Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme


Anbefalte innlegg

Ja vel. Se imidlertid pa de tidligere komunistiske landene. Hva har skjedd der? Noen er blitt det man kan kalle "maktsyke". Og det har blitt problemet. Hvis arbeiderne skal styre selskapet, er jeg redd noen fort blir "maktsyke", og utnevner seg selv til "formenn" eller "formannskamerater" eller noe i den duren, med hoyere lonn enn de andre. Slik maa det bare gaa!

 

Hvem skal satse paa nyvinning da? Hvis staten ikke skal satse i det hele tatt?

 

Kan ikke du lese litt paa aksjeskolen til Yahoo ?http://no.biz.yahoo.com/g/innhold.html

 

LAER!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For aa bringe klarhet i dette, sakset jeg folgende fra den tidligere nevnte Aksjeskolen til Yahoo

 

Børsen og verdipapirmarkedet er nødvendig, ikke bare for dem som aktivt opererer der, men for hele næringslivet og samfunnet for øvrig. Børsen er viktig for næringslivets omstillingsevne, for økonomisk vekst og for å skape trygge arbeidsplasser.

 

Til orientering er Yahoo Finans en HELT uavhengig instans i sa mate.

Lenke til kommentar
For  aa bringe klarhet i dette, sakset jeg folgende fra den tidligere nevnte Aksjeskolen til Yahoo

 

Børsen og verdipapirmarkedet er nødvendig, ikke bare for dem som aktivt opererer der, men for hele næringslivet og samfunnet for øvrig. Børsen er viktig for næringslivets omstillingsevne, for økonomisk vekst og for å skape trygge arbeidsplasser.

 

Til orientering er Yahoo Finans en HELT uavhengig instans i sa mate.

 

Vel, etter børskrakket i 1929 så var det ett land som klarte seg helt fint, og som ikke ble påvirket av de økonomske nedgangstidene i resten av verden, Soviet. Med andre ord: med planøkonomi trenger man ikke børsen. :yes:

Lenke til kommentar

fy :evil::evil::evil: ! jevla sosialistavskum! gå og heng dere! flytt til Nord-Korea eller no. ok,la oss se på kommunist landet Nord-Korea,ingen ting funker der,sult,død,sykdommer og fordervelse! Nord-Korea er så sykt at barn på 3 år læres til å elske kommunisme og den Nord-Koreanske diktator.

Dere kommunist jævler tror dere er så jevla smarte med det klasseløse system,lik lønn for dassvaskere og leger,den røde propogandan,diktatur og jævelskap.

 

heller DØD enn RØD!

Lenke til kommentar

:lol:

 

Finn en kommunist som mener Nord-Korea er kommunistisk så skal du få en klapp på skuldra :)

 

Ett spørsmål: er Nord-Korea demokratisk fordi de kaller landet sitt den demokratisk folkerepublikken (eller noe i den dur)?

Og enda ett: Hvis Nord-Korea hadde kallt landet sitt for la oss si den markedsøkonomiske liberalistiske republikken for folk flest av Korea, ville Nord-Korea da vært en markedsliberalistisk stat for folk flest?

Også, om Nord-Korea kaller seg kommunistis, betyr det at de er det?

Lenke til kommentar
Saken er den at et kommunistisk samfunn er en utopi fordi det bryter med menneskelige instinkter.
Det er bra at vi har med oss en ekspert på menneskelige instinkter.

 

For hadde ikke du hatt mye informasjon om instinkter og menneskelig oppførsel hadde du nok ikke skrevet det da det kunne bli oppfattet som om du bare skrev ting uten å ha greie på hva du skrev om.

Lenke til kommentar
Det er bra at vi har med oss en ekspert på menneskelige instinkter.

For hadde ikke du hatt mye informasjon om instinkter og menneskelig oppførsel hadde du nok ikke skrevet det da det kunne bli oppfattet som om du bare skrev ting uten å ha greie på hva du skrev om.

Trenger ikke være ekspert for å merke deg følgende:

*Mennesker er født forskjellige og vil leve forskjellige liv, ikke som en samlet "masse".

*Det vil alltid være forskjeller mellom mennesker, noen vil være musikalske, andre flinke med penger, og andre igjen flinke med kjærlighet.

