Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg sier jo at du kan forsøke å stå på solli plass f.eks. å rope "hvem vil kjøpe aker kværner"?

 

Børsen gjør det hele mer sivilisert, og man får MYE bedre oversikt over hva som tilbys.

 

Okey, vi sender alle de straffedømmte til et Sheraton Hotell! JA!!!! Da skal du se det blir bra!

 

Jeg henger meg litt opp i at du ber andre argumentere for synspunkter som du velger å trekke i tvil, samtidig som du ikke makter å argumentere for dine egne synspunkter.

 

Tør jeg spørre hvor gammel du er?

Lenke til kommentar

jeg er selvsagt seks år gammel.

 

Jeg prøver her å forklare deg at en børs er viktig for et lands næringsliv. Du har ikke drevet så mye med aksjehandel du? Men du vil sikker forby det også? Kan ikke du forøske, FORSØKE å komme med argumenter for hvorfor vi ikke skal ha en børs? Det var jammen litt vansklig det....

 

hvis du hadde hatt et barn, og det gjorde noe galt, ville du da ha plassert det i godteeributikken?

 

Nei. De må føle og skjønne at de gjør noe galt. Du kan ikke lage et hotellignende hotell for å plassere kjeltringene på!?!

 

I så fall kunne det jo blitt aktuelt å stjele på Ica.

Lenke til kommentar
Nei. De må føle og skjønne at de gjør noe galt.
Helt enig med Joachim. Sosialister og sosialdemokrater skal ha så mye dill og dall som mulig. I skolen skal det være lek og kos. I fengslene skal det være leik og morsomheter. Det blir ikke et folk med baller av den slags.

De "kriminologene" dere refererer til er i mine øyne bare yrkes-sosialister, som ikke har klart å få seg en skikkelig jobb, og derfor velger en jobb i moder stat som de ikke kan miste.

Lenke til kommentar
jeg er selvsagt seks år gammel.

 

Da synes jeg du er flink. Jeg er 27 år gammel. Og jeg har truffet folk som er eldre enn meg, men som ikke har vært istand til å argumentere for seg. Så du har rett, det var egentlig ikke et relevant spørsmål.

 

Jeg prøver her å forklare deg at en børs er viktig for et lands næringsliv. Du har ikke drevet så mye med aksjehandel du?

 

1. Jeg har fattet det.

2. Litt, men ikke så mye.

 

Men du vil sikker forby det også? Kan ikke du forøske, FORSØKE å komme med argumenter for hvorfor vi ikke skal ha en børs? Det var jammen litt vansklig det....

 

Jeg vet ikke hva problemet ditt er, som gjør at du ikke kan registrere det jeg har skrevet tidligere i denne tråden, men for å gjenta meg selv, ser jeg på hovedpoenget med børsen som en måte å reise kapital på.

 

<Jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke forstått mye når det gjelder børs, så jeg tar gjerne imot rettelser og klargjøringer.>

 

Og jeg nevnte også at i en tenkt situasjon, hvor staten tok over næringslivsutviklingen slik at kapital ble reist gjennom statlige finansieringsordninger, falt akuratt det poenget med børsen bort.

 

 

hvis du hadde hatt et barn, og det gjorde noe galt, ville du da ha plassert det i godteeributikken?

 

Nei. De må føle og skjønne at de gjør noe galt. Du kan ikke lage et hotellignende hotell for å plassere kjeltringene på!?!

 

I så fall kunne det jo blitt aktuelt å stjele på Ica.

 

Inka-indianerne hadde en rekke nedtegnelser, illustrasjoner og dokumenter som ble brent av spanjakkene. Blant de overlevende dokumentene var det i det minste ett som omhandlet tortur-metoder for ulydige barn. Det beskrev da hvordan en far kunne binde barnet fast over et bål, stikke det med lange torner, etc.

 

Hvis du mener at man skal straffe krimminelle "så dem kjenner det", hva forhindrer deg da i å argumentere for at vane-kriminelle skal håndteres "hardere" enn førstegangs-kriminelle?

 

En annen ting, som ligger litt på siden, er betraktingene rundt den psykologiske prosessen "Accomodation-Assimilation-Adoptation", det at fanger i Nazi-Tysklands dødsleire med tiden ble mer og mer like fangevokterne sine.

 

Samt at purke-_jævlene_ blir like store drittsekker som de kriminelle de hver dag forholder seg til. Som det nå for tiden kort blir nevnt rundt den første mistenkte i Anna Lindh-saken.

Lenke til kommentar

Nei. De må føle og skjønne at de gjør noe galt. Du kan ikke lage et hotellignende hotell for å plassere kjeltringene på!?!

I så fall kunne det jo blitt aktuelt å stjele på Ica.

 

Fengsel: tese, kritikk og retorikkanalyse

http://www.jus.uio.no/ikrs/mathiesen-bok.html

 

børs: en start

 

portoalegre2003 _1

 

portoalegre2003_2

 

portoalegre2003_3

 

fiskepinnen: vanskelig å føre en diskusjon med deg når du nedlatende reduserer alle som har et annet syn enn deg til yrkes-sosialister osv.

 

vår uenighet på et aggregert nivå er en av flere fundamentale grunner til at det er krig i verden.

og jeg er villig til å kjempe mot deg. helst i Gandhi's ånd.

Lenke til kommentar

Gandhi gjorde sikkert noe fint, men mest "slemt".

 

Jeg foreslår at dere prøver å stille dere opp på Stortorvet og lager et slags marked med Kværner og Telenor og Opticom. Så tror jeg du raskt finner ut at en børs er det enkleste.

 

1. Du har tydeligvis god kjennskap til Gandhi's politiske etikk

(din tullebukk)

2. du er tydeligvis ikke interessert i å lese dine "motstanderes" argumenter og forslag

 

fiskepinnen er nostradamus?

 

vi ses i ringen :D

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at dere prøver å stille dere opp på Stortorvet og lager et slags marked med Kværner og Telenor og Opticom. Så tror jeg du raskt finner ut at en børs er det enkleste.

 

Herrejesus, har du ikke forstått poenget enda? Det er selve HANDELEN som (ihvertfall jeg) man vil fjerne, ikke bare børsen som institusjon.

 

Problemet ditt og de fleste andre markedsliberalister er at dere tror at dagens system er det siste, og at handlel med aksjer etc må foregå til all tid. Dere klarer ikke se for dere ett samfunn uten handel med aksjer og annet tull ball, derfor diskuterer dere hele tiden innenfor rammene til kapitalismen. Noe som gjør det ganske håpløst å diskutere med dere. At du tilhører gruppen jeg definerte over, ser man på sitatet av deg ovenfor, som du har gjentatt flerfoldige ganger selv om DrDoogie har forklart deg hva han mener.

Lenke til kommentar

ja vel, så skal den fantastiske staten eie alt i dette landet. Ingen skal tjener mer enn andre og hele pakken. Men får vi nyskapning på den måten?

 

Staten vil vel ikke satse på noe riskofylt, bare produskjon av f.eks. traktorer. Vi trenger børsen og vi trenger aksjonærer som er villige til å satse!! Greit, Mao liker ikke aksjehandel. Men han lever ikke nå heller. Vi har jo lært at børsen er en nødvendig institusjon i et land. Kan du få det inn i det lille hodet ditt?????

 

Jeg drar til USA om 2 timer, skal likevel forsøke å holde meg oppdatert på utviklinger her.

Lenke til kommentar
ja vel, så skal den fantastiske staten eie alt i dette landet. Ingen skal tjener mer enn andre og hele pakken.
Nå må du huske hvem staten er. Vi.
Men får vi nyskapning på den måten?
Hvem spør du?
Staten vil vel ikke satse på noe riskofylt, bare produskjon av f.eks. traktorer.
Hva er risikofylt å satse på? Hva mener du med at "staten" ikke tør satse på? Vi er staten. Om vi tør satse kommer an på hver og en av oss. Vil du ikke satse, så må du ikke det.

 

Vi har diskutert dette, og det kommer frem i hver eneste diskusjon jeg har. Virker som et av de bedre argumentene til kapitalister generelt. "Vi kommer til å slutte å utviklingen av bla bla bla". For å ta IT som et eksempel, tror det er relevant blandt oss her på hw, så kan vi begynne med CPU-er, harddisker, programmer og operativsystem.

 

Det er interesse som driver dette markedet i den farten det har. Tror dere Linus Torvals lagde Linux pga pengene? Satset ikke han på å lage et OS på gøy? Hva med Bill Gates? Programmerte ikke han for gøy?

 

Har ingen av dere gjort noe pga at dere har interesse for det? Alt dere gjør styres av pengene? Slaver er hva dere er.

Kan du få det inn i det lille hodet ditt?????
Hvem har et lite hode? Hvem snakkes du til?

 

Olsen, DrDoogie, Mortal, meg eller generelt alle som ikke er pengeslaver?

Lenke til kommentar
ja vel, så skal den fantastiske staten eie alt i dette landet. Ingen skal tjener mer enn andre og hele pakken. Men får vi nyskapning på den måten?  

 

Staten vil vel ikke satse på noe riskofylt, bare produskjon av f.eks. traktorer. Vi trenger børsen og vi trenger aksjonærer som er villige til å satse!! Greit, Mao liker ikke aksjehandel. Men han lever ikke nå heller. Vi har jo lært at børsen er en nødvendig institusjon i et land. Kan du få det inn i det lille hodet ditt?????

 

Jeg drar til USA om 2 timer, skal likevel forsøke å holde meg oppdatert på utviklinger her.

 

Du klarer fremdeles ikke å forstå hva jeg prøver å forklare deg, men diskuterer fremdeles sosialisme utifra ett kapitalistisk synspunkt som innebærer handel med papirer. Jeg vil at alle bedrifter skal være nasjonalisert og "statseid", men mest mulig styrt av arbeiderråd og lokale folkevalgte. Selvfølgelig skal ikke staten "satse" som du så fint sier det. Staten skal administrere ressursbruken, i samarbeid med arbeidere, lokale folkevalgte og eksperter. Staten vil ikke satse på å produsere, la oss si, vibrerende såper eller elektriske spagetti gafler. Men om du virkelig ønsker deg noe slikt, så kan du sikkert finne det opp selv. Saken er at samfunnet ikke lenger er markedsstyrt, men folkestyrt, og ingen vil satse på dødfødte idioti prosjekter. Men utvklingen vil nok fortsette, om mulig ikke i samme voldsome tempo som nå, men utviklingen vil fortsette. bl.a. pga satsning på VIKTIG forskning, og bl.a. pga at folk får mere fritid.

 

Kan du fortelle meg når vi lærte at børsen er en nødvendig institusjon? Jeg vet at børsen er en viktig institusjon under kapitalismen, dog, ikke livsnødvendig. Og hva pokker har Mao med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Olsen, DrDoogie, Mortal, meg eller generelt alle som ikke er pengeslaver?
Jeg er nok en pengeslave. For uten penger overlever jeg ikke. . .
Jeg er klar over det. Det var bare ikke i den sammenhengen jeg mente det. Jeg er også en pengeslave, men jeg mente det slik at de fleste avgjørelser de tar er begrunnet med noe med penger.

 

I motsetning til meg, selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...