Gå til innhold

[Løst] Første selvbygget gaming pc, 10-13k, Amatør trenger vurdering

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16 år og har nå lyst på en stasjonær gaming pc som skal kunne kjøre det meste av spill. Jeg har ikke så mye erfaring med stasjonære datamaskiner fordi jeg har bare eid laptoper. Men jeg er flink til å google og har kommet opp med noe jeg tror skal funke for min del.

Her er listen av komponenter som jeg har valgt ut (ingen datamus fordi jeg allerede eier en): http://prisguide.har...no/liste/141044 (utdatert! bla nedover).

• Som årene går så har jeg tenkt at jeg skal kjøpre ett til 670 kort for å holde datamaskinen oppdatert (sli ikke sandt?), men er usikker om det er verd det pga. CPU kan kanskje bremse ned ytelsen?

• Jeg har valgt en liten SSD med for å installere OS på slik at ting går litt fortere, men jeg lurer på om det blir stor merkbar forskjell og om det er verd prisen?

Komponentene er som følge:

Kabinett: Corsair Carbide 500R - 820,-

PSU: Cooler Master V1000 1000W ATX - 1 565,-

Hovedkort: Asus P8Z77-V PRO - 1439,- Asus Z87-PRO - 1 549,-

CPU: Intel Core i5 3570K - 1 590,- i5 4670K - 1 749,-

GPU: Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC - 3 390,-

RAM: Crucial BallistiX Sport Kit 2x8GB DDR3 1600MHz - 999,-

SSD: Samsung 840 Pro 128GB - 965,- Samsung 840 Basic - 729,-

HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200RPM - 689,-

Kjøler (CPU): NZXT HAVIK 140 CPU - 555,-

Skjerm: Asus VG278HE - 3295,- Asus VE27H - 1 490,-

Tastatur: Logitech G510 (Nordisk) - 749,- Razer Deathstalker - 629,-

Kjølepasta: Arctic Cooling Silver - 99,-

Total: 16 718 kr 14 373 kr

Jeg takker for all hjelp og kritikk jeg får :)

Endret av Jonall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har valgt 1155 socket. Haswell (1150) kom ut nå i natt, så anbefaler vente noen dager til å se hvordan prisene stabiliserer seg. Ytelse sies å være merkbart bedre iflg flere tester. Jeg er ikke så veldig oppdatert på akkurat disse komponentene, da jeg selv driver å researcher 2011 socket til ny rigg.

Men et par ting =D

PSU: Godt valgt. Er alltid anbefalt å legg litt ekstra penger i PSU, da denne komponenten er noe du ofte tar med deg over flere oppgraderinger og nye rigger.

GPU: godt valg. 1x670 kort vil holde en stund til framover (kanskje 1 år eller mer?)

- Ville kanskje valgt Asus GeForce GTX 670 2GB DirectCU II eller Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce 3X

Kabinett: Skal selv kjøpe meg et nytt kabinett og spekulerer selv mellom Corsair 500R og Fractal R4

SSD: SSD er merkbar i ytelse framfor mekanisk disk. 128GB kan bli litt lite om du vil installere mange spill. Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 256GB kan være et bedre valg.

Kjøling: Jeg har selv i alle år kjørt luft, men etter mange anbefalinger, går nå over på et enkelt vannkjølingsystem som er lukket. Corsair H100i

OS: Styr unna home premium. Mange begrensninger. Anbefaler Win7pro eller win8

Lenke til kommentar

Ny socket betyr vel nytt hovedkort og ny cpu ikke sant? Var også å så på kjølerne og så at det er ikke listet 1155 1150 socket som støtte, vill dette bli et problem (det gjelder også vannkjøleren)?

Jeg skal se på vilken av de to GPU'ene du ga meg er best og vurdere det prismessig for det meste.

Jeg så litt på vannkjøling litt til jeg fikk kalde føtter ved tanke med lekasje som kan bli et fatalt problem for slevbyggere (som jeg har hørt), men ''all-in-one'' er kanskje ikke like utsatt som de du må fylle og skjere til selv?

WIn 7 pro er billigere!? hvorfor så jeg ikke det?

Tusen takk for svar og håper på flere kommentarer :)

ps. Jeg glømte og si at jeg trolig vill nok bygge pc'en på slutten av sommerferien om det har noe å si.