Likhet er en utopi.

Lenke til kommentar
Trenger ikke være ekspert for å merke deg følgende:

*Mennesker er født forskjellige og vil leve forskjellige liv, ikke som en samlet "masse".

Hva blir likt i et kommunistisk samfunn i motsetning til i dagens? Bortsett fra klasseforskjellene. Folk kan drive med hva de vil. Enda mer enn de kan i dag.
*Det vil alltid være forskjeller mellom mennesker, noen vil være musikalske, andre flinke med penger, og andre igjen flinke med kjærlighet.
Hvordan kan du være flink med penger hvis det ikke finnes noe som heter penger? Du kan være en flink musiker, og drive med det, du kan være en skuespiller, og drive med det, jobbe i barnehage, skole, innen IT, du kan være lege, sykepleier og alle andre stillingene som finnes i dag. Med unntak av rik og fattig.
Likhet er en utopi.
Likhet? Hvor har du fått det fra? Ingen mennesker er like... Hvorfor skal de være det? Når ble det en forutsetning for at et kommunistisk samfunn skal fungere?

 

Jeg har aldri lest at det må det, så kan du vennligst sitere hvor du har funnet det?

Lenke til kommentar
Hvordan kan du være flink med penger hvis det ikke finnes noe som heter penger?
Penger er en eldgammel oppfinnelse som alltid vil finnes i en eller annen form. Før hadde man byttehandler. I noen samfunn brukt og bruker man f.eks ris og/eller sølv. Idag har vi penger som er i ferd med å bli avløst med elektroniske betalingsenheter.
Du kan være en flink musiker, og drive med det, du kan være en skuespiller, og drive med det, jobbe i barnehage, skole, innen IT, du kan være lege, sykepleier og alle andre stillingene som finnes i dag.
Jeg skal bli hallik/ûberpimp, for når det ikke finnes penger så må det bare betyr at jentene blir enda billigere enn idag, de blir gratis :D
Likhet? Hvor har du fått det fra? Ingen mennesker er like... Hvorfor skal de være det? Når ble det en forutsetning for at et kommunistisk samfunn skal fungere?

Se på Norge i dag. Et sosialdemokratisk samfunn som en stund var på vei mot sosialisme. Alle skal helst gå i den samme barnehagen. Alle skal gå i den samme enhetsskolen. Helst skal alle gå like lenge på skolen, men selv sosialistene har skjønt at en skogsarbeider ikke trenger 7 år på høyskole fordi en lege gjør det. Alle mener det samme: "Bondevik og Bush er dust". Alle skal helst se på NRK og høre på P1. Alle skal gå til det samme sykehuset og gå til det samme eldresenteret. Alle skal helst ha så lik inntekt som mulig, derfor skal man skattes så mye som mulig for at alle skal ha like lav inntekt.
Lenke til kommentar
Jeg skal bli hallik/ûberpimp, for når det ikke finnes penger så må det bare betyr at jentene blir enda billigere enn idag, de blir gratis :D
Hallik og pimp er ikke det samme som horekunde. Det at du vil være slik en kunde forutsetter at det fortsatt finnes damer som vil selge kroppen sin. Noe jeg ikke tror, ettersom det ikke er noe særlig med penger å tjene på det. Men finnes det damer som vil det, kan de drive på med det.
Alle skal helst gå i den samme barnehagen.
Hvor har du det fra? At to barnehager er statseid betyr ikke at de er like.
Alle skal gå i den samme enhetsskolen. Helst skal alle gå like lenge på skolen, men selv sosialistene har skjønt at en skogsarbeider ikke trenger 7 år på høyskole fordi en lege gjør det.
Hva mener du? Det er ikke noe kommunistisk å gå like lenge på skolen. Alle må få gå så lenge de vil for å få den utdannelsen de føler de bør ha. Uten å måtte betale for det. At to skoler er statseid betyr ikke at de er like.
Alle mener det samme: "Bondevik og Bush er dust". Alle skal helst se på NRK og høre på P1.
Ingen tvinger meninger på noen. Hvem som er duster og hvem som ikke er, er opp til hver av oss å føle. At alle skal se på NRK og høre på P1 må du nesten forklare meg hva du mener med.
Alle skal gå til det samme sykehuset og gå til det samme eldresenteret.
At to sykehus eller eldresenter er statseid betyr ikke at de er like. Selv ser jeg ikke noe imot at sykehus skal være lik.
Alle skal helst ha så lik inntekt som mulig, derfor skal man skattes så mye som mulig for at alle skal ha like lav inntekt.
Ja, hvorfor skal ikke alle ha rett på jordens eiendommer like mye? Er det opp til deg å bestemme hvem som skal få flest bananer og epler? Korn og ris?
Lenke til kommentar
Hallik og pimp er ikke det samme som horekunde. Det at du vil være slik en kunde forutsetter at det fortsatt finnes damer som vil selge kroppen sin. Noe jeg ikke tror, ettersom det ikke er noe særlig med penger å tjene på det. Men finnes det damer som vil det, kan de drive på med det.
Halliken/Pimpen betaler damene for å ha dem i "stallen" sin.
At to skoler er statseid betyr ikke at de er like.
Lærerne har fått den samme statlige utdannelsen. Alle skolene har like dårlig statlig inneklima. Alle skolene har de samme statlige bøkene.
Ingen tvinger meninger på noen. Hvem som er duster og hvem som ikke er, er opp til hver av oss å føle. At alle skal se på NRK og høre på P1 må du nesten forklare meg hva du mener med.
Det var de borgerlige som på 80-tallet tvang frem fristilling av eteren og åpnet for konkurranse på TV-markedet. Hadde det ikke vært for dette hadde vi bare hatt fantastiske programmer som beat for beat og kokkekamp å kose oss med på fredagskveld. Jeg definerer det som frivillig tvang når brukeren blir stilt ovenfor 1 (ett) alternativ.
Ingen tvinger meninger på noen. Hvem som er duster og hvem som ikke er, er opp til hver av oss å føle.
Har du prøvd å gå med USA button i oslo-øst eller prøve å tale USA sin sak i "enhetsskolen"?
At alle skal se på NRK og høre på P1 må du nesten forklare meg hva du mener med.
Så det skal ikke være lov til å velge et sykehus uten kø på den operasjonen du ønsker fordi sykehuset er privat?
Ja, hvorfor skal ikke alle ha rett på jordens eiendommer like mye?
Hvorfor skal ikke alle få 6-seksere på nynorsk stil?
Lenke til kommentar

Hva skal du med penger? Handel? Hva skal du med handel?

 

Hadde det vært et fullgodt kommunistisk samfunn (dette forutsetter nesten at hele verden er kommunistisk), hadde vi ikke hatt bruk for penger. Ordet "handel" ville også blitt glemt.

 

Åja, tenker dere. Hvordan skal det foregå? Vel... Ved at vi har så mange mennesker som produserer mat at vi kan fylle alle "butikkene", som bare blir et slags mellomlagringssted mellom "jordene" og hjemmene.

 

Jaja, tenker dere. Da kan jo alle bare gå å forsyne seg, da, og vi vil gå tom.

Ja, nesten. Alle kan forsyne seg. Men ingen hadde tatt mer enn de hadde klart å spise. Da hadde bare maten blitt dårlig. Og det hadde resultert i at de måtte kastet maten. Derfor ville alle hentet mat så de hadde i den perioden maten var holdbar.

 

Haha, tenker dere. Hva med pøbler, terrorister og rebeller?

Hva med de? Hvem er det? Hva skal de gjøre? Stjele mat? Og så kaste det? Slik at folk hadde mistet respekt for dem? Ja, kanskje... Og det hadde vart, hvor lenge? Ikke akkurat veldig lenge, da de hadde funnet ut at å leve et liv uten respekt fra medmennesker ikke er enkelt, og eneste måten å få respekt på er å ta det man trenger og ikke "pøble".

 

Og terrorister? Hvorfor finnes det terrorister? Hadde jeg skrevet en ordliste, hadde jeg forklart det ordet med folk som har blitt misbrukt eller behandlet urettferdig.

 

I et kommunistisk styre vil det ikke være bruk for penger. For hva skal vi med dem? Dele de rundt omkring? Nei, da er det ingen som trenger penger. Man kan ikke leve på penger. Det metter ingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...