Gå til innhold

Veksthormon

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg ingen til å kritisere meg om dette og si meg at jeg dum og alt det tullet der, vil bare høre og spørre om noe.

Jeg er en 16 år gammel gutt(fyller 17 om 1 mnd). Jeg er 163 cm høy, heller si lav! Og jeg er så irritert på høyden min! alle plager meg og det tærer veldig på selvtilliten min! Jeg tokk meg da en tur til legen på mandagen som var denne uken og spurte om jeg kunne få veksthormoner, han sa ikke noe ja eller nei, men han sa at jeg måtte ta blodprøve også skulle han høre med en spessialist innenfor veksthormoner osv.. Kom tilbake om 2 uker så får du svar om du får eller ikke sa han så føyk jeg hjemover mens jeg håpet på og ba om å få possitivt svar!

Så jeg lurer på om hva dere tror sjansen for meg som 17 åring og som bare er 163 cm er for å få veksthormoner fra legen ? i og med at det kan hende vekstsonene ikke har lukket seg enda, så jeg har tid.

også lurer jeg på om noen her har erfaring fra dette og har fått brukt det for å vokse i høyden, eller om dere kjenner noen som har brukt det og om det funka for dem ? For jeg har lest mye forskjellig steder personer som har starta med det på en alder rundt 16-18 hvor de selv da har vokst noen par cm, så ser ikke hvorfor det ikke skal funke på meg :)

Hadde vært fint om jeg kunne blitt 173 egentlig, syntes det er en grei høyde for en gutt jeg :) (HAHA så lenge man er høyere enn dama) ønsker ikke noe spessielt å bli drit høy liksom, men sier jo ikke nei til å bli 180 :D

Takker på forhånd for svar! håper noen hjelper meg her for jeg er veldig VELDIG gira på dette! Peace.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå starter det å bli en del siden jeg studerte medisin, men jeg mener å huske at epifyseskiven "lukker" seg mellom 16-20 årsalderen. Hvilke markører som blir brukt i forhold til dette er for meg ukjent, men det vet vel fastlegen din. Nå vet ikke jeg om du som baby hadde normal vekst i forhold til vekstkurvene. (Ærlig vet jeg ikke engang om man brukte vekstkurver når du var spedbarn) men uansett. Grunnen til blodprøver er vel å se forstyrrelser innenfor vekstområdet. Innenfor ernæring som derimot nå er mitt fagfelt så kan ernæringsstatus direkte påvirke dette. F.eks aminosyren tyronsin gi redusert vekst (ved for lav generell proteininntak over tid) Grunnen til at jeg sier kan er at dette er basert på dyremodeller (uetisk å "bekrefte" på mennesker).

For øvrig finner man denne aminosyren i de aller fleste matvarer som inneholder protein.

Om han finner en eller annen defekt så kan det f.eks bli aktuelt med tilskudd. Men han må vel sjekke aktuelle verdier som f.eks T4 (inaktiv T3) i forhold til stoffskiftehormonproduksjonen. Nå blir jo alle nyfødte barn sjekket med en aktuell blodprøve, men kanskje ikke alle blir fanget opp. Har du en defekt som gjør at produksjonen av T4 er mangelfull kan du også få syntesisk tyroksin.

Uansett håper jeg at at du blir presentert en løsning som forhåpentligvis gjør deg fornøyd.

Edit: Godeste fotballstjernen Messi ble som 16-åring av Barcelona behandlet med hormoner da han hadde en mangelfull vekst. Nå vet jeg ikke høyde før vs etter men google er your friend. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Nå starter det å bli en del siden jeg studerte medisin, men jeg mener å huske at epifyseskiven "lukker" seg mellom 16-20 årsalderen. Hvilke markører som blir brukt i forhold til dette er for meg ukjent, men det vet vel fastlegen din. Nå vet ikke jeg om du som baby hadde normal vekst i forhold til vekstkurvene. (Ærlig vet jeg ikke engang om man brukte vekstkurver når du var spedbarn) men uansett. Grunnen til blodprøver er vel å se forstyrrelser innenfor vekstområdet. Innenfor ernæring som derimot nå er mitt fagfelt så kan ernæringsstatus direkte påvirke dette. F.eks aminosyren tyronsin gi redusert vekst (ved for lav generell proteininntak over tid) Grunnen til at jeg sier kan er at dette er basert på dyremodeller (uetisk å "bekrefte" på mennesker).

For øvrig finner man denne aminosyren i de aller fleste matvarer som inneholder protein.

Om han finner en eller annen defekt så kan det f.eks bli aktuelt med tilskudd. Men han må vel sjekke aktuelle verdier som f.eks T4 (inaktiv T3) i forhold til stoffskiftehormonproduksjonen. Nå blir jo alle nyfødte barn sjekket med en aktuell blodprøve, men kanskje ikke alle blir fanget opp. Har du en defekt som gjør at produksjonen av T4 er mangelfull kan du også få syntesisk tyroksin.

Uansett håper jeg at at du blir presentert en løsning som forhåpentligvis gjør deg fornøyd.

Edit: Godeste fotballstjernen Messi ble som 16-åring av Barcelona behandlet med hormoner da han hadde en mangelfull vekst. Nå vet jeg ikke høyde før vs etter men google er your friend. :)

Takker :D

Lenke til kommentar

Du er alt for sent ute..

Lionel Messi begynte vel behandling rundt 11års alderen..

Nei det er jeg ikke, som sagt så er det mange som har starta som 16/17 åring og det har funket for dem, og som en litt lengre opp sa så funker det bare HVIS vekstsonene fortsatt er åpne(som kan eller ikke kan være hos meg) så hva søren får deg til å være så sikker a :p

Endret av Ydidia
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært bygd aesthetic as fuark hadde det vært greit, men med relativt høye biceps/triceps-fester, traps-dominant fysikk ovenfor skuldre kombinert med høye quads-fester og 4-5cm for lange lårben til å være født for å ta 300 i bøy, så synes jeg det er litt urettferdig at jeg ikke er 10 cm høyere.

Kjipt å være født med mellommodige aesthetics, høyde oooog styrke liksom. :p

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor enig jeg er i den påstanden, Tromsøværinger er generelt bare ekstra brautene på tross.

Finnmarkinger/samer derimot, er så neddopa på multer, myggstikk og stanken av 2-taktbensin som ligg som en tykk os over hele finnmarksvidda, at de ikke har så mye valg. :p

Og når de først ligger på lur med elgrifla på utkikk etter tyv-moltplukkere så tjuvslakter naboen reina dies.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...