Gå til innhold

Ferie for 40000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

40-50k kan holde rundt et halvår om du er villig til å leve nøkternt og ikke oppholder deg lenge i de aller dyreste områdene. Hva du bør gjøre er selvsagt helt opp til deg, dine interesser og ønsker.

 

Jeg er tilbøyelig til å anbefale tog som fremkomstmiddel, gjerne sørøstover mot Balkan og forbi. India på langs (med fottur i Himalaya som avslutning) er et annet attraktivt alternativ. Sørøst-Asia er en trofast slager blant budsjetturister med mye opplevelser til lave priser. Jeg kom tilbake fra Afrika for et par timer siden, der er mulighetene for eventyr enorme, men infrastrukturen tildels såpass dårlig at det er vanskelig å reise veldig billig.

 

Selv om du har en del penger og ubegrenset med tid er det viktig å prioritere. Sett deg ned og tenk skikkelig gjennom hva du vil ha ut av dette. Slike muligheter dukker ikke opp hver dag, så det er verdt å gjøre det skikkelig når det først skjer.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet NAV for å få dagpenger og deretter jaktet på jobb med ansettelse frem i tid, da får du også dagpenger i mellomtiden.

 

Når jobben først er i boks ville jeg ha unt meg en lang og god ferie med skikkelig god samvittighet!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet NAV for å få dagpenger og deretter jaktet på jobb med ansettelse frem i tid, da får du også dagpenger i mellomtiden.

 

Når jobben først er i boks ville jeg ha unt meg en lang og god ferie med skikkelig god samvittighet!!

God samvittighet ved å svindle staten? Hadde heller blitt flau.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Man svindler ikke staten ved å få dagpenger mens man leter etter jobb.

 

Synes det blir feil å utnytte ordningen på den måten når ts tydeligvis ikke har pengeproblemer.

Man vi har alle våre forskjellige verdier, jeg skal hvertfall aldri benytte meg av dagpenger med mindre det stod om mat eller tak over hodet.

Lenke til kommentar

Synes det blir feil å utnytte ordningen på den måten når ts tydeligvis ikke har pengeproblemer.

Man vi har alle våre forskjellige verdier, jeg skal hvertfall aldri benytte meg av dagpenger med mindre det stod om mat eller tak over hodet.

 

Skal man ikke få dagpenger mens man leter etter jobb.

 

Er vel nettopp derfor man får dagpenger!!!

Lenke til kommentar

Trådstarter er ute etter eventyr, ikke trygdetilskudd eller nitrist pakketur til en egyptisk avgrunn.

 

Sterling Hayden har oppsummert det hele bedre enn de fleste:

"To be truly challenging, a voyage, like a life, must rest on a firm foundation of financial unrest. If you are contemplating a voyage and you have the means, abandon the venture until your fortunes change."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på temaet dagpenger har jeg også et tips å komme med angående reise i Europa. Man kan flytte til et europeisk land og få dagpenger i inntil 3 måneder. Da har man en fin anledning til å reise litt rundt på ”si” uten å bryte noen lover eller ha den minste dårlig samvittighet. Hvis man for eksempel får dagpenger i Tyskland er det ikke noe i veien for å ta en weekendtur til Frankrike, Belgia, Tsjekkia, Ungarn, Nederland, Polen osv. (the list goes on).

 

Jeg vurderer faktisk å si opp jobben min for å ta 3 måneder betalt i Europa. Men noen ting bør man være klar over. Dersom man er skyld i sin egen avgang (frivillig oppsigelse) må man ta de første månedene uten støtte. Derfor kan man reise utenfor Europa i denne perioden. For det andre må man ha mottatt dagpenger i Norge en måned før man kan reise ut i Europa med støtte. Derfor har jeg følgende oppskrift som er helt lovlig:

 

1) Etter du har hatt din siste arbeidsdag reiser du 2 måneder til et eksotisk sted utenfor Europa. Kan foreslå både Afrika, Asia og Latin-Amerika. Dette forutsetter selvsagt at du har minimum 20 000 oppspart, men det har jo du.

 

2) Reis hjem og motta dagpenger i Norge i en måned. Denne måneden kan du gjerne oppleve det beste av norsk natur langs kysten, på fjellet eller gjøre whatever annet du måtte ønske.

 

3) Søk Nav om å ta med dagpenger i et EØS-land i 3 måneder (her er det bare å velge og vrake)

 

Personlig ville jeg kanskje valgt Berlin fordi jeg har lyst til å forbedre tysken min. Dessuten ser det kanskje ikke så bra ut hvis man som nordmann melder seg arbeidsledig i Spania eller Hellas av visse finanskrisemessige årsaker. Men også det er faktisk helt lovlig.

 

Nedlah

Lenke til kommentar

Når det gjelder Asia er et tips å fly inn til Bangkok, Kuala Lumpur, Singapore eller Jakarta og ta det som det kommer. Thailand begynner å bli ganske ”turistifisert”. Men du kan reise fra Bangkok til både Kambodsja, Burma eller Laos (der holder pengene lenge). En annen mulighet er å fly inn til Singapore og reise med båt eller lavprisflyselskap til Indonesia. Eller selvsagt rett til Jakarta fra Norge. Filippinene kan også anbefales.

Lenke til kommentar

Er det mulig å skyte seg selv mer i foten?

 

Haha.

Nå snakket jeg om jobb holdninger, da.

 

Men er ikke til å stikke under en stol at utlendingene i landet vårt er mestere til å utnytte systemet.

 

Men dette er vel tidenes OT. :D

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...