Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan dessuten si at en inntektsgrenseikke ville hjulpet mye. Man tar nemlig ut utbytte fra sine selskaper. Jeg sjekket min mor i skattelisztene,der hun står med null i inntekt. Er ikke det flott?

 

inkludert utbytte og alt, ikke ren inntekt, man kan ikke være så blind og sette en slik grense uten å se på all inntekt, hvis utbytte ikke er inntekt (inntekt i vid forstand) så er jorden flat.

 

fint å kun lese ensrettet litteratur, godt for karakterdannelse :D

 

jeg har forresten lest en god del på linken til Fiskepinnen og fant noen av sakene der uhyre interessante, spesielt etikk, filosofi og vitenskapsteori artikklene. flott side

Lenke til kommentar

var nok uklar der jeg nevnte biblioteket. Ikke tro at vi har et 100 m2 rom, rommet er bare 17 kvadrat.

 

Ensrettet littrartur? Da kan jeg fortelle at jeg, etter å ha blitt ferdig med den utmerkete boke(oppfordrer alle til å lese) Saddam's bombaker, leste jeg den mye mer stupide boken "Stupid, White men" Ensrettet? Nei!

 

www.VennerAvAmerika.no er en flott side, jeg kjenner litt til Fredrik. Norman som driver den. Les MER der!

 

utbyttebeskattningen er et gode, og man kan ikke fjerne det. Da blir løsningen og opprettet enda flere investeringsselskaper, og la pengene stå der. Mye bedre altså!

Lenke til kommentar

Ensrettet littrartur? Da kan jeg fortelle at jeg, etter å ha blitt ferdig med den utmerkete boke(oppfordrer alle til å lese) Saddam's bombaker, leste jeg den mye mer stupide boken "Stupid, White men" Ensrettet? Nei!

 

www.VennerAvAmerika.no er en flott side, jeg kjenner litt til Fredrik. Norman som driver den. Les MER der!

 

mente denne siden: www.antipsykopat.net

synes Koffi Annan holdt en god tale i går.

 

nå må du være konsistent, i ene meldingen skriver du at slike aviser ikke vil finne veien inn i deres hus, i neste at du leser en radikal bok.

 

vil ikke kommentere mer på utbytte / inntekt da jeg ser ingen hensikt i å kverrulere (vi har fundamentalt forskjellige syn på saken) :wink:

 

Leste intervjuet med Fredrik K.R. Norman i dagbladet, han virker passe tilbakestående med noen av sine uttalelser

 

http://fredag.dagbladet.no/fredag/2003/06/.../20/371660.html

Lenke til kommentar

Mandela er en av mine forbilder og han har noen interessante tanker om usa:

 

http://www.bt.no/forbruker/tv/article132886

 

"If there is a country that has committed unspeakable atrocities in the world, it is the United States of America. [APPLAUSE] They don't care for human beings. Fifty-seven years ago, when Japan was retreating on all fronts, they decided to drop the atom bomb in Hiroshima and Nagasaki; killed a lot of innocent people, who are still suffering the effects of those bombs."

Lenke til kommentar

i Dagblad-artikkelen fremstår han jo som en veldig kjekk mann, (jeg er ikke homofil).

 

Stupide White Men leste jeg bare fordi jeg fikk den gratis. Hadde aldri kjøpt slik søppel. "saddams bombmaker, derimot, er veldig bra.

 

utbyttebeskattnigslovgivningen(litt av et ord...) er nødvendig for f.eks. mindre familieselskaper, hvor man da kan få noe mer for det man gjør. problemet, som gjør at dettte ikke er like flott som det ser ut, er at om man står mednull i inntekt, får man et problem om man senere blir arbiedsledig eller syk. Da regnes trygden ut på at du har tjent null kroner de tre siste årene. Derfor kan du jo se på Noen av de SKIKKELIG store forrettningsmennene, hva de står med i inntekt.

Lenke til kommentar

Hvorfor har jeg en følelse av at sosialistene/anarkistene og markedsliberalistene snakker forbi hverandre og om helt forskjellige ting? For å si det slik, det er forskjellige løsninger i ett kapitalistisk samfunn og ett sosialistisk samfunn. I dagens kapitalistiske samfunn, kan man f.eks. ha en fin skatt på aksjeutbytte. f.eks 2% og innføre en tobinskatt. Og man kan ha eiendomsskatt på luksusleiligheter og hyttepalassene til Røkke og på næringsbygg. Vi kan innføre 6 timers dag. osv osv osv.

 

I ett sosialistisk samfunn derimot, kan vi legge ned børsen, nasjonalisere bedriftene og organisere samfunnet på en helt annen måte enn i dag. Vi kan fjerne aksjespekulant snylterne, vi kan bruke hytta(palasset) til røkke som feriekoloni for eldre, vi kan redusere overforbruket, vi kan redusere overproduksjonen osv sov osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor har jeg en følelse av at sosialistene/anarkistene og markedsliberalistene snakker forbi hverandre og om helt forskjellige ting? For å si det slik, det er forskjellige løsninger i ett kapitalistisk samfunn og ett sosialistisk samfunn. I dagens kapitalistiske samfunn, kan man f.eks. ha en fin skatt på aksjeutbytte. f.eks 2% og innføre en tobinskatt. Og man kan ha eiendomsskatt på luksusleiligheter og hyttepalassene til Røkke og på næringsbygg. Vi kan innføre 6 timers dag. osv osv osv.

 

I ett sosialistisk samfunn derimot, kan vi legge ned børsen, nasjonalisere bedriftene og organisere samfunnet på en helt annen måte enn i dag. Vi kan fjerne aksjespekulant snylterne, vi kan bruke hytta(palasset) til røkke som feriekoloni for eldre, vi kan redusere overforbruket, vi kan redusere overproduksjonen osv sov osv.

Lenke til kommentar
Mandela er en av mine forbilder
I likehet med de fleste afrikanske ledere viste det seg at kona hans var korrupt så det sang etter. Det viser hvor dårlig menneskekjenner Mandela er. Ikke noe kjempebra forbilde etter mitt skjønn.
Hva er det som er så gale med 5 mill? Trenger du mer for å leve, kanskje?
Hvor mange i Norge tror du lever av 5 millioner? Hvis man har investert i en bedrift og har et lån på 150 millioner i banken får du ikke betalt mye renter/avdrag med 5 mill. Når de 5 millionene beskattes med 70 % så sitter man ikke igjen med mye til å betale avdrag og renter, og det gir liten lyst til å investere og spare. Og fok som kjøper hytter, biler og båter (i luksusklassen) gjør det bl.a. for å slippe formueskatt og en hytte til 15 millioner er en god investering da den sannsynligvis vil stige i verdi.
Lenke til kommentar

Sosialister vil sikkert gjerne(det er forsåvidt ren tipping, men jeg tror nok gjerne de vil det) ha 75 % skatt om man tjener mer enn en havl mill. eller noe i året. Hvis vi da tar et eksempel: Min far tjener da 14 000 000 millioner et år. Han blir da beskattet slik; hva sitter han da igjen med? 3,5 millioner. Og neste år ville han da sikkert blitt formuebeskattet med nye 75%. Etter to år, hav sitter han da igjen med? Fint lite, når vi startet på 14 millioner. derfor ville det være mye lurer å investere formuen sin i eiendom eller andre ting. Vi har et hus i utlandet, og hadde det ikke vært for den stupide skattelovgigvningen Norge, hadde vi aldri i llivet hatt det huset. Men da det øker i verdi, kan vi se på det som en investering.

 

Jeg skjønner ikke horfor folk har problemer med det de kaller hyttepallasser. Om jeg bygget opp et 2pallass", ansatte 5 stykker på heltid, hva hadde du sagt da?

 

Jeg ville selv sagt at jeg da bidrog til å styrke det lokale næringslivet ganske så kraftig.

 

å Kallle aksjespekulanter Snyltere er ganske kraftig. De er /utrolig, men sant) nødvendig for å ha et næringsliv som går rundt. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
JoachimR, det jeg ønsker å si er at overskuddet av produksjonen bør i større grad tilfalle de som faktisk arbeider i bedriften, ikke aksjonærer som kjøper og selger verdipapirer (spekulanter)

 

Akkurat her er et eksempel på en av de største misforståelse i det norske samfunnet. Dette er nemlig det de fleste sosialister tror. At børsen er til for sleipe rike vestkantsosser som spekulerer i verdipapirer og tjener seg enda rikere. Media er med på å styrke denne misforståelsen.

 

Faktum er at børsen er DET VIKTIGST verktøyet vi har for å etablere nye arbeidplasser. Å opprette et AS er en måte å skaffe seg penger på til å utvikle produktene sine, og ansette dyktige folk. "Spekulantene" er ikke spekulanter, men derimot folk som er villig til å satse pengene sine på norske bedrifter. De gir bedriftene kapital og får eierandeler i retur. For den (ofte høye) riskioen de tar, må muligheten for å tjene på det være stor, ellers vil ingen gidde å satse pengene sine, og få arbeidsplasser blir skapt.

Belønningen er utbytte av overskudd, eller økning i aksjens verdi.

Sånn må det være.

Lenke til kommentar
Sånn må det være.
Helt enig! :yes: Hva risikerer arbeideren? I verste fall å miste jobben. Hva risikerer eieren av bedriften? Jo, vedkommende er i de fleste tilfelelr kraftig belånt, mange har pant i hus og privat eiendom. Eieren står personlig ansvarlig for lånet, og skal sørge for å ha avkastning på pengene han har investert. I tilleg skal han ha penger til å betale utbytteskatt og eventuell formueskatt.
Lenke til kommentar
Sorry Mac, det virker ikke. Børsen har eksistert de siste hundre årene. Hva synes du vi skal ha istedetfor børsen?

 

Sorry at jeg blander meg, men hvorfor skulle man trenge å ha noe isteden? Hvis man følger tankegangen om at staten styrer næringslivsutviklingen, trenger man jo ikke reise kapital på samme måte.

 

Litt ignorant og forenklet kanskje, men men.

 

Når det gjelder Aker Kværner, har du i det hele tatt lest avisene de siste dagene? Om Røkke sin økonomiske situasjon og sånt?

Aksjemarkeds-løsningen medførere at det blir både vinnere og tapere... som det kan sies en del om.

Lenke til kommentar

Du er det å du... Jeg vil gså endre fengselsinstitusjonene kraftig. Jeg var nemlig med inn i et fengsel i Texas. Der sitter de på 2*3 meters celler, med gitter på alle sider. I tillegg står det hele døgnet på 2000 watts pærer, en i vær celle. Da tror jeg at man vil få et mer fungerende system, den som har gjort noe får virkelige sjansen til å tenke seg om. Min farfar var dessuten en av de ledende kriminolgi-lederne i Norge for 10-20 år siden. Han fikk tydeligvis ikke utrettet noe særlig.

 

Men hva vil du ha da, istedet for en Børs?

Lenke til kommentar
Du er det å du... Jeg vil gså endre fengselsinstitusjonene kraftig. Jeg var nemlig med inn i et fengsel i Texas. Der sitter de på 2*3 meters celler, med gitter på alle sider. I tillegg står det hele døgnet på 2000 watts pærer, en i vær celle. Da tror jeg at man vil få et mer fungerende system...

 

Jeg synes det er uhyre interessant hvordan rettsvesenet igjennom tidene har tatt utgangspunkt i å torturere folk (fysisk og/eller psykisk).

 

Det jeg da ser på som mest interessant, er hvor utgangspunktet ligger hos mennesker som tror at andre blir "bedre" ved at dem blir utsatt for negativ påvirkning.

 

Akkurat dette må jeg innrømme at jeg ikke har kapasitet til å forstå enda.

 

Når det gjelder børsen, husker du kanskje at det var du som hevdet at man trengte den. Argumentasjonsbyrden for hvorfor ikke noe annet kan gjøre samme nytten, samt redegjørelsen for hva denne "nytten" er, ligger da hos deg.

 

Ikke hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...