/intels-iris-wants-to-change-how-you-feel-about-integrated-graphics/) står det at Iris 5100 vil komme i ultrabooker med en TDP på 28W, samtidig som at det kommer prosessorer med 15W TDP og HD 4600 til mindre ultrabooks. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Ifølge denne artikkelen (http://arstechnica.c...rated-graphics/) står det at Iris 5100 vil komme i ultrabooker med en TDP på 28W, samtidig som at det kommer prosessorer med 15W TDP og HD 4600 til mindre ultrabooks. Ja, men det er jo gode nyheter. Særlig 4950HQ ser spennende ut for oss som foretrekker litt større laptops. Hvis Iris Pro klarer nye og relativt krevende spill på medium grafikk, er nok mye av behovet for et dedikert grafikkort borte for svært mange. Endret 2. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 iris pro er allerede testet hos blant annet anandtech: http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphics-review-core-i74950hq-tested Og noen revolusjon er det ikke, Iris 5200 ligger rundt Nvidia GT635M nivå. Dvs kraftig nok til at man ihvertfall kan spille alle spill, selv om man må på low for en del. Bare å håpe at 5100 ikke er mye svakere. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Men behovet for dedikerte grafikkort med ytelse under - la oss si GT 650/750 eller deromkring, ser ut til å bli forsvinnende lite. Særlig med tanke på at en Haswell med Iris Pro trekker mye mindre strøm enn 1 prosessor + dedikert grafikkort med tilsvarende ytelse. Og sammen med at Haswell'ene sies å være veldig flinke til å spare strøm - mye mer enn TDP-tallene skulle tyde på, så er det et godt framskritt. Men revolusjon - nei. AMD ser jo også ut til å satse hardt på høyere grafikkytelse innebygd i prosessoren, så markedet for dedikerte skjermkort i lav- og middelklassen blir merkbart mindre. Et par generasjoner til nå, så er det bare de aller mest fps-hungrige forbrukerne som har behov for noe dedikert skjermkort i det hele tatt, tipper jeg. Endret 2. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jepp Sitter akkuratt nå på min gamle 13,3" acer timelinex 3820TG med AMD HD5650 grafikk og tenker..... rart at grafikkytelsen på denne ikke er overgått frem til i dag på 13"maskiner....... Tror det er bortimot beste laptopkjøpet jeg har gjort, så det har hendt at acer har kommet med noen gode maskiner Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Nå skal ASUS visstnok lansere ny Zenbook på Computex med nettopp Iris 5100 og 2560 x 1440 skjerm ifølge AnandTech (http://www.anandtech.com/show/7012/asus-zenbook-infinity-28w-haswell-with-iris-5100-graphics-2560-x-1440-panel). Skal bli interessant å se på ytelsen til Iris og om de lanserer en ny UX32VD med for eksempel GT 730M. 2 Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Ultrabook med Haswell og Iris Pro grafikk. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Venter også på Iris Pro 5200 på flere bærbare. Ser multicom selger 2 stk med Iris 5200. Men håpte at ASUS snart kom ut med dette Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ser ut som asus bare kommer med iris 5100. Tenker da på zenbook ininity. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 hmm. Lurer veldig på om eg skal gå for multicom sin. Denne her: http://www.multicom.no/Arctic-W740S-14-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4750HQe-8GBe-256GB-SSDe-Iris-Pro-graphics-5200e-Uten-operativsysteme-1e9-kg-Multicom/cat-p/c100560/p10626652 Men litt skeptisk, noen som kan fortelle meg fordelene og ulempene med Iris 5200 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå