Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme


Anbefalte innlegg

Hva skal du med penger? Handel? Hva skal du med handel?

 

Hadde det vært et fullgodt kommunistisk samfunn (dette forutsetter nesten at hele verden er kommunistisk), hadde vi ikke hatt bruk for penger. Ordet "handel" ville også blitt glemt.

 

Åja, tenker dere. Hvordan skal det foregå? Vel... Ved at vi har så mange mennesker som produserer mat at vi kan fylle alle "butikkene", som bare blir et slags mellomlagringssted mellom "jordene" og hjemmene.

Og hvem skal lage mat? Eller rettere sagt: "Hvorfor skal jeg lage mat og ikke naboen min?"

 

Haha, tenker dere. Hva med pøbler, terrorister og rebeller?

Hva med de? Hvem er det? Hva skal de gjøre? Stjele mat? Og så kaste det? Slik at folk hadde mistet respekt for dem? Ja, kanskje... Og det hadde vart, hvor lenge? Ikke akkurat veldig lenge, da de hadde funnet ut at å leve et liv uten respekt fra medmennesker ikke er enkelt, og eneste måten å få respekt på er å ta det man trenger og ikke "pøble".

Hva med de som finner ut at: "Hmmm... Om jeg kontrollerer maten, så kontrollerer jeg folket... Det kan jeg kanskje oppnå noe med...". Hvordan passer de inn i dette samfunnsystemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvem skal lage mat? Eller rettere sagt: "Hvorfor skal jeg lage mat og ikke naboen min?"
Hvis du ikke gidder å lage mat, så er det greit nok. Det finnes nok av de som liker å gjøre det her i livet. Det er ikke min yndlingsoppgave, men jeg hadde jo gjort det hvis ingen andre hadde gjort det. Så mye skal ikke til.

Hvis du ville snyltet på andre hele livet ditt skulle du fått lov til det, men ikke tro du hadde oppnådd noen respekt av dine medmennesker av den grunn. Jeg tror ikke jeg hadde giddet å være med noen som aldri gjorde noe.

Hva med de som finner ut at: "Hmmm... Om jeg kontrollerer maten, så kontrollerer jeg folket... Det kan jeg kanskje oppnå noe med...". Hvordan passer de inn i dette samfunnsystemet?
Ja, hvis en person finner ut at han vil styre maten sin må han få lov til det.

 

For at det skal ha noen effekt, som du tenker, må det nok et par millioner mennekser til i en sammensvergelse, og det blir nok ikke så enkelt, ettersom det ikke blir så masse penger å lokke med da...

Lenke til kommentar

Siden det også var mye snakk om børs og handel og penger i denne tråden så lurer jeg på hva dere kapitalister synes om å innføre tobin skatt her i Norge/verden?

 

Selv så mener jeg at dette er en skatt som burde vært innført den dagen da penger ble tatt i bruk!

Lenke til kommentar
Siden det også var mye snakk om børs og handel og penger i denne tråden så lurer jeg på hva dere kapitalister synes om å innføre tobin skatt her i Norge/verden?
Regner med at du mener toppskatt. Norge har allerede toppskatt, og den slå inn ved noe over 300000. Dvs at de en uforholdsvis stor del av befolkningen betaler toppskatt. Jeg synes grensa burde heves til ihvertfall 800000.
Lenke til kommentar
Siden det også var mye snakk om børs og handel og penger i denne tråden så lurer jeg på hva dere kapitalister synes om å innføre tobin skatt her i Norge/verden?

 

Regner med at du mener toppskatt.

 

:lol: Neste gang så kan du ihvertfall google etter noe du ikke vet hva er!

 

Tobin skatt

 

Det er denne skatten som hele verden skulle hatt innført[/url]

Lenke til kommentar
Det er denne skatten som hele verden skulle hatt innført
Har lest det som sto om skatt men er ikke noe særlig imponert. Næringslivet i Norge er allerede hardt beskattet, og en slik ekstra skatt vil kreve masse ressurser og føre til mer byråkrati. Dessuten betaler vi allerede mer enn nok til FN. For det er vel lite trolig at tobin skatt kommer istedenfor en annen skatt, det er vel heller en tillegsskatt for å gjøre det enda vanskeligere for næringslivet.
Lenke til kommentar

Tror ikke egentlig du leste det som stod om tobinskatt der, for viss du hadde gjort det så hadde du nok skjønnt at det denne skatten vil er å samle inn et ørlite %beløp på alle transaksjoner i verden som omhandler verdier/penger og samle sammen disse i et fond for deretter å kunne dele de ut til de som trenger de igjen (u-land kanskje?)

 

Men det er vel det å bruke sine egen penger til å hjelpe de som trenger det kapitalister er imot, for ellers så ville jo folk som deg FiskePinna sagt ja med en gang, eller har jeg rett?

Lenke til kommentar
Tror ikke egentlig du leste det som stod om tobinskatt der, for viss du hadde gjort det så hadde du nok skjønnt at det denne skatten vil er å samle inn et ørlite %beløp på alle transaksjoner i verden som omhandler verdier/penger og samle sammen disse i et fond for deretter å kunne dele de ut til de som trenger de igjen (u-land kanskje?)

0,05 til 0,1 % blir penger når det er snakk om en kapitalbeskatning på alle omløpslikvider. Og som kjent er smuler også brød. Dessuten er det en svakhet ved systemet. Det vil være mindre penger i omløp når det er lavkonjuktur, og det er da u-landene trenger det mest. Tobin skatten er enda en snikbeskatning av ett allerede ihjelskattet næringsliv. Nei, takk meg til flat skatt på 25 % og that's it.
Men det er vel det å bruke sine egen penger til å hjelpe de som trenger det kapitalister er imot, for ellers så ville jo folk som deg FiskePinna sagt ja med en gang, eller har jeg rett?

Jeg tror at U-landene først og fremst trenger handel. U-landenes største problem er at de får ikke solgt varene sine i vesten pga våre høye tollmurer. Vår største gave til U-landene ville være å lempe på alle tollmurer og gjøre som WTO sier. Å flytte penger skaper ikke velstand over tid, det er handel som skaper varige verdier.
Lenke til kommentar
Så du mener at jo mer penger vi sender sørover jo bedre får de det?

 

Har jeg sagt det? NEI! Så det å anta at noen andre har sagt så og så er en skummel ting og det bør du slutte med!

 

Hovedpoenget med en slik skatt er å legge alle pengene inn i et fond og derette dele disse ut igjen! Hvordan man skal dele ut disse pengene er det et delt synb på, men hva med å bruke mest av disse pengene på de som trenger de mest! Og viss man vil gi 100 millioner dollar til Sudan så trenger ikke dette være i form av "penger", men kanskje man bruker pengene på hjelp til det landet, men slike muligheter ser vel ikke du til å kunne hjelpe andre da det eneste du vil ha er minst mulig skatt slik at "alle" tjener mest mulig til seg selv! Eller tar jeg helt feil her?

 

PS! blir borte frem til kvelden så ikke vent noe svar ifra meg før den tid!

Lenke til kommentar
hehe, det eneste som hjelper u-landene er at vi i vesten lemper litt på forbruket vårt.
Tror du virkelig at hvis alle i den vestlige verden spiser en brødskive mindre til frokost så får barna i afrika det veldig fett? Du tror tydeligvis på den sosialistiske tesen (løgnen i mine øyne); at verden er en stor kake. Dvs at hvis vi har en stor bit av "kaka" (mat/velstand/klær/biler/etc), ergo så må noen han en liten bit. Jeg derimot tror at kaken kan vokse og bli så stor at alle kan spise seg mette, og at den beste måten å få den til å vokse på er fri handel over landegrensene.
Lenke til kommentar

Jeg tror at det beste er at vi i den vestlige verden gir tilbake alt vi tok ifra afrika, sør-amerika og asia under kolonitiden! Det vil si Fiskepinna, at tobin skatt er en god start! Det er jo tross alt vi som har gjort de til u-land, men det tror jeg søren meg ikke det er mange som tenker over om dagen!

Lenke til kommentar
Jeg derimot tror at kaken kan vokse og bli så stor at alle kan spise seg mette, og at den beste måten å få den til å vokse på er fri handel over landegrensene.

 

To FN-rapporter har i år understreket behovet for lokal næringsutvikling. Rapporten "Making Global Trade Work For People" slår fast at sammenhengen mellom frihandel og vekst er at frihandel kommer som et resultat av vekst, ikke at man får vekst som en konsekvens av frihandel.

Lenke til kommentar
Det er jo tross alt vi som har gjort de til u-land, men det tror jeg søren meg ikke det er mange som tenker over om dagen!

Tror du at afrika var fredelig før europeerne kom? Tror du det var europeere som innførte slavehandel? Hvem finansierte jernbaner og veier og bygde gruver? Mange land i afrika har mye å takke europeerne for. U-landene har mye seg selv og takke. Etiopia har f.eks vært selstendig i flere hundre år. Ingen europeere blandet seg inn der. Allikevel er landet et ur-fattig land på sultegrensen.
To FN-rapporter har i år understreket behovet for lokal næringsutvikling. Rapporten "Making Global Trade Work For People" slår fast at sammenhengen mellom frihandel og vekst er at frihandel kommer som et resultat av vekst, ikke at man får vekst som en konsekvens av frihandel.
Hva kom først, høna eller egget? Det skal ikke mye common sense til åskjønne dette.

Et land med økonomisk vekst behøver er stabilt og godt styre.

Stabilt land med god politikk fører igjen til vestlig investeringer.

Eksempler: Japan, Sør-Korea, Taiwan, Singapore osv.

Lenke til kommentar
Tror du at afrika var fredelig før europeerne kom? Tror du det var europeere som innførte slavehandel? Hvem finansierte jernbaner og veier og bygde gruver? Mange land i afrika har mye å takke europeerne for. U-landene har mye seg selv og takke. Etiopia har f.eks vært selstendig i flere hundre år. Ingen europeere blandet seg inn der. Allikevel er landet et ur-fattig land på sultegrensen.

 

Nå tror jeg like godt du bør lære deg fakta, først som sist!

 

Det om Afrika var fredelig eller ikke har ikke noe med saken å gjøre!

 

Ja det var nok europeerne som innførte slavehandel, eller ihvertfall startet med slavehandel ifra Afrika (og på den tiden så var USA befolket KUN av europeere)

 

Hva så om vi finansierte gruver, jernbaner og veier? Hvem var det som slaktet koloniene for råvarer? Hvem var det som styrte landet, jo nemlig kolonimakten, og når landet ble selvstendig stod de på bar bakke uten styring og uten økonomi!

 

Selvsagt har Etiopia vært selvstendig i flere hundre år da de aldri har vært en kolonistat! Men de har overlevd flere forsøk på å bli kolonisert, men litt av grunnen til at Etiopia er så fattig og at landet sulter, er mye pga et despotregime og at Etiopia har ingen råvarer som er særlig interessane slik at de får ikke inn noe særlig på eksport! Og jo Europeerne blandet seg inn i Etiopia, men de klarte aldri å vinne krigene!

 

Lær deg fakta før du skriver om noe!

Lenke til kommentar
Ja det var nok europeerne som innførte slavehandel, eller ihvertfall startet med slavehandel ifra Afrika (og på den tiden så var USA befolket KUN av europeere)
Der tar du nok veldig feil. Slavehandel hadde foregått i århundrer før europeerne kom. Zuluene hadde en verneplikthær før europeerne kom. Europa har ikke hele skylden for at Afrika er i gjørma idag. De har mye seg selv å takke.
Hvem var det som styrte landet, jo nemlig kolonimakten, og når landet ble selvstendig stod de på bar bakke uten styring og uten økonomi!  

Det hadde stått enda mer på bar bakke hadde det ikke vært for at europeerne bygde skoler og drev folkeopplysning. Landene nasjonalisert i stor stil på 60-tallet og kastet ut vestlig ekspertise.
Selvsagt har Etiopia vært selvstendig i flere hundre år da de aldri har vært en kolonistat! Men de har overlevd flere forsøk på å bli kolonisert, men litt av grunnen til at Etiopia er så fattig og at landet sulter, er mye pga et despotregime og at Etiopia har ingen råvarer som er særlig interessane slik at de får ikke inn noe særlig på eksport!
Der ser du. HVa skulle tilsi at de andre landene i AFrika hadde hatt det bedre om det ikke var for vesten?
Og jo Europeerne blandet seg inn i Etiopia, men de klarte aldri å vinne krigene!
Det er riktig, men de eneste som prøvde å ta Etiopia skikelig var Mussolini, og han gikk på en smell!
Lær deg fakta før du skriver om noe!
Og det smalt fra rette person...?
Lenke til kommentar
Vi har gitt dem friheten til å kunne kjøpe ris og korn som før vokste i hagen deres.
Det vokste ikke noe i hagen før, fordi det eksisterte nesten ikke noe farming før europeerne kom.

Vi har gitt dem medisiner og kunnskap til å leve 60 år istedenfor 35 år. Dette har ført til at det har blitt for mange afrikannere, og knapphet på resurser har bare nørt opp under stammekonflikter som har eksistert siden Moses kom i puberteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...