qwerty3 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Typen har lånt vekk 70.000kr for 1-2år siden til en kompis. han sir heletia han skal betale tilbake. men han gjør det ikke. har typen noen som helst mulighet på å få pengene tilbake? har han retten på sin side? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ja, han har retten på sin side. Dersom han lover å betale tilbake må jo det være fordi lånet er forfalt, og om han ikke gjør som han lover er vel lånet misligholdt. Da er det "bare" å gå rettens vei. 1 Lenke til kommentar
qwerty3 Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 dem har ikke noen skriftlig kontrakt. så vet ikke hvordan vi kan få dem tilbake. bør vi gå til en advokat å høre om diverse muligheter? vi har felles økonomi siden vi bor sammen, men det virker ikke som typen e spesielt interessert i å få tilbake de pengene, enda vi trenger dem.. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Kan jeg spørre om hva dere/du trenger pengene til? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Kan jeg spørre om hva dere/du trenger pengene til? Er det relevant, egentlig? Det er snakk om 70 000 kroner, selvfølgelig trenger man dem. Advokat er dyrt, men når beløpet er såpass stort kan det være verd det. Om ikke for å kjøre selve prosessen (med mindre en evt. dom fra forliksrådet ankes til tingretten), så for å få råd til hvordan å gå frem. Skriftlig kontrakt er ikke nødvendig. Det ville bare gjort jobben lettere. 9 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Går det ikke an å høre med denne personen når han har planer om å betale tilbake? Bli enig om en frist, og få han til å skrive under. Da har dere mer å gå etter om han ikke overholder avtalen. Lenke til kommentar
qwerty3 Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Han skulle begynne å betale 2000 i månten fra januar. men dama hannes ville ha hund å iphone å diverse, så da måtte han utsette det, nå er han arbeids ledig å drikker vekk pengene han har til overs. skal snakke med typen om hva som bør gjøres videre, skal prøve å få han som lånte pengene til å skrive under på når han kan betale tilbake. men spørs om det blir i nermeste framtid han har problemer med å holde på en jobb. han mener an har rett til å komme for seint på jobben så ofte han gjør når det er pga at han har en unge osv. så da blir det vanskelig for han å få ny jobb Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Faren min sa alltid til meg da jeg var yngre: "Ikke lån bort penger du ikke har råd til å tape". 5 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Har nettopp drevet og slept inn penger fra kompiser jeg også (alle har ikke betalt enda) men fy faen for ett helvete, langt mindre summer vel og merke men fy faen, jeg skjønner ikke at folk i det heletatt kan være så frekke og ikke ta ansvar for deres handlinger. Dette er takka man får for å være hjelpsom og hjelpe noen som virkelig trenger det. ALDRI igjen, og jeg vil nok bli stempla som kynisk for det men vet du hva FUCK IT, skal aldri gjennom det helvete igjen. 1 Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) hold penger borte fra vennskap, regel nr 5 Endret 2. juni 2013 av a jib 4 Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 [...]dama hannes ville ha hund å iphone å diverse, så da måtte han utsette det, nå er han arbeids ledig å drikker vekk pengene han har til overs. [...]han har problemer med å holde på en jobb. han mener an har rett til å komme for seint på jobben så ofte han gjør når det er pga at han har en unge osv. så da blir det vanskelig for han å få ny jobb Haaaah ha ha. Fikk nesten kaffe i nesa da jeg leste dette. Tror dere kan se temmelig langt etter de kronene. Penger lånt vekk til slike slaurtapper er penger tapt, og ferdig med det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Har nettopp drevet og slept inn penger fra kompiser jeg også (alle har ikke betalt enda) men fy faen for ett helvete, langt mindre summer vel og merke men fy faen, jeg skjønner ikke at folk i det heletatt kan være så frekke og ikke ta ansvar for deres handlinger. Dette er takka man får for å være hjelpsom og hjelpe noen som virkelig trenger det. ALDRI igjen, og jeg vil nok bli stempla som kynisk for det men vet du hva FUCK IT, skal aldri gjennom det helvete igjen. Nei, lån aldri penger til familie og venner og lån aldri penger av familie og venner. Det kan finnes noen ytterst få unntak. Nå snakker jeg ikke om en 50 eller 100 lapp i et eller annet særlig tilfelle (selv om jeg unngår også det), men litt større beløp. Har en av mine venner (eller familie) f.eks glemt penger når vi er ute, så spanderer jeg heller. Lenke til kommentar
Gubban Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg ville gått til advokat å spurt om råd. Tror du kan få råd uten å måtte betale for det.. Så kan dere jo ta saken derfra. H*n vil jo gi dere råd og si hvilke regler som gjelder for slike situasjoner. Litt lettere å vurdere om dere kan ta saken videre eller om dere rett og slett må fortsette å mase på han. Veldig kjip situasjon å havne i.. Har selv en kompis som sjelden betaler tilbake, men da er det snakk om hundrelapper. Håper dere får ordnet det! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg syntes og at det er lite smart å låne bort et slikt beløp uten noen som helst skriftelig avtale/kontrakt. Men hvis han er som lånte pengene er arbeidsledig, og får dagpenger, så finnes det muligheter. Men om han får sosialstønad, da vil det bli verre. Jeg ville ihvertfall kjempet for å få igjen pengene, uansett om vennskapet ryker. Dårlige venner har man ikke bruk for uansett. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Høres ut som en vaskeekte løk, og typen din er en dust som tror han kan låne bort 70k uten kontrakt. Han av alle burde vel vite at personen er udugelig. Kanskje gratis jusshjelp kan hjelpe dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå