Gå til innhold

[Løst] Første selvbygget gaming pc, 10-13k, Amatør trenger vurdering

Anbefalte innlegg

Det ble en Cooler Master V1000 alikevel :p

Jeg har nå samlet kompnentene på Netonnet og på cdon slik at ting blir litt mer oversiktelig :)

Er det noen flere tips eller råd som kan komme in handy?

Syns lista begynner å se ganske bra ut jeg. Men husk Antistatisk lenke! om du ikke har. Deal.no har en antistatisk servicesett med bordmatte og lenke til 233. (matte er ikke nødvendig. Men en lenke til 60kr er absolutt verdt det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare lyst å komme med en komentar på antistatisk servicesett, tanken er god men ved fleire års bygging har eg selv aldri hatt nytten av det. Bruk vanlig folkevett som å ikkje plasere elektronikk på eit teppe, eller anna stoff som kan bygge opp statisk elektrisitet.

De fleste vil nok klare seg uten.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Syns lista begynner å se ganske bra ut jeg. Men husk Antistatisk lenke! om du ikke har. Deal.no har en antistatisk servicesett med bordmatte og lenke til 233. (matte er ikke nødvendig. Men en lenke til 60kr er absolutt verdt det).

Hva er enkelig vitsen med dette? At du skal unngå et støt når du tar borti hva? jeg ser ikke hva som skal bygge opp så mye statisk elektrisitet her? uansett så kan du no lage en likens affære med å avmantle en kobberledning og surre rundt handen og andre enden på ''jording''.

Men det er en annen ting jeg lurer litt på nå, hvordan blir det med kabler? Er det lurt å invistere i strips? Eller er det bare synsmessige årsaker at du vill bruke det?

Lenke til kommentar

Hva er enkelig vitsen med dette? At du skal unngå et støt når du tar borti hva? jeg ser ikke hva som skal bygge opp så mye statisk elektrisitet her? uansett så kan du no lage en likens affære med å avmantle en kobberledning og surre rundt handen og andre enden på ''jording''.

Statis elektrisitet er vel kanskje den mest vanlig årsaken til ødelagte komponenter. Dette kommer lett fra tepper på gulvet. Men også klær av ull lager dette lett. Matte er nok unødvendig for de fleste. Men en lenke til 60kr er definitivt verdt det. Går komponenter i stykker av statisk elektrisitet så får du ingenting igjen på garantien.

Strips hjelper på ryddighet ved bakplata på kabinettet. Ikke stram ting for hardt, da dette kan skape "spenn" i ledninger, som kan ødelegge komponenter over tid. Strips koster bare en 10kr eller noe på jernia, men hjelper på ryddighet.

Endret av DGN
Lenke til kommentar

OK, la oss ta dette en gang for alle!

Statisk elektrisitet!

Har du noen gang kjent at du har blitt "zappet" av noe metall, når du har tatt på det (hjemme)?

Ja: Bygg PCen med lenke (Billig forsikring)

Nei, aldri/sjeden: Ta på en METALL del av kabinettet først, og så er du good 2 go ;) (Ta gjerne også på kabinettet en gang i blandt)

Tips: Ikke bruk noe av ull! (ikke en gang sokker!)

Ikke bygg der det er et teppe under deg!

Ikke ha på noe av fleece

Edit: Statisk elektrisitet kommer nok på en lusen 3. plass angående ødelagte komponenter

1. Plass: Ødelagt av bruker (vold, sølt noe på den, prøvd å flashe en bios osv...)

2: Ødelagt fra fabrikk!

3. Statisk elektrisitet ;)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Nja, tror faktisk den havner enda lengre ned jeg MariusJS , men man bør i alle fall være obs i forhold til det.

Noen bygg har sabla mye statisk elektrisitet som føres over til de som bor der, feks Sykehuset på Levanger er et sånt bygg der det ikke skal mange skrittene til før du er "ladet" og vil derfor kunne sende gnister til dem du tar på...

TS : Lista begynner å se bra ut nå.

Lenke til kommentar

grunnen sli ikke er bra er at ikke alle spill som støtter det og strøm regningen blir en del høyere, jeg har brukt mye nitrogen kjøling og helium og 4gb ram tøyset gikk bort i barnehagen, det er enorm forskjell på det under ekstrem kjøling. jeg bruker 16gb eller 24gb har prøvd 128 gb med ln2 i london med TTL

http://valid.canardp....php?id=2672219 der er med 690 med cpuen min på 5ghz på vannkjøling

http://valid.canardp....php?id=2728858 der er med 3 7970s med cpuen på 5ghz med HT vannkjøling.

når det gjelder statisk og sånt, ja det skjer men hovedkortet er jora i kabinettet men jeg hadde jordings feil fra psu en stund så vær obs, jeg hadde 170 AC lekkaskje i kabinettet, 0,004 A

den veksla fra 170+ til 170- ganske sakte men vær obs om du skal sette inn nye deler, du kunne ikke føle det på kabinettet men mot egen jord jeg har satt selv 4 meter i bakken ute så var det lekkasje.

Endret av DinaAngel
Lenke til kommentar

grunnen sli ikke er bra er at ikke alle spill som støtter det og strøm regningen blir en del høyere, jeg har brukt mye nitrogen kjøling og helium og 4gb ram tøyset gikk bort i barnehagen, det er enorm forskjell på det under ekstrem kjøling. jeg bruker 16gb eller 24gb har prøvd 128 gb med ln2 i london med TTL

http://valid.canardp....php?id=2672219 der er med 690 med cpuen min på 5ghz på vannkjøling

http://valid.canardp....php?id=2728858 der er med 3 7970s med cpuen på 5ghz med HT vannkjøling.

når det gjelder statisk og sånt, ja det skjer men hovedkortet er jora i kabinettet men jeg hadde jordings feil fra psu en stund så vær obs, jeg hadde 170 AC lekkaskje i kabinettet, 0,004 A

den veksla fra 170+ til 170- ganske sakte men vær obs om du skal sette inn nye deler, du kunne ikke føle det på kabinettet men mot egen jord jeg har satt selv 4 meter i bakken ute så var det lekkasje.

Så ikke bruk sli om du ikke har flytende nitrogen eller helium med andre ord? Tror de fleste her i norge ikke har den muligheten uansett (om du ikke er millionær).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...