piltar Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei! Problemet mitt er at pc´n ikkje finn skjermkortet, og at har restartar heilt tilfeldig utan varsel. -Det er ein heilt ny sjølvbygd pc som vart satt saman på fredag. Han fungerte heilt fint fram til laurdags morgon da eg skulle starte eit spel i Steam. Skjermen gjekk da i svart og restarta etter ei stund. Problemet nå var at etter 3 minutt med speling førte til restart. Eg trudde skjermkortet var defekt og kjøpte derfor eit nytt skjermkort(laurdag) som eg satt i, med dårlige same resultat. -Datamaskinen virkar berre når eg koblar skjermen til hovedkortet. Windows 8 virkar då fint men når eg prøvar og installere driveren til skjemkortet finn ikkje programmet(Catalyst/Nvidia) skjermkortet. Det eg har prøvd for å få det til å fungera: • Reset BIOS (CLRTC Jumperen, inne I BIOS og fjerne det lille bateriet) • Prøve anna PCI-E spor • Annan sjermkabel(DVI og HDMI) • Prøvd anna skjermkort Komponentar: Skjermkort= ASUS RADEON HD7850 og GIGABYTE GEFORCE GTX 660 OC. Etter alt dette pluss mange søk på internett klarar eg ikkje å forstå kva som er gale, derfor lurar eg på om nokon kan hjelpe meg. Ps. Viftene på begge skjermkorta snurrar rundt. Når eg skrur på datamaskinen lysar det raudt(2-3sek) fleire plassar på hovedkortet. Det som lysar opp er CPU_LED, VGA_LED, BOOT_DEVICE_LED og DRAM_LED. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Tror nok ikke det var noe galt med det første skjermkortet ditt. Her er noe du kan prøve 1. Update BIOS til siste versjon 2. Prøv å bytt rundt på RAM-brikkene ("Re-seat"). Hvis du er heldig er det bare en brikke som ikke sitter skikkelig. 3. Prøv å de-aktivere onboard graphics. Sett PCI-e som primary display (BIOS settings..) 4. Kontroller intern kabling. Pass på at du har koblet alt riktig. Jeg har selv vært borti folk som har gjort dette feil mange ganger. 5. Skjermkortdrivere .. Bruk driver sweeper for å få vekk gamle drivere (etter vanlig uninstall) før du legger inn nye (clean install). 6. Øk spenningen litt til skjermkortet (GTX 660) med f.eks MSI Afterburner. Dette har hjulet mange med andre kort iallfall. [Edit] Du bruker vel ikke begge skjermkortene samtidig siden du skriver "Skjermkort= ASUS RADEON HD7850 og GIGABYTE GEFORCE GTX 660 OC". Behold GTX 660 du. Endret 2. juni 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
piltar Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) [Edit] Du bruker vel ikke begge skjermkortene samtidig siden du skriver "Skjermkort= ASUS RADEON HD7850 og GIGABYTE GEFORCE GTX 660 OC". Behold GTX 660 du. Eg har berre i eit av gongen men datamaskinen oppdagar ingen (eg får ikkje lov og oppdatere driver fordi det er inga kort og gjere det til. Det virkar ikkje dataen finn ikkje skjermkortet, kan hovedkortet vera øydelagt? Endret 2. juni 2013 av piltar Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Du kan ikke installere driver versjon 270.61, den er gammel. Det er 320.xx som gjelder nå. Lenke til kommentar
piltar Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Du kan ikke installere driver versjon 270.61, den er gammel. Det er 320.xx som gjelder nå. Det var berre eit eksempel bilde. Eg finn heller ikkje skjermkortet i "Enhetsbehandler". Lenke til kommentar
Justified Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ta ut og inn kortet. Sørg for at det sitter sikkelig på plass. Lenke til kommentar
piltar Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Ta ut og inn kortet. Sørg for at det sitter sikkelig på plass. Det har eg prøvd og eg er sikker på at kortet er godt på plass! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Har du gjort BIOS oppdatering og BIOS-settings (som jeg skriver om)? Du er sikker på at du har koblet riktig strøm til kortet? Har vært borti folk som har koblet 2x 6 pin PCI-e til kort som skal ha 1x 6 pin og 1x 8 pin. Lenke til kommentar
piltar Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Har du gjort BIOS oppdatering og BIOS-settings (som jeg skriver om)? Du er sikker på at du har koblet riktig strøm til kortet? Har vært borti folk som har koblet 2x 6 pin PCI-e til kort som skal ha 1x 6 pin og 1x 8 pin. Eg har oppdater BIOS til nyaste versjon og satt PCI-E som primary display. Men eg fant ikkje ut korleis eg kan skru av "onboard-graphics". Eg er ganske sikker på at eg kobla straumen rett fordi skjemkortet har virka før. Bilde 1: (det står TUV ytterst på den kabelen eg lurar på om skal koblast til) Bilde 2: Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Den kabelen må inn i PSUen din. edit: du burde bruke en PCIe kabel og ikke slike overganger. Skal bare ha en kabel på 660, med 6 pinner, rett fra PSU helst uten noen overganger. Endret 2. juni 2013 av tjbr Lenke til kommentar
Lars1998 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Den kabelen skal inn i PSUen ja, som han over skrev. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Slike overganger fra PSU --> Molex ---> PCI-e er OK de, men pass på at du ikke trekker for mye på den linja. Det beste er å bruke PCIe kabler rett fra PSU. Og den enden på bildet som folk sier skal til PSU ... Det er nok ikke rett. For meg ser det ut som en strømplugg til floppy som normalt sitter på enden av molex kabler. [Edit] Hvis du har en NZXT Hale 90 så har denne "rene" kabler for skjemkort. Den overgangen din fulgte nok med skjermkortet og er for folk med eldre PSU. Kast den i søpla og kjør en egen PCIe kabel rett fra PSU. Pass på at du plugger deg i rett utgang på PSU, hvis det er forskjell på utgangene. (Noen PSU'er så er alle utganger like, mens andre har egne for GPU og egne for øvrig) Endret 2. juni 2013 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
piltar Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 [Edit] Hvis du har en NZXT Hale 90 så har denne "rene" kabler for skjemkort. Den overgangen din fulgte nok med skjermkortet og er for folk med eldre PSU. Kast den i søpla og kjør en egen PCIe kabel rett fra PSU. Pass på at du plugger deg i rett utgang på PSU, hvis det er forskjell på utgangene. Tusen takk alle saman, eg skal prøve dette. Oppdatering kjem kansje ikkje før nokre dagar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå