Gå til innhold

  

39 stemmer

  1. 1. Er vi på veg inn i ein ny gullalder for spelutvikling?

    • Ja
      15
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

Det er definitivt mye spennende som skjer nå. Både på Kickstarter (og lignende tjenester), og med etablerte studioer som har klart å komme seg såpass ovenpå økonomisk at de kan prøve seg som uavhengige. Slik som Larian med Divinity: Dragon Commander og Divinity: Original Sin.

 

Vi får bare håpe at det kommer noen flere suksesser fra Kickstarter før noe flopper. Det er jo ikke unikt for Kickstarter-spill at det er lett å love mer tidlig i utviklingen enn hva man klarer å levere, men det blir naturligvis vanskeligere å svelge for folk som allerede har bladd opp pengene basert på nevnte løfter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KayAU:

 

Da tror jeg vi er ganske enige. Men jeg synes det har vært en ganske jevn strøm av gode indiespill som har kommet ut de siste årene, så det har vært nok av kvalitetsspill-utgivelser allerede i en god stund nå. Hvis det er en "gullalder" som er i ferd med å starte tipper jeg det vil skje fordi Kickstarter-prosjektene viser seg å fungere utrolig bra, og faktisk genererer produktene slik de var lovet. Det hadde tross alt vært perfekt om crowdfunding fungerte på lang sikt. Med både gode muligheter for folkefinansiering, lett tilgjengelige (og ikke minst billige) utviklerverktøy som Unity, og bedre og bedre distribusjonskanaler burde i hvert fall alt ligge til rette for uavhengige utviklere. Men jeg er fortsatt for skeptisk til Kickstarter til at jeg vurderer å støtte noen prosjekter laget av folk jeg aldri har hørt om. Det blir spennende å se hvor mange av prosjektene som går ad undas pga. blant annet dårlig økonomisk planlegging og lite erfaring, og ikke minst hvor hissige eller forståelsesfulle folk eventuelt blir i etterkant.

 

Kommer litt an på, om du satser på en målgruppe er du sikrere en om du lager koridor skyter nr 893. For å få salg må du lage et godt spill, men selv om skyteren er god er det ingen garanti for at den selger da det er for mange der ute.

 

Dette mener jeg at alle de kommersielle kulturmarkedene motbeviser. Oppfølger nummer ørten i en populær film- eller spill-serie, samt pene musikkartister som knapt driver med musikk, er jo ofte det som selger best. Fellesnevneren for disse produktet er stort sett at innholdet viser seg som elendig når man åpner den flotte innpakningen. Disse produktene er ikke ment å passe alle, de har ofte en ganske tydelig definerte målgruppervil jeg tro. Men sannheten er nok at de målgruppene er mye større og mer lukrativ enn de av oss som liker ting som er bra. Alt tyder i hvert fall på det, og jeg tviler på at bransjenes produsenter har så utrolig dårlig oversikt over hva som selger.

Lenke til kommentar

 

Dette mener jeg at alle de kommersielle kulturmarkedene motbeviser. Oppfølger nummer ørten i en populær film- eller spill-serie, samt pene musikkartister som knapt driver med musikk, er jo ofte det som selger best. Fellesnevneren for disse produktet er stort sett at innholdet viser seg som elendig når man åpner den flotte innpakningen. Disse produktene er ikke ment å passe alle, de har ofte en ganske tydelig definerte målgruppervil jeg tro. Men sannheten er nok at de målgruppene er mye større og mer lukrativ enn de av oss som liker ting som er bra. Alt tyder i hvert fall på det, og jeg tviler på at bransjenes produsenter har så utrolig dårlig oversikt over hva som selger.

Nå er det klart at massemarkedet dominerer siden det er størst.

Dette er imdilertid ingen stor nyhet, har vært slik siden 50 tallet, du tror vel ikke Bieber er det første tenårings idolet :) Platebransjen på 50 tallet produserte dem som broilere.

Er også klart at spillmarkedet vet at alle ikke liker skytespill, men de vet ikke egentlig hva målgruppen vil ha. DA2 et godt eksempel, orign ble godt motatt, hadde da vært mest naturlig å forbedret den og laget DA2 som en standalone expansion. Enkelt og liten risiko.

I steden gjorde de en haug av ting fansen hatet, var ingen blodfan selv men gadd kun 10-15 minutter av demoen. Første feil var manglen på muligheter, ikke velge rase, ikke de ulike startene, ikke invetory kontoll over followers (vi hadde invetory kontroll på 80 tallet, hvorfor droppe det?)

 

Det awesome kamp systemet der du snurret rundt om tre akser, så spennende den tredje gangen.

Greit nok å ha det dersom du er høy level å buffa til ørene, men ikke som level 1.

Ok problemet til utviklerene var at fansen kalte spillet for søppel, dette gjorde at masse causuals ikke kjøpte det.

 

Gjorde den tabben å kjøpe Tomb raider, starten var lovende, men ga opp da jeg fikk quiktime når jeg kom i nærkamp med en ulv, ingen prinsipiel motsatander av quicktime og tidligere var det brukt i spesielle situasjoner, men hvorfor bruke det i grunleggende kamp? Drepte ulven og en til, begynte så å innse at kampsystemet i Morrowind var mye bedre og gadd ikke mer.

Kerbal space program på den andre siden :)

Neste AAA spill jeg kjøper blir nok fallout 4.

Lenke til kommentar

Er i grunn enig i alt trådstarter skriver, og har også blitt totalt hektet på Expeditions Conquistador i løpet av helga. :p Den andre av de "store" Kickstarterene som har blitt utgitt, og det er gull igjen, og enda har ingen av de største kanonene kommet ut.

Lenke til kommentar

Nå er det klart at massemarkedet dominerer siden det er størst.

Dette er imdilertid ingen stor nyhet, har vært slik siden 50 tallet, du tror vel ikke Bieber er det første tenårings idolet :)

 

Jeg tror ikke det nei. Da jeg var tenåring var det Backstreet Boys, Britney Spears og Spice Girls som var de største melkekyrne innen musikk. Poenget mitt er at "massemarkedet" er en målgruppe selskapene har tenkt nøye gjennom, og sannsynligvis gjør de rett i å sikte mot dem. Jeg tror ikke det er den målgruppen som er mest ivrige på internett-forum og uttrykker sin vrede hver gang et AAA-spill ikke svarer til forventningene utgiverne har skapt om at dette er et ekte rollespill. Det gjør derimot "kjernespillerne," og dermed kan mange få inntrykk av at den gruppen forbrukere er veldig mektige.

 

Uansett hva som blir sagt på forhånd vil jeg tro at DA3 kommer til å være minst like massemarked-vennlig som DA2, og at EA kommer til å tjene langt mer på det spillet enn hvilken som helst indie-utvikler gjør i det året det kommer ut. Og det er som å spå flo etter fjære å si at "kjernespillerne" vil hisse seg opp på internettforumene over både utviklere, utgivere og anmeldere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...