Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN med 4 maskiner, hvordan?

Anbefalte innlegg

Prøver igjen. Vet at det er mange lignende tråder, men fant ingen som passet akkurat for meg. Hvordan skal jeg sette opp et nettverk med ADSL på, men 4 maskiner. Bruker router. Mulig dette er en simpel sak, men har ikke vært på LAN før, og det er litt stusselig når folka kommer og ingenting funker... Altså, hva slags innstillinger? hvordan skal det kobles? Har telenor...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL modemet skal kobles mot routeren, og så er det bare å koble maskinene mot routeren. Alle maskiner bør ha en egen unik ip adresse fra riktig serie. Kommer litt an på hvilken router du bruker, men ofte kan du bruke f.eks 192.168.0.50, 192.168.0.51 osv. Pass på at du ikke gir noen maskiner samme ip adresse. Du må også sette opp subnet mask. Man kan ofte bruke 255.255.255.0 men det også er litt avhengig av router. Det kan også være en fordel å sette opp riktige DNS adresser. Alle maskinene bør tilhøre samme arbeidsgruppe. Sjekk også http://www.hardware.no/guider/nettverk/index.html

Lenke til kommentar

Om routeren har dhcp er det vel ikke nødvendig å sette opp ip addresser og slikt siden dette blir konfigurert automatisk. Nå vet jeg ikke hvordan dette er med Telenor, men her er det bare å plugge routeren til uplink på switch og alt er oppe å går med det samme så lenge alle maskinene er konfigurert til å motta ip-addresse automatisk.

Lenke til kommentar

Sjekk oppsettet på din PC. Hvis alt står på automat, og den virker på routeren, er det ingen grunn til å drive og sette ting manuelt. Hvis den har en DHCP- erserver bør alt gå som en drøm. Det eneste du trenger er å sørge for alt alle PC- ene er i samme arbeidsgruppe. Hvis dere har tenkt å dele filer, er det lurt å dele en mappe på maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...