EDIT: skrivefeil.

Endret av Jonall
Lenke til kommentar

Anbefaler at du hopper over Corsair 650 HX (har desverre hatt 3x døde 650 HX bronze selv ) , generelt har Corsair sine psu'er laget mye trøbbel i det siste , et lite eksempel på feil ratioen som kan være langt større :

Corsair 500 - 600W (Og andre strømforsyninger)

Corsair 450 - 550W

Corsair 400 - 450W

Corsair 500 - 1000W (opp mot 10% retur)

Summa Sumarum : Hopp over Corsair.

Når det gjelder Windows 7 / 8 ser jeg ingen grunn egentlig til å ikke vurdere 8, om du er usikker test ut en pc med Windows 8 først. Windows 8.1 er jo også snart rundt hjørnet som vil gi deg muligheten til å boote direkte til desktop (da unngår du svært mange av irritasjonsmomentene med Modern UI som noen henger seg opp i) , funker ikke Windows 8 helt som du ønsker det er det fult mulig å tilpasse det med programmer fra Stardock som fikser det meste som irriterer.

Hovedårsaken til at jeg anbefaler Windows 8 er forbedringer i ytelsen på systemet rent generelt (det er betraktelig bedre enn Windows 7 om man kjører via snurre disk), sikkerhetsforbedringer og bedre systemverktøy.

Harddiskvalgene er helt kurrante, men hadde heller valgt Samsung sin disk da den yter langt bedre (om budsjettet tilsier at du må spare kan du gå for 128Mb versjonen ).

Skjermen du har valgt er derimot noe treg når det gjelder responstid, 8ms, den har også et bilderforhold på 16:9 kontra 16:10 som er en ulempe i mine øyne. Vil fungere bra til bilderedigering, men hadde du planer om å bruke den til gaming kan den ikke anbefales.

Kanskje vurdere Asus sin 3D VG278HE skjerm?

Skjermkortet er jeg noe usikker på, hovedsakelig pga at det snart kommer nye kraftige skjermkort i løpet av andre halvdel av 2013 fra Nvidia / Amd og det er snakk om en ytelseøkning på 20 - 35% i forhold til noen modeller.

Sånn sett kan det være greit å bare gå for en billig modell inntill videre :

7870 : 1590KR

7770 : 836 KR

650 : 1253 KR

640 : 549 KR

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ser ikkje helt poenget med 12GB ram :)

4GB er nok i gamingrigg.

Jaha? Du er sikker klar over at noen spill greier faktisk å benytte seg av alt det skjermkortet har å by på av minne, spesielt slår dette ut i store spill, multitasking blir også berørt i større eller mindre grad og med dagens minnepriser er det ingen grunn til å ikke ha minst 8GB med minne , Ivy bridge er også glad i relativt kjappe minnebrikker.

Lenke til kommentar

Kjøp et sett med 1600MHz 8GB-ram. Ingen vits med 2000MHz eller 12GB. Du skal uansett ha dual channel (2 eller 4 brikker). Anbefaler også EVGA eller ASUS GTX670. Eller GTX770 som har kommet nå.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Flere gode grunner til å ha mer minne :

1 : Integrert gpu i cpu (Ivy og Hashwell ) : Har man lite systemminne eller tregt minne kan man få mindre fps enn det man hadde greid med kjappere minne. En god balanse mellom mengde og hastighet kan være lurt , personlig ser jeg ingen grunn til å ha mindre enn 8Gb, men fåretrekker 16Gb.

2 : Superfetch / Prefetch : Kjappere oppstartstider til programmer , et mer responsivt og snappy Os osv. Joda, SSD'er hjelper til med dette også men kan ikke sammenlignes med det langt kjappere DDR3 minnet på 1600 eller 2000+ . Her hjelper både mengden og hastigheten.

3 : Multitasking : Jo flere programmer man bruker samtidlig som feks Bandicam til BF3 , Chatte programmer som kjører i bakgrunnen (eller på siden) sånn at man kan prate med guilden eller under raid i populære mmorpgs og andre hendige funksjoner kan sørge for at ytelsen går betraktelig ned om man har lite minne.

Finnes selvsagt flere argumenter for å ha mer minne, men dette oppsummere ganske godt hvorfor 4Gb ikke lenger er tilstrekkelig per dags dato i mine øyne...

Lenke til kommentar

Flere gode grunner til å ha mer minne :

1 : Integrert gpu i cpu (Ivy og Hashwell ) : Har man lite systemminne eller tregt minne kan man få mindre fps enn det man hadde greid med kjappere minne. En god balanse mellom mengde og hastighet kan være lurt , personlig ser jeg ingen grunn til å ha mindre enn 8Gb, men fåretrekker 16Gb.

2 : Superfetch / Prefetch : Kjappere oppstartstider til programmer , et mer responsivt og snappy Os osv. Joda, SSD'er hjelper til med dette også men kan ikke sammenlignes med det langt kjappere DDR3 minnet på 1600 eller 2000+ . Her hjelper både mengden og hastigheten.

3 : Multitasking : Jo flere programmer man bruker samtidlig som feks Bandicam til BF3 , Chatte programmer som kjører i bakgrunnen (eller på siden) sånn at man kan prate med guilden eller under raid i populære mmorpgs og andre hendige funksjoner kan sørge for at ytelsen går betraktelig ned om man har lite minne.

Finnes selvsagt flere argumenter for å ha mer minne, men dette oppsummere ganske godt hvorfor 4Gb ikke lenger er tilstrekkelig per dags dato i mine øyne...

Man bruker IKKE iGPU i en rigg til 10-13K!

Jo høyere MHz RAMen har jo lavere CL har den! Dersom man "må ha" rask RAM, se etter RAM med 1866MHz++ med CL9 eller CL10 ;)

Menge er jeg enig i! Kjør på med 8/16GB RAM, koster "ingenting" uansett! Selv bruker jeg mellom 8 og 12, mens på laptopen ligger jeg på ca. 6GB bruk ;)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er en gutt på 16 år og har nå lyst på en stasjonær gaming pc som skal kunne kjøre det meste av spill. Jeg har ikke så mye erfaring med stasjonære datamaskiner fordi jeg har bare eid laptoper. Men jeg er flink til å google og har kommet opp med noe jeg tror skal funke for min del.

Her er listen av komponenter som jeg har valgt ut (ingen datamus fordi jeg allerede eier en): http://prisguide.har...no/liste/141044

• Som årene går så har jeg tenkt at jeg skal kjøpre ett til 670 kort for å holde datamaskinen oppdatert (sli ikke sandt?), men er usikker om det er verd det pga. CPU kan kanskje bremse ned ytelsen?

• Jeg har valgt en liten SSD med for å installere OS på slik at ting går litt fortere, men jeg lurer på om det blir stor merkbar forskjell og om det er verd prisen?

Jeg takker for all hjelp og kritikk jeg får :)

10-13 k? oppsettet du har valgt koster jo 16k. men kanskje uten skjermda. Jeg hadde ikke valgt en slik dyr skjermhadde heller tatt denne og spart litt eventuelt bedre skjermkort. http://www.dustinhome.no/product/5010612097/benq-xl2420t-24-wide-tft-led-120hz-3d-black/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Lenke til kommentar

@Malvado, siden du synes jeg bør styre unna corsair sine strømforsyninger, hvilken bør jeg gå for da?

Jeg vet ikke helt hvorfor men det er noe jeg virkelig hater med windows 8, og ja jeg har prøvd det ut og brukte mer enn 20 min å finne en jævla avknapp for systemet.

Fro min del så er det ikke bare startskjermen som var rotat men det meste av småting som de har gjømt i menyer som popper up når du drar i sidekanten på skjermen, men det var preview versionen så det kan ha vært fikset på?

Og ja jeg er klar over at win 8 går raskere, men er det verd det?

Takk for tipset til SSD, jeg velger nok den minste fordi jeg vill nok bare ha småprogramm innpå den (+OS). Steam med alle spillene vill nok være på snurredisken :)

Skjermen ser låvende ut og jeg blir nok å velge den framfor den jeg har, bare litt synd at jeg må gå ned i antall pixler.

Kortet ser jo ok ut, men tror ikke du at 670 i sli kan skippe den ene generasjonen? det er jo snakk om nesten dobbel ytelse da og jeg kan ikke se mange spill no som krever så mye (spesiel ikke på 1080p skjermer).

@Dragavon Bare operativsystemet og google chrome tar nesten 4gb ram på laptopen min... et minimum er nok 8gb vill jeg tro, og med å ha litt over så slipper jeg bekymring over for lite ram (selg 8gb har vært for lite noen ganger på laptopen min no).

@phlake Jeg blir nok kanskje å falle ned litt på ram siden dere sier det er ikke nødvendig (selv om jeg ikke er helt sikker).

@xtyfoonx Det er beregnet uten skjerm og tastatur :)

Lenke til kommentar

@Malvado, siden du synes jeg bør styre unna corsair sine strømforsyninger, hvilken bør jeg gå for da?

Jeg vet ikke helt hvorfor men det er noe jeg virkelig hater med windows 8, og ja jeg har prøvd det ut og brukte mer enn 20 min å finne en jævla avknapp for systemet.

Fro min del så er det ikke bare startskjermen som var rotat men det meste av småting som de har gjømt i menyer som popper up når du drar i sidekanten på skjermen, men det var preview versionen så det kan ha vært fikset på?

Og ja jeg er klar over at win 8 går raskere, men er det verd det?

Takk for tipset til SSD, jeg velger nok den minste fordi jeg vill nok bare ha småprogramm innpå den (+OS). Steam med alle spillene vill nok være på snurredisken :)

Skjermen ser låvende ut og jeg blir nok å velge den framfor den jeg har, bare litt synd at jeg må gå ned i antall pixler.

Kortet ser jo ok ut, men tror ikke du at 670 i sli kan skippe den ene generasjonen? det er jo snakk om nesten dobbel ytelse da og jeg kan ikke se mange spill no som krever så mye (spesiel ikke på 1080p skjermer).

@Dragavon Bare operativsystemet og google chrome tar nesten 4gb ram på laptopen min... et minimum er nok 8gb vill jeg tro, og med å ha litt over så slipper jeg bekymring over for lite ram (selg 8gb har vært for lite noen ganger på laptopen min no).

@phlake Jeg blir nok kanskje å falle ned litt på ram siden dere sier det er ikke nødvendig (selv om jeg ikke er helt sikker).

@xtyfoonx Det er beregnet uten skjerm og tastatur :)

PSU: Cooler Master (Noen av dem!), NZXT, Fractal design, Silverstone, Seasonic ;)

Kjøp et 770, eller et 780, SLi har aldri vært en god løsning!

Jeg anbefaler Win8, jeg og alle jeg kjenner som har prøvd det, har samme erfaring:

Uke 1: HATE!

Uke 2: Blir litt mer vant til ting, og finner ut mer

Uke 3: LOVE!, kan nesten ikke huske hvordan det var med Win7 :p

SSD: velg minst 120GB!

RAM: Anbefaler faktisk 16GB, da der er "billig" :)

Skjerm: Jeg ville valgt 2560x1440, eller 2560x1600! Men dette valget er opp til deg!

Lenke til kommentar

Anbefaler at du hopper over Corsair 650 HX (har desverre hatt 3x døde 650 HX bronze selv ) , generelt har Corsair sine psu'er laget mye trøbbel i det siste , et lite eksempel på feil ratioen som kan være langt større :

Corsair 500 - 600W (Og andre strømforsyninger)

Corsair 450 - 550W

Corsair 400 - 450W

Corsair 500 - 1000W (opp mot 10% retur)

Summa Sumarum : Hopp over Corsair.

Mulig fransken min er veldig rusten. Men de snakker jo bare om sammenligning av lowend PSU'er (cheapest of the crop). Se sier heller ikke noe om hvor gamle (var psu 1 eller 7 år gammel?) returproduktene var (noen produsenter har 5+ år garanti)

Ser også at det er bare CX serien på første 3 linkene. Og jeg er helt enig at CX og GS serien er sykt billig enn hva de smaker fra Corsair. Er helt vanvittig viftestøy på CX serien bl.a. Men AX og HX leverer gode rippel og ytelses resultatet. Jeg er kanskje en liten Corsair fanboy, men de franske artikkelen kan settes veldig skjevt ut.

Men det fins seff andre gode enn corsair. Antec og Seasonic leverer ofte godt PSU i forhold til ytelse og pris (men sikkert noen som mener motsatte på disse også). Beste tipset er kanskje uansett ikke legg penger i en billig PSU. Legge heller gjerne på noen hundrelapper mer enn du egentlig vil bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...