The Stig Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Er i ferd med å lage meg en liten kombinert media- og filboks. Tanken er å kjøre KVM i bunn og deretter lage to VM-er, XBMC for mediabiten og Debian/Ubuntu for filbiten. Tenker å pakke det hele inn i et Fractal Node 304 kabinettet som har formfaktor Mini-ITX, det begrenser altså utvalg av hovedkort en del. I tillegg er jeg på ganske stramt budsjett: Lurer derfor på om noen har erfaring med hva som kreves som minimum av CPU for å trekke KVM med to VM-er. De offisielle systemkravene gir liksom ingen pekepinn på det. Har i utgangspunktet siktet meg inn på Intel-prosessorer ettersom jeg ideelt sett vil slippe et dedikert skjermkort til mediabiten (og har god erfaring med Intel HD-serien til mediabruk). Ser at selv de rimeligste prosessorene i i3-serien har støtte for VT-d, men det er jo nødvendigvis ingen automatikk i at prosessorren har nok krefter av den grunn. Endret 2. juni 2013 av The Stig Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) KVM vil ikke ha store problemer så sant prosessoren støtter Intel VT-x eller AMD-ekvivalenten. Det du vil slite med er grafikk, da du mister nyttige til som hardwareaksellerasjon av video (og så godt som alt annet enn basic 2D) med det emulerte grafikkortet KVM tilbyr gjesten. En løsning på dette kan være PCI-passthrough av grafikkortet (via VT-d), men dette er et litt vrient område, med få kombinasjoner av grafikkort og hovedkort som faktisk fungerer. Tviler på at det virker med integrerte kort i Intel HD-serien. PCI-passthrough av en diskkontroller går også an, til filserver-VMen, for å få bedre IO-hastighet, men jeg har selv hatt problemer med å få det til å fungere i KVM (IBM M1015-kontroller). Dette er dog et par år siden jeg prøvde. Ser ærlig talt ikke helt poenget med å gjøre det slik i et såpass enkelt oppsett med bare 2 VMer. (Sånn rent bortsett fra at det er potensielt skikkelig kult, såklart). Sånn praktisk sett er det vel like greit å kjøre begge oppgaver "rett på jernet" i samme OSet? Endret 2. juni 2013 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Hehe, er helt enig i at det funksjonsmessig / praktisk sett har lite for seg. Om jeg ville sette det opp så enkelt som mulig kunne jeg nok fint klart meg med kun ett OS som kunne doblet som både media- og filserver. KVM kommer inn i bildet ettersom jeg har et ønske om å lære meg mer om det - jeg tenker for eks. å senere legge på nok et VM for å ha til webutvikling (debug deployment plattform). Det nevner om grafikk er noe jeg har tenkt på som et mulig problem ja, jeg lurer derfor litt på om jeg skal forsøke å kjøre Ubuntu Desktop med KVM som kombinert "host" og "media" og så kun legge på ett eller to VM derfra. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 PCI passthrough er vel ikke særlig modent for GPU? Kjør XBMC på host, og lag en KVM guest med halvparten av resursene hvis det er det du ønsker. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2013 Har undersøkt litt og bestemt meg for å droppe XBMC til fordel for ren Ubuntu desktop med VNC-løsning for fjernkontroll. Gikk til slutt for en dobbelkjernet i3-3225 på 3.3Ghz. Tenker da at jeg burde klare å kjøre to guest-OS på den ene kjernen (altså én dedikert kjerne på hver guest siden HT kommer inn i bildet). Er det noen spesiell foretrukket framgangsmåte for å finne ut hvor mye ressurser enn bør dedikere per guest? Antar KVM lar deg delegere ressurser også etter guest er opprettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